دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی علت زردی چشم و آشنایی با روش های درمان خانگی و طبیعی این بیماری

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

گاهی اوقات چشم ها بنا به دلایلی دچار زردی می شوند که با علائمی همراه است و با شناختن علت زردی چشم باید به دنبال روش هایی جهت درمان آن باشیم.

بخش سفید کره ی چشم یا صلبیه به شکل طبیعی سفید و درخشان می باشد اما گاهی اوقات چشمان فرد تغییر رنگ می دهند و به رنگ زرد تبدیل می شوند که در حقیقت نشانه مشکلات جدی و مهم می باشد، علل زردی چشم یا سندرم ژیلبرت در افراد مختلف متفاوت می باشد، در ادامه مطلب شما عزیزان را با علت زردی چشم و روش های درمان آن آشنا خواهیم کرد.

 

 

بررسی علل زردی چشم

گاهی اوقات بدون اختلال در عملکرد کبد میزان بیلی روبین خون افزایش پیدا می کند که افراد بدون هیچ مشکلی کمی تغییر رنگ در چشم هایشان مشاهده می کنند، هموگلوبینی که در گلبول قرمز خون وجود دارد به رنگدانه زرد رنگی به نام بیلی روبین تبدیل می شوند که وظیفه دفع این ماده از طریق صفرا بر عهده کبد می باشد و در حقیقت به منظور علت اصلی زردی چشم باید یک معاینه چشم و همچنین یک آزمایش خون به منظور میزان بیلی روبین گرفته شود.

بررسی علت زردی چشم

چشم ها نقش مهمی در وضعیت سلامتی فرد دارند و زرد شدن آن حاکی از یک بیماری یا مشکل جدی می باشد، تغییر رنگ چشم دارای علت های مختلفی است که تعدادی از بیماری ها و ناراحتی هایی وجود دارند که بر روی زردی چشم تاثیر گذار می باشند، در ادامه با علت زردی چشم آشنا می شوید.

تب هموراژیک

همانطور که می دانید چشم از لایه نازکی به نام ملتحمه تشکیل شده است این لایه نازک پوستی بسیار ظریف است که حتی امکان دارد بدون هیچ دلیلی پاره شود و در نتیجه رنگ چشم از سفید تبدیل به قرمز بنفش یا زرد شود که گاهی اوقات بیماران مبتلا به هموراژیک در زمان پاره شدن این لایه نازک چشم درد و یا هیچ گونه اختلالاتی در بینایی مشاهده نمی کنند اما دو مورد از نشانه های ترکیدن ملتحمه خارش و تورم چشم است، علت اصلی تب همواژیک شامل : استفراغ بیش از حد، یبوست، مالش بیش از حد چشم، عطسه های سخت و قوی و هر نوع عفونت چشم می باشد.

  •  آرون گروپس

علت زرد شدن چشم و روش درمان آن

بیلی روبین بیش از حد

بیلی روبین یک نوع ماده موقت در بدن می باشد که با مدفوع نیز خارج می شود و وظیفه اصلی آن از بین بردن سلول های خونی قدیمی با گذر از کبد و کیسه صفرا می باشد، زمانی که در کبد مشکلی ایجاد شود سبب اختلال در عملکرد بیلی روبین و در نتیجه زردی چشم و تغییر رنگ مدفوع می شود همچنین مشکلات در کیسه صفرا نیز باعث افزایش بیلی روبین در خون می شود.

کم خونی همولیتیک

از دیگر علت زردی چشم کم خونی همولیتیک می باشد در این نوع کم خونی که مربوط به تالاسمی می باشد سلول های خونی متلاشی می شوند و در این زمانی بیلی روبین خیلی راحت می تواند با زیادشدن میزان خود جای خون را گرفته و در نتیجه منجر به زردی چشم شود، در برخی موارد تمام بدن بیمار دچار کم خونی همولیتیک می شود که در این صورت لکه های زرد در تمام قسمت های بدن ظاهر می شوند.

اعتیاد به مصرف لکل

مصرف بیش از حد الکل از دیگر علت زردی چشم به شمار می آید زیرا، سبب اختلال در عملکرد کبد و در نتیجه تغییر رنگ چشم می شود بنابراین از نوشیدن آن خودداری کنید زیرا احتمال مبتلا شدن به هپاتیت، بی اشتهایی، مشکلات قلبی و همچنین مشکلات و بیماری های دیگر را افزایش می دهد، در صورت مشاهده تغییر رنگ چشم پس از مصرف الکل از نوشیدن آن پرهیز کنید.

تب شالیزار

این نوع تب در حقیقت یک نوع عفونت باکتریایی در بین افرادی که در مناطق گرم زندگی می کنند اتفاق می افتد و معموالا به دلیل مصرف آب آشامیدنی ناسالم می باشد که علائم تب شالیزار عبارتند از : تغییر رنگ چشم، ورم کبد، سرفه، سردرد، درد شدید در ناحیه شکم و عضلات می باشد.

علت زردی چشم و شناخت علایم آن

نشانه های زردی چشم

  • خستگی بیش از حد
  • تغییر رنگ ادرار
  • مدفوع کم رنگ
  • تجزیه پلاکت های خون
  • استفراغ بی دلیل
  • تب
  • درد مداوم در ناحیه شکم
  • کاهش وزن مداوم
  • پف زیر چشم و خستگی
  • خارش قسمت های مختلف بدن

نشانه های زردی چشم

درمان خانگی زردی چشم

بسیاری از روش ها وجود دارند که می توانند سبب کاهش زردی چشم و درمان این بیماری شوند که در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد.

۱.خمیر ریحان و آب تربچه

تربچه دارای منیزیم، ویتامین و B6 می باشد که علاوه بر از بین بردن خستگی بیش از حد و تقویت سیستم ایمنی بدن در درمان زردی نیز تاثیر شگفت انگیزی دارد، همچنین ریحان نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها طبیعی علاوه بر تامین امگا ۳ بدن به درمان زردی چشم نیز کمک می کند از این رو، مقداری آب به چهار تا پنج برگ ریحان اضافه کنید سپس خمیر به دست آمده را به یک فنجان آب تربچه اضافه کنید و هر روز این محلول را بنوشید برای رسیدن به نتیجه مطلوب این روش را به مدت پانزده تا بیست روز انجام دهید.

رفع زردی چشم با روش های طبیعی

۲. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای مقادیر فراوانی ویتامین C می باشد و با دفع سلول های مرده از طریق ادرار به احیاء سلول های جدید تر کبدی کمک شگفت انگیزی می کند بنابراین، آب دو تا سه عدد گوجه فرنگی تازه را بگیرید سپس کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و قبل از رفتن به رختخواب یا پس از بیدار شدن از خواب به صورت ناشتا میل کنید، در زمان استفاده از این روش بهتر است به مدت دو ساعت از آخرین وعده غذایی گذشته باشد و برای رسیدن به نتیجه دلخواه از این روش به مدت یک هفته استفاده است.

درمان خانگی زردی چشم

۳. مصرف حبوبات، سبزیجات و گوشت گاو

 به دلیل اینکه در بیشتر موارد زردی چشم به علت بیلی روبین ها ایجاد می شود از این رو مصرف موادی که دارای مقادیر فراوانی آهن هستند برای سلامت بدن بسیار مهم است که سبزیجات، حبوبات و مقدار کافی گوشت گاو ( یک بار در هفته) سبب رفع زردی چشم می شود.

۴. افزایش مصرف مایعات

 به منظور درمان زردی چشم آب میوه های سالم و طبیعی از اهمیت والایی برخوردار هستند بنابراین، مصرف مایعات را افزایش دهید و از خوردن سبزیجاتی مانند : کلم، تربچه، خیار، برگ ریحان و چغندر غافل نشوید.

هشدار : از مصرف آب میوه های پاکتی بازار خودداری کنید زیرا، سبب افزایش قند بدن می شود در طول این مدت درمان از چیزهای طبیعی استفاده کنید.

در این بخش از مطلب سعی داشتیم شما عزیزان را با علت زردی چشم و روش درمان آن آشنا کنیم تا با کمک مطلب گفته شده زردی چشم را درمان کنید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *