دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص سوره طه و فضائل خواندن این سوره قرآن کریم از دیدگاه پیامبر اکرم و امامان معصوم

  • زهرا خانزاده
  • ۶ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

بیستمین سوره قرآن، سوره مبارکه طه می باشد که ۱۳۵ آیه دارد. در این نوشتار شما را با خواص سوره طه و آثار و برکات دنیوی و اخروی قرائت این سوره آشنا خواهیم کرد.

سوره طه از جمله سوره های مکی قرآن می باشد که در جزء ۱۶ قرآن و در بین دو سوره مریم و سوره واقعه جای دارد. اسم دیگر این سوره کلیم و لقب حضرت موسی (ع) می باشد(کلیم الله یعنی هم سخن با خدا). این سوره در رابطه با داستان حضرت موسی (ع) ابلاغ وحی و سخن گفتنش با پروردگار متعال است. همچنین به هبوط حضرت آدم از بهشت نیز اشاره دارد. قرائت سوره طه همچون سوره ناس، سوره الرحمن و دیگر سوره ها برکاتی را برای انسان به همراه دارد، که در ادامه می توانید فضائل سوره طه را ملاحظه کنید.

خواص تلاوت سوره طه

خواص سوره طه

در سوره مبارکه طه در رابطه با مسائلی همچون عظمت قرآن، مسئله معاد و روز رستاخیز، وظایف پیغمبر اسلام (ص)، تاکید بر اعتدال در همه چیز حتی عبادت و دعا، مسئله شفاعت، خداشناسی، صفات جلال و جمال الهی سخن به میان آمده است. از این رو در روایاتی از نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) به تلاوت این سوره تاکید شده است.

حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه واله

در باب قرائت سوره طه رسول خدا (ص) می فرمایند:

به کسی که سوره طه را قرائت کند، در روز قیامت ثواب همه مهاجران و انصار اعطا می شود.

از فضائل سوره طه جواب مثبت گرفتن در خواستگاری می باشد، که در روایتی به نقل از نبی مکرم اسلام آمده است:

  •  آرون گروپس

هر کس سوره (طه) را بنویسد و در پارچه سبزی قرار داده و به خواستگاری برود، خواستگاری اش رد نمی شود و حاجتش برآورده می شود.

در روایتی دیگر از ایشان این چنین نقل شده است:

خداوند تعالی دو هزار سال پیش از آفرینش حضرت آدم علیه السلام، سوره یس و طه را قرائت فرمود، هنگامی که فرشتگان الهی آن را شنیدند گفتند: خوشا به حال امتی که این سوره ها بر آنها نازل شده است و خوشا به حال کسانی که این سوره ها را درون خود جای داده اند و خوشا به حال کسانی که زبانشان به تلاوت ایت سوره ها مترنم است.

فضیلت سوره مبارکه طه

حضرت صادق علیه السلام

یکی از اصحاب امام جعفر صادق (ع) به نام اسحق بن عمّار صیرفی کوفی به نقل از ایشان در رابطه با خواص سوره طه فرموده اند:

خواندن سوره طه را ترک نکنید زیرا خداوند آن را دوست می دارد و هرکس آن را بخواند او را نیز دوست خواهد داشت و هر که به خواندن آن مداومت کند خداوند در روز قیامت نامه عملش را به دست راست او دهد و از کردار او در اسلام حساب سخت نکشد و آنقدر به او پاداش عطا فرماید تا خشنود گردد.

امام صادق (ع) نیز برای سهولت در امر ازدواج می فرمایند:

هر کس که خواستگاری ندارد یا به خواستگاریش جواب نمی دهند سوره طه را بنویسد و بشوید و آب آن را بر صورت خود بریزد، خداوند ازدواجش را آسان می کند.

آثار و برکات سوره طه

حضرت کاظم علیه السلام

در روایتی از امام موسی کاظم (ع)  برای محفوظ ماندن از شر دزدان و حیوانات وحشی این چنین بیان گردیده است:

هر کس در سفر باشد و از دزدان و حیوانات وحشی خوف و وحشت دارد، برای این کار بر گردن حیوانش لا تخاف درکاً و لا تخشی سوره طه را بنویسد، پس بدرستی که به اذن خداوند متعال ایمن می شود.

برخی روایات دیگر

در روایات دیگری، درمان بیماری های دهان و بر آورده شدن حاجات بزرگ را از دیگر خواص سوره طه برشمردند، که این روایات به شرح زیر می باشند.

به جهت هر گونه درد دهان آیات ۱ تا ۵ را بنویسد و با خود دارد.

به جهت مطالب عظیم و بزرگ صد بار بگوید طه و یک بار سوره قل هو الله احد را بخواند و باز صد مرتبه بگوید طه و یک مرتبه سوره قل هو الله را بخواند تا هفت بار این را تکرار کند، همین که هفت مرتبه توحید و هشتصد بار طه تمام شد بعد از آن ۱۷ بار سوره قل هو الله احد را تا آخر بخواند، خداوند مطلب و حاجت او را براورده می کند و بی شک عمل خواهد شد. این از مجربات است و آزموده شده است.

آیات ۲۵ تا ۲۸ سوره طه دعای حضرت موسی(ع) می باشد، که به هنگام آغاز ماموریت خود به درگاه پروردگار متعال دعا کرد و خداوند حاجت او را برآورده ساخت.

قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ﴿۲۵﴾
گفت پروردگارا سینه‏ ام را گشاده گردان
وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی ﴿۲۶﴾
و کارم را براى من آسان ساز
وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسَانِی ﴿۲۷﴾
و از زبانم گره بگشاى
یَفْقَهُوا قَوْلِی ﴿۲۸﴾
[تا] سخنم را بفهمند
تلاوت سوره طه برای درمان درد دهان

با کلیک بر روی دانستنی های مذهبی می توانید همانطور که در اینجا خواص سوره طه را مورد مطالعه قرار دادید، با فضائل و آثار و برکات دیگر سوره ها و ادعیه های مشهور نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *