دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی تیبا ۲ و نگاهی با طراحی ظاهری و طراحی داخلی این خودروی ایرانی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

تیبا ۲ نمونه هاچ بک خودروی تیبا صندوق دار است. این خودرو در سال ۱۳۹۳ با  تاکید بر ویژگی های خاص و جذاب مورد علاقه قشر جوان معرفی و به مرحله تولید رسید. این مقاله به بررسی خودروی تیبا ۲ می پردازد.

تیبا ۲ نمونه هاچ بک خودروی تیبا صندوق دار در بازار داخلی کشور است. این خودرو در سال ۱۳۹۳ با  تاکید بر ویژگی های خاص و جذاب مورد علاقه قشر جوان معرفی و به مرحله تولید رسید. تیبا ۲ از ابتدای ورود به بازار فروش کشور مورد استقبال نسبتا خوبی قرار گرفته است.

بررسی خودروی جوان پسند تیبا ۲

شناخت و بازبینی تیبا 2

شرکت سایپا در سال ۱۳۸۷ از دومین خودروی ملی ایران با نام تیبا یا مینیاتور رونمایی نمود و با ورود این خودرو به بازار ایران، علاوه بر طرفداران زیاد، رقبای زیادی نیز پیدا کرد. در تولید این خودرو تلاش بر آن بود که هزینه های ناشی از ساخت کمتر شود و قیمت نهایی مناسب افرادی باشد که بودجه بالایی برای خرید خودرو ندارند. سایپا در طراحی این خودرو از طراحان کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا، آلمان و کره نیز کمک گرفت.

بررسی تیبا 2

تیبا تماما بر اساس ساختار پراید قدیمی و با اشتراک بسیار از قطعات پراید و ریو روی خط تولید قرار گرفت. در ادامه شرکت سایپا تصمیم گرفت تا خودرویی مورد توجه و علاقه قشر جوان تولید کند بنابراین از تیبا سدان کمک گرفت و در نهایت در سال ۱۳۹۳ از خودروی تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ بک که ظاهری جذابتر از تیبای معمولی داشت رونمایی و روانه بازار کشور نمود. هدف گذاری فروش این خودرو برای مخاطبان جوان و بانوان بوده است. این خودرو با نمونه پیشین خود تنها در بخش صندوق عقب تفاوت دارد. در ادامه این مقاله خودروی تیبا ۲ بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی طراحی ظاهری

بعد از پراید، تیبا ۲ از نظر شرایط درآمدی و سطح خرید مردم، محبوبترین خودروی ایرانی محسوب می شود. در بررسی طراحی ظاهری تیبا ۲ در نگاه اول، متوجه سایز کوچک لاستیک ها خواهید شد که با بدنه خودرو تناسب ندارد. نکته ای که زیبایی خودور را کاهش می دهد و سبب می شود پایداری خودور در پیچ ها کمتر شده و تعادل خوبی نداشته باشد. در نمای روبرو تیبا ۲ با تیبا هیچ تفاوتی ندارد. چراغ ها و گریل طراحی بسیار ابتدایی و ساده ای داشته و بهره گیری از دو خط برجسته روی کاوپوت هم جذابیت چندانی ایجاد نکرده است.

  •  آرون گروپس

بررسی تیبا 2

در نمای جانبی نیز تلاش سایپا برای افزایش جذابیت خودرو با استفاده از یک خط و گلگیرهای برجسته چندان رضایت بخش نیست. در نمای پشتی تیبا ۲ بزرگترین تفاوت طراحی آن با تیبا مشاهده می شود. تیبا ۲ در نمای پشتی از طراحی جذاب و مدرنی بهره می برد. استفاده از دو خط برجسته سبب شده زاویه عقبی خودرو قدرتمند جلوه کند.  به بیان دیگر انحنای زیبای ستون C در کنار کشیدگی چراغ هی عقب و سپر بلند و یکدست، نمای پستی تیبا ۲ را چشم نواز ساخته است. اما در عوض ارتفاع کم شیشه عقب به همراه سپر عقب حجیم از جمله نقص های طراحی در این قسمت است.

بر خلاف انتظاری که از کیفیت مونتاژی مدنظر بود کیفیت رنگی تیبا ۲ پایین است و طراحی مه شکن وسط سپر عقب، چراغ سوم بالای شیشه  عقب و نوع طراحی آن، شبیه به پژو ۲۰۶ است. به طور کلی در بررسی طراحی تیبا ۲ می توان گفت نسبت به دیگر خودروهای داخلی مشابه، از طراحی ایرودینامیک بهتری بهره می گیرد.  اخیرا نیز سایپا برای افزایش جذابیت ظاهری تیبا ۲، این خودرو را با رینگ های اسپرت و آلومنیومی به فروش می رساند.

بررسی طراحی داخلی

تیبا ۲ را از نظر طراحی داخلی مورد بررسی قرار می دهیم. این خودرو از نظر طراحی داخلی با تیبای معمول تفاوتی ندارد. همچنین از طراحی قدیمی و ساده ای بهره می برد. با ورود به کابین خودرو  طراحی داخلی پراید و ریو برای شما یادآوری می شود. با توجه به اینکه این خودرو نسبت به مدل صندوق دار قیمت بالایی دارد انتظار می رفت در کابین خودرو از موادی با کیفیت بالا استفاده شده باشد اما این طور نیست مواد بکار رفته در کابین خودرو دارای کیفیت متوسط به پایینی بوده که لبه تیز و برنده درب داشبورد به خوبی نشان دهنده این موضوع است.کنسول میانی تفاوت خاصی با کنسول  میانی پراید نداشته و تنها کمی حجم و ابعادش تغییر یافته است.

کاوش و وارسی تیبا 2

بکار رفتن دکمه های بزرگ و ابزار سیستم کنترل تهویه روی کنسول میانی و داشبورد کمک شایانی به تیبا ۲ نکرده است و بالعکس طراحی را قدیمی تر جلوه می دهد. دکمه های مربوط به شیشه بالابر برقی سرنشینان عقب به سوئیچ های بالابر پراید شبیه است و به درستی در محل خود ثابت نشده است. جنس فرمان خودرو بسیار خشک به نظر می رسد که کل قطعات داشبورد و کنسول میانی نیز چنین وضعتی دارند.

آشنایی و وارسی کابین تیبا 2

در مقابل این خصوصیات منفی در بررسی تیبا ۲ از ویژگی های مثبت این خودرو می توان به وجود فضای کافی برای سرنشینان عقب اشاره کرد که با خودروی بزرگتری مانند پژو ۲۰۶ برابری می کند. همچنین صندلی های خودرو از نرمی و دربرگیرندگی مناسبی برخوردار بوده و ارگونومی پشت فرمان برای راننده هم قابل رضایت می باشد.

بررسی فنی

بررسی فنی تیبا ۲ نشان داد که خودروی مذکور از موتوری ۴ سیلندر ۸ سوپاپه با حجم ۱۵۰۳ سی سی بهره می برد. این موتور بر اساس موتور ۱.۳ لیتری پراید و با همکاری  شرکت آلمانی FEV ساخته شده است و دارای قدرتی برابر با ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه می باشد که برای خودرویی با کاربری شهری بسیار مناسب است. با توجه به وزن سبک( ۱۰۴۰ کیلوگرم ) بدنه تیبا عملکرد موتور قابل قبول می باشد.

بازنگری تیبا 2

در مورد شتاب صفر تا صد تیبا ۲ اطلاعاتی موجود نیست اما بسیاری از صاحبان این خودرو معتقدند شتاب بیشتری نسبت به پژو ۲۰۶ دارد. گیربکس ۵ سرعته دستی این خودرو عملکرد قابل رضایتی نداشته و سایپا اعلام کرده در مدل هی جدید این گیرکس را اصلاح نماید.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶.۵۳ لیتر در هر صد کیلومتر است که برای خودرویی با این ابعاد میزان مناسبی است که ویزگی مثبت این خودرو محسوب می گردد. استاندارد آلایندگی خودرو نیز یورو ۴ می باشد. عملکرد سیستم تعلیق و کمک فنرها نسبت به پراید نرم تر بوده اما لرزش شروع حرکت خودرو کمی ناخوشایند است. مطلب آخر در این بخش مربوط به ترمزهای خودرو می باشد  که می توان گفت نسبت به پراید دارای ترمزهای بهتری بوده ولی در مجموع عملکرد ترمزها پایین بوده و لرزش فرمان در سرعتهای بالا به دلیل این ضعف می باشد.

امکانات و تجهیزات تیبا ۲

آشنایی با خودروی ساخت سایپا

در حال حاضر تیبا ۲ در دو تیپ SX و EX تولید می شد که بالاترین سطح امکانات این خودرو در مدل EX مشاهده می شود. در بررسی تجهیزات و آپشن تیبا ۲ متوجه خواهید شد نسبت به تیبای معمولی متفاوت تر است که از جمله این تجهیزات می توان به مواردی مانند ترمزهای جلو دیسکی و ترمزهای عقب کاسه ای، سیستم ترمز ABS، دو کیسه هوا برای سرنشنینان جلو، قابلت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سیستم صوتی مجهز به USB، فرمان هیدرولیک، چراغ های جلو قابل تنظیم، سیستم سوخت رسانی انزکتوری، سیستم کاهش آلاینده های خروجی اگزوز، سیستم ضد سرقت ایموبلاریز، شیشه بالابر برقی درب های جلو، آیینه های جانبی با قابلیت تنظیم از داخل، گرمکن شیشه عقب، برف پاک کن شیشه عقبریال ساعت دیجیتال، چراغ سوم خطر، چراغ جلو با تنظم زاویه نور، مه شکن عقب، مشاهده کرد.

در بعضی تیپ ها سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک وجود دارد و در بعضی تپ ها آینه ها اتوماتیک می باشد. برخی تیپهای تیبا ۲ رینگ آهنی داشته و برخی دیگر رینگ آلیاژی اما اندازه آن ها یکسان و ۱۴ اینچی می باشد. از جمله تجهیزات سفارشی خودرو می توان به مواردی مانند آیینه های جانبی برقی، شیشه بالابر برقی عقب، ریموت کنترل، تهویه خودکار و رینگ آلومنیومی اشاره کرد.

تجربه رانندگی

در این بخش رانندگی با تیبا ۲ را مورد بررسی قرار می دهیم. با سوار شدن بر این خودرو متوجه کیفیت پایین قطعات آن خواهید شد که با توجه به قیمت خودرو منطقی به نظر نمی رسد. تیبا ۲ در مقایسه با پراید سواری با کفیت تری دارد و به دلیل قدرت بیشتر موتور عملکرد بهتری نیز نشان می دهد.

وارسی خودروی تیبا 2

در رانندگی با این خودرو فرمان پذیری مناسب و قابل قبول گزارش شده است. ترمزگیری نیز متوسط بوده البته برخی صاحبان خودرو ادعا دارند که در شرایط برفی و مرطوب به شکل محسوسی افت پیدا می کند. در دور موتور بالا اندکی میزان صدا افزایش می یابد که البته آزار دهنده نیست. بخاری عملکرد مطلوبی داشت اما برای امکان استفاده از بخاری مدت زیادی طول کشید. کولر در تابستان وزش باد خوبی دارد اما میزان خنک کنندگی آن کافی نیست.

از لحاظ پایداری نیز تیبا ۲ نمره قبولی گرفت. تنها نقطه ضعف عدم وجود سیستم کنترل پایداری(ESP) است. گیربکس خودرو عملکرد مطلوبی نداشت و تعویض دنده ها اندکی با مشکل انجام می شود. از نظر شتاب تیبا ۲ از شتابگیری مطلوبی بهره می برد و می تواند نیازهای معمولی افراد در رفت و امد شهری را پاسخ دهد. مطلب پایانی این بخش مربوط به میزان مصرف سوخت خودرو است که بنابر اظهارات صاحبان خودرو مصرف سوخت تیبا ۲ در شهر بین ۸.۵ تا ۹ لیتر و در جاده از ۷ تا ۷.۵ لیتر می باشد.

امیدواریم این نقد و بررسی مورد توجه تان قرار گرفته باشد. همچنین برای آشنایی با معایب خودرو ساینا و بررسی خودرو کوییک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *