دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه کودک شش ساله و نکاتی که باید بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

تغذیه در کودکی بسیار مهم بوده زیرا بر رشد روانی و جسمی کودک تاثیر فراوانی خواهد گذاشت در این مقاله شما را با مقدار مورد نیاز مواد غذایی برای تغذیه کودک شش ساله و همچنین سهم هر یک آشنا خواهیم کرد.

تغذیه کودک ۶ ساله بسیار مهم بوده زیرا بر رشد جسمی و روانی او تاثیر مستقیم خواهد داشت. بر اساس ویژگی های جسمی هر کودک نوع تغذیه متفاوت است.

برنامه تغذیه کودک شش ساله

در تغذیه کودک ۶ ساله سعی کنید هرگز او را مجبور به خوردن غذایی که تمایل ندارد نکنید بلکه می توانید نحوه طبخ آن را عوض کنید اگر مجدد کودکتان از خوردن آن غذا امتناع کرد چند روزی از دادن آن غذا صرف نظر کنید. از آنجایی که میزان انرژی مورد نیاز این سن روزانه ۱۱۰۰ کیلو کالری است طوری برنامه ریزی کنید که حداقل درصد انرژی کودک در سه مرحله صبحانه،میان وعده صبح و ناهار تامین شود.

تمایل کودکان به مصرف مواد غذایی ایده ال

صبحانه:عسل و خامه (سعی کنید مقدار نان از سه کف دست بیشتر تجاوز نکند و همچنین عسل و خامه نیز به مقدار ۲ قاشق مربا خوری کافی است).

ساعت ده (میان وعده) :در این ساعت یک لیوان شیر به همراه یک شیرینی کوچک یا بیسکوییت سبوس دار و یک دوم لیوان آب میوه کودکتان بایستی میل کند.

ناهار:باید پلو و مرغ (۵ الی ۱۰ قاشق و مرغ نصف یک ران درشت) را به همراه یک لیوان ماست کودک میل کند.

  •  آرون گروپس

میزان اشتهای کودک شش ساله

اشتهای خوب یک کودک پنج ساله وقتی وارد شش سالگی شود کاهش پیدا نمی کند این ممکن است باعث تعجب اطرافیان شود زیرا این کودکان اغلب زمان ها مشغول خوردن هستند. و همین موضوع سبب می شود تا حجم صبحانه شان کم شده و به مرور زمان کودک با تهوع،معده درد و گاهی استفراغ مواجه می شود.

یک کودک ۶ ساله نسبت به غذا حریص است مثلا ممکن است نیمه شب از خواب برخیزد و طلب غذا کند.او معمولا همیشه خواهان غذای بیشتر است ولی اکثر مواقع نیز نمی تواند تمام غذایش را بخورد. در اینجا شما نباید از کودکتان بخواهید که تمام غذایش را میل کند یا مثلا اگر تمایل داشت که دو نوبت را یکباره در بشقابش بریزید شما از این کار امتناع نکنید زیرا ممکن است بار دوم از خوردنش پشیمان شود. بهبود اشتها و تغذیه کودک ۶ ساله در یک سری از عادات او پدیدار می شود.

چگونگی تغذیه کودک شش ساله

تغذیه کودک ۶ ساله به گونه ای است که به سمت غذاهای ساده گرایش پیدا می کند و آن را ترجیح می دهد هر چند کودک غذاهای متنوع را دوست دارد و می پذیرد که تمامی آن ها را امتحان کند اما خودش به واضح و روشنی می داند که غذای مورد علاقه اش چیست. توجه داشته باشید که یک کودک ۶ ساله به هیچ وجه غذایی را که دوست نداشته باشد نمی خورد.

کودک شش ساله هنگامی که سروع به خوردن غذا می کند سعی خواهد کرد که غذا را با انگشتانش بخورد از نظر او وسایل غذا خوردی بی اهمیت هستند ولی گاهی هم ممکن است آن را بدون هیچ مهارتی به دست بگیرد. برعکس کودکانی نیز هستند که دوست ندارند به غذایشان دست بزنند با مهارت زیاد از وسایل غذا خوری استفاده می کنند.

مواد غذایی لازم برای تغذیه کودک شش ساله

سهم غذایی هر کودک بسته به سن او متفاوت است و ما در ادامه گروه های مختلف مواد غذایی که باید در وعده های کودک قرار بگیرد را برایتان بازگو خواهیم کرد.

گروه میوه ها:

یک قطعه از میوه هایی مثل سیب،هندوانه،طالبی یا میوه های مشابه.

نصفه فنجان میوه خشک شده

نصفه فنجان آب میوه

نصفه فنجان میوه کنسرو شده

چگونگی تغذیه کودک شش ساله

گروه سبزی ها:

یک فنجان سبزی خام دارای برگ

نصف فنجان سبزی خورد شده پخته یا خام

تغذیه مناسب و جبران کمبود ها

گروه شیر:

یک فنجان ماست یا شیر

۶۰ گرم پنیر

تغذیه مناسب کودک شش ساله

گروه شیرینی ها و چربی ها:

بایستی مصرف این مواد محدود شود.

گروه گوشت:

۳۰ تا ۶۰ گرم گوشت لخم،گوشت مرغ یا ماهی پخته شده

۲ فنجان چای خوری کره بادام زمینی که حدود ۳۰ گرم گوشت می باشد

نصف فنجان حبوبات پخته شده یا یک تخم مرغ که حدود ۳۰ گرم گوشت لخم است.

(کودکان بین ۴ تا ۶ سال می توانند مواد غذایی که در بالا ذکر شد را استفاده کنند البته کودکان در این رده سنی بایستی دو نوبت سهم غذایی برایشان در نظر گرفته شود).

مواد مضر برای تغذیه کودک شش ساله

  • دونات ها
  • غذاهای گوشتی آماده و هات داگ
  • پیتزا
  • انواع پاستیل های ژله ای و میوه ای
  • سیب زمینی سرخ شده (اگر سیب زمینی ها را در کره سرخ کنید مصرفش برای کودک ایرادی ندارد)
  • آب میوه های مصنوعی و نوشیدنی های طعم دار
  • چیپس سبزیجات
  • چیپس سیب زمینی

عناصر مورد نیاز برای تغذیه کودک شش ساله

کودک در این سن نیازمند یک سری عناصر و موادی است که در بهبود سطح رشد او کمک شایانی خواهد کرد،در ادامه این عناصر را برایتان بیان خواهیم کرد.

آهن:

کودک در این سن به خاطر رشد سریع همراه با افزایش هموگلوبین و  میزان کل آهن بدن،در معرض خطر ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن قرار دارد.

توانایی یادگیری در کودکانی که با کمبود آهن مواجه اند کاهش پیدا می کند زیرا اکسیژن کمتری به سلول ها می رسد.

برای پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن باید بر روی مصرف غذاهای آهن دار تمرکز کنید که مصرف مقداری گوشت قرمز که دارای چربی نباشد بهترین راه برای جبران این کمبود است. البته که اکثر کودکان تمایلی به خوردن تکه های گوشت ندارند و بایستی گوشت چرخ کرده را جایگزین آن کنید.

کلسیم:

کلسیم به منظور تشکیل مواد معدنی،مینزالیزاسیون و رشد بافت استخوانی در کودکان لازم است و بایستی در تغذیه کودک ۶ ساله وجود داشته باشد.

مصرف شیر برای افزایش کلسیم بدن

شیر و سایر لبنیات منابع اصلی تامین کلسیم هستند و کودکانی که از این گروه استفاده نمی کنند باید انواع دیگری از همان گروه را جایگزین کرد برای مثال اگر کودکی تمایلی به خوردن شیر ندارد می توانید به او ماست بدهید.

پنیر نیز می تواند غذای خوبی برای افزایش هوش کودک باشد البته که پنیر را بایستی یا در شب مصرف کرد یا صبح همراه با گردو و بادام میل شود زیرا پنیر به تنهایی باعث ایجاد عکس العمل های عصبی می شود.

روی:

کمبود روی در تغذیه کودک ۶ ساله باعث اختلال در رشد،کاهش حس چشایی و کم اشتهایی می شود و بهترین منابع برای جبران آن استفاده از غذاهای دریایی و گوشت است.

ید:

کمبود روی باعث کند ذهنی،کاهش آموزش پذیری ذهن و ضعف توانایی جسمی افراد می شود که این مشکل با مصرف نمک ید دار تا حدودی برطرف می شود.

فیبر:

یکی دیگر از کمبود هایی که در تغذیه کودک شش ساله مشاهده می شود کمبود فیبر و سبوس غلات است و برای رفع این مشکل بایستی از میوه ها و سبزی ها در وعده های غذایی کودک استفاده شود،همچنین کودکتان به مصرف غلات های سبوس دار(نان سنگک و بربری) تشویق کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *