دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت های مهم قبل از سزارین که خانم های باردار باید بدانند

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

سزارین عملی است که طی آن پزشک متخصص بدن مادر را شکافته و نوزاد را از آن خارج می کند؛در این مقاله ما سعی داریم به توصیه های قبل از سزارین را بیان کنیم تا شما بتوانید با آگاهی پیش بروید و زایمان راحت تری داشته باشید.

زایمان کار راحت و آسانی نیست و مسلما درد هم خواهد داشت اما نیازی نیست از این درد بترسید؛برخی از مادران باردار بیش از حد از زایمان می ترسند و به همین خاطر ترجیح می دهند زیر تیغ عمل جراحی سزارین شوند اما زایمان طبیعی نداشته باشند. در زیر با نکات لازم قبل از سزارین آشنا می شوید.

آنچه قبل از سزارین باید انجام دهید

سزارین عملی است که متخصص زنان و زایمان برای خارج کردن نوزاد از بدن مادر شکافی روی شکم مادر ایجاد می کند و این روش از جراحی های شناخته جهان محسوب می شود.

توصیه های قبل از سزارین

قبل از انجام سزارین توسط ماما یا پزشک متخصص با شما راجب آن و خطراتی که ممکن است داشته باشد سخن می گویند و برای انجام سزارین از شما اجازه گرفته خواهد شد (البته حق دارید که آن را قبول نکنید). قبل از سزارین بایستی لباس مخصوص آن را بپوشید و تمامی زیور آلات خود را باز کنید هر چند که باقی ماندن انگشتر در دستانتان ایرادی ندارد؛اگرچه آرایش یا لاک ناخن داشتید باید آن ها را نیز پاک کنید زیرا هنگام عمل از طریق رنگ پوست شما متوجه وضعیت شما می شوند و یا اگر عینک می زنید آن را به همراه خود یا دکتر داده و بعد عمل تحویل بگیرید تا بتوانید نوزادتان را ببینید.

در بعضی بیمارستان ها همسرتان نیز اجازه ورود به اتاق را دارند اما باید لباس مخصوصی را تن کنند مثلا بایستی ماسک بزنند و کلاه وکفش مخصوص بپوشند.

وجود همراه در اتاق جراحی

  •  آرون گروپس

هنگام عمل شما باید روی میز جراحی که دارای شیب ملایمی است دراز بکشید و علت شیب این است که وزن رحم باعث کاهش جریان خون نشود و با افت فشار خون مواجه نشوید.

توصیه های پیش از سزارین

خانم باردار بایستی قبل از سزارین نکاتی را رعایت کند هر چند که این نکات برای خانم هایی که زایمان طبیعی دارند نیز مفید است زیرا ممکن است دچار سزارین اورژانسی شوند.

ورزش کردن در دوران بارداری موجب می شود تا وزنتان بالا نرود و همچنین از افسردگی های پس از عمل نیز جلوگیری می کند (تحقیقات نیز نشان داده است که مادران بارداری که در دوران بارداری خود به طور مداوم در هفته ۳ بار و هر بار ۵۰ دقیقه به انجام حرکات ایروبیک در آب می پردازند زایمان راحت تری را خواهند داشت).

ورزش کردن قبل از سزارین

هنگامی که درد های اولیه زایمان شروع می شوند سعی کنید به بیمارستان نروید، زیرا همهمه و فریاد های سایر زنان باردار باعث می شود تا آرامش روحی و روانی خود را از دست بدهید ولی می توانید هنگامی دردتان شروع شد با پزشک معالج خود تماس بگیرید و او حتما به شما خواهد گفت که تا زمانی که انقباض های بدن کمتر از ۵ دقیقه یک بار نشده، کیسه آبتان پاره نشده یا واقعا دردتان غیر قابل تحمل نشده است به بیمارستان مراجعه نکنید. (توجه داشته باشید که ماندن شما در خانه باعث می شود تا دارو هایی را که نیاز به آن ها احتیاجی ندارید را به شما ندهند برای مثال دارویی که مدت زمان زایمان را کوتاه تر می کند اما باعث دو برابر شدن درد های آن خواهد شد که به آن ها آمپول های فشار می گویند).

خانم باردار بایستی روز قبل از سزارین حمام کند زیرا این حمام کردن باعث پیشگیری از عفونت های محل جراحی می شود اما در مورد خانم هایی که زایمان طبیعی دارند توصیه می شود که هنگام بروز درد خفیف این کار را انجام بدهند(توجه داشته باشید که برداشتن موهای زائد بایستی در روز عمل انجام شود نه روز قبل).

حضور در بیمارستان

توصیه می شود که بیمار حداقل هشت ساعت قبل از سزارین چیزی نخورد هر چند که خوردن آب میوه و آب ممنوع نشده است اما بهتر است مادر باردار حتی آب هم نخورد اگرچه در مواردی مصرف آنتی اکسید باعث خنثی شدن اسید معده می شود.

دفع مدفوع در روز پیش از سزارین نیز باید انجام شود، زیرا به روند بهبودی و کاهش درد های پس از عمل کمک شایانی می کند.

از آنجایی که ممکن است در دوران بارداری بدن مادر باردار با ورم دست و پا مواجه شود پس توصیه می کنیم که قبل از این اتفاق انگشتر یا النگو های خود را در بیاورید در غیر این صورت در حین عمل با وسایل مناسب آن ها توسط پرسنل اتاق عمل بریده شده و از دستانتان خارج می کنند.

برخی خانم های باردار ممکن است است قبل از سزارین استرس فراوانی داشته باشند در این صورت بهتر است شب پیش از سزارین از یک قرص آرام بخش مثل دیازپام استفاده کنند.

روز عمل

در روز عمل شما رابه اتاق تان راهنمایی می کنند و لباس های مخصوصی را به شما می دهند تا بپوشید،وضعیت شما را بررسی خواهند کرد و به شما یک سرم وصل می کنند و بعد شما را به اتاق زایمان منتقل می کنند در اتاق زایمان بایستی روی تخت جراحی دراز بکشید و سوئد جراحی را وصل می کنند.

درد های حین عمل سزارین

در ناحیه ی نیم تنه پرده ای کشیده می شود که شما را از بخش تیم جراحی جدا می کند و همچنین دست های شما را خواهند بست تا در هنگامی که احساس درد کردید آن ها را تکان ندهید و مزاحم کارشان نشوید البته اگر قرار باشد بی حسی موضعی روی شما انجام شود شما در حین عمل بیهوش هستید و متوجه کار آن ها نخواهید شد ولی اگر قصد زدن بی حسی(آمپول اپیدورال) را داشته باشند ممکن است در حین عمل درد هایی را احساس کنید. در نهایت پس از به دنیا آمدن نوزاد او را به شما نشان خواهند داد.

مراحل کامل سزارین ایده آل

اجرای سزارین می تواند به این معنا باشد که مسائل آن خارج از توان شما می باشد، کار های زیادی وجود دارد که با اجرای آن می توانید این کار را به یک اتفاق بزرگ در زندگی تان تبدیل نمایید، یک پزشک متخصص زنان و زایمان برای داشتن بهترین تجربه سزارین، رعایت موارد زیر را توصیه می کند :

مراحل سزارین پیش از زایمان

  • داشتن آمادگی برای زایمان سزارین
  • داشتن اعتماد به مراقب پزشکی خود
  • دستیابی به حقایق و چشم پوشی از افسانه ها در رابطه با عمل سزارین
  • آگاهی یافتن از روند پایه در زایمان سزارین

مراحل عمل سزارین در طی زایمان

در صورتی که سزارین انتخاب شما نیست، مطمئن شوید که پزشک زنان و زایمان چرایی عمل سزارین را برای شما به طور کامل توضیح دهد.

پیش از عمل سزارین

در صورتی که می خواهید زایمانی عالی و ایده آل داشته باشید، در روند زایمان تان خواسته های زیر را لحاظ کنید :

  • مسکن های موضعی (ستون فقرات یا اپیدورال)، این روش به نسبت بیهوشی عمومی ایمن تر است.
  • همسرتان در تمام مدت زایمان، اطرافتان باشد.
  • برای ایجاد فضای آرامش بخش در اتاق انجام زایمان، چراغ های اتاق کم نورتر باشند.
  • در صورت امکان پخش موسیقی و مجاز بودن این کار در بیمارستان، موسیقی دلخواهتان در اتاق زایمان پخش شود.
  • نوزادتان بلافاصله بعد از زایمان برای تماس با پوست بدنتان (مراقبت کانگورویی) تحویل شما داده شود و در صورت لزوم، شیردهی به نوزاد انجام شود.
  • در تمام مدت باید نوزاتان در کنار شما باشد، مگر اینکه از نظر پزشکی این امکان وجود نداشته باشد و مشکلی برای شما و نوزاد پیش آید.
  • در صورت وجود پیچیدگی برای نوزاد باید ارزیابی متخصص نوزادان؛ اندازه گیری، وزن کشی و پاکیزگی نوزاد به تعویق افتد.
  • تا جایی که می توانید مطالعه تان در رابطه با عمل سزارین را بالا ببرید و به خاطر داشته باشید که تجربه زایمان از روش زایمان مهمتر است و خود و نوزادتان را از فرصت معجزه تولد محروم نکنید، زیرا این اتفاق چیزی نیست که بخواهید بنا بر مد روز عمل سزارین را انتخاب کنید.

پیش از سزارین

توصیه های پس از عمل سزارین

مراقبت های صحیح در طول ۶ تا ۸ هفته اول پس از زایمان برای مادر،رشد و تکامل نوزاد خیلی موثر است.

همچنین نوزاد در طول هفته های اول تغییرات رشد و تکاملی بسیار زیادی دارد به همین علت سلامتی و بهبودی کامل مادر در آن نقش تاثیر گذاری خواهد داشت.

آشنایی مادران با مراقبت های پس از زایمان به آن ها کمک شایانی خواهد کرد تا بتوانند دوران پس از زایمان را بهتر بگذرانند.

در صورت تمایل برای آشنایی با زایمان اپیدورال و زایمان به روش اسپاینال می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *