دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های عکاسی مهم برای ثبت عکس های باکیفیت با گوشی موبایل

  • ندا خوشرو
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب با تکنیک های عکاسی برای ثبت عکس های باکیفیت به کمک گوشی موبایل آشنا خواهید شد که امیدواریم با توجه به ترفندهای ذکر شده بتوانید عکس های جذاب و متفاوتی را بگیرید.

امروزه اغلب افراد عکس های یادگاری شان را به کمک گوشی موبایل می گیرند که اگر در زمینه گرفتن عکس با گوشی تکنیک های عکاسی رعایت شوند شما می توانید تصاویری با کیفیت را از لحظات خود به یادگار ثبت نمایید.

تکنیک های عکاسی با ۱۲ روش مختلف

گرفتن عکس های خارق العاده به کمک گوشی موبایل کار نسبتا راحتی می باشد و اگر شما برخی از نکات مهم را در زمینه فوکوس و نوردهی و ترکیب بندی و ویرایش عکس و … رعایت نمایید می توانید عکس های با کیفیتی را بگیرید. در مطالب قبلی عکاسی با گوشی موبایل و معرفی گوشی با دوربین ۶۴ مگاپیکسل را مطالعه کردید در ادامه با تکنیک های عکاسی به کمک گوشی موبایل آشنا خواهید شد که امیدواریم مورد توجه تان قرار بگیرند.

ترفندهای عکاسی با گوشی

معرفی ۱۲ ترفند برای گرفتن عکس با گوشی موبایل

۱. پاک کردن لنز دوربین قبل از گرفتن عکس 

با توجه به اینکه گوشی موبایل زمان زیادی را در کیف و دست و … سپری می کند در نتیجه لنز دوربین آن کثیف می شود و اگر لنز گفوشی شما کثیف باشد تلاش برای گرفتن تصاویر با کیفیت بی معنی خواهد شد

کثیف شدن لنز دوربین گوشی مانع ورود نور به سنسور دوربین می شود و در نتیجه روی عکس نقاط تار و لکه ایجاد می شود. توجه داشته باشید که لنز تمیز باعث گرفتن عکس های شفاف و تمیز می شود بنابراین بهتر است قبل از گرفتن عکس با گوشی موبایل لنز آن را به کمک یک دستمال نرم که مخصوص لنز گوشی است تمیز نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از دستمال های خشن باعث خراشیده شدن شیشه روی لنز می شود و کیفیت تصویر دوربین گوشی پایین می آید.

تمیز کردن لنز دوربین

  •  آرون گروپس

۲. قرار دادن سوژه در فوکوس 

یکی از تکنیک های عکاسی قرار دادن سوژه اصلی در فوکوس کامل می باشد. اگر سوژه عکاسی شما متحرک است قبل از گرفتن عکس نقطه فوکوس را انتخاب نمایید تا از فوکوس صحیح سوژه مطمئن شوید.

استفاده از فوکوس در عکاسی

۳. تنظیم نوردهی به صورت دستی 

در اغلب گوشی های هوشمند زمانی که شما برای تعیین نقطه فوکوس روی صفحه نمایش ضربه می زنید دوربین گوشی از نقطه فوکوس برای تنظیم میزان نوردهی استفاده می کند و نوردهی می تواند میزان تاریکی و روشنی تصاویر را مشخص نماید.

توجه داشته باشید که واگذار کردن تنظیم نوردهی به دوربین همیشه کار ایده آلی نمی باشد و اگر سوژه عکس شما در قسمت تاریک کادر قرار گرفته است این کار می تواند منجر به گرفتن عکس با نوردهی بیش از حد شود یا گرفتن عکس با نوردهی کمتر شود بنابراین اگر دوربین گوشی، به شما اجازه تنظیم دستی میزان نوردهی را می دهد بهتر است از آن استفاده نمایید. تنظیم دستی میزان نوردهی باعث می شود که شما کنترل بیشتری را روی ظاهر تصویر نهایی تان داشته باشید.

تنظیم نور گوشی

۴. از زوم دیجیتال استفاده نکنید 

دوربین اغلب گوشی های هوشمند به قابلیت زوم مجهز می باشند که با باز و بسته کردن دو انگشت روی صفحه نمایش می توانید میزان زوم را تنظیم نمایید.

تصویر با زوم کردن برش می خورد در نتیجه هر چقدر بیشتر زوم کنید به میزان قابل توجهی از کیفیت عکس کاسته می شود و اگر شما تمایل دارید از سوژه ای که دورتر از شما قرار دارد عکس بگیرید نباید زوم کنید و اگر امکان نزدیک تر رفتن به سوژه نبود شما می توانید بعد از گرفتن عکس با برش دادن آن سوژه را نزدیک تر نمایید.

زوم کردن گوشی

۵. دوربین را به صورت ثابت نگه دارید 

بی حرکت نگه داشتن دوربین گوشی در هنگام گرفتن عکس در نور کم یا هنگام شب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد که در این شرایط دوربین گوشی مجبور می باشد که برای رسیدن نور کافی به سنسور از سرعت شاتر پایین تری استفاده نماید و در نتیجههرگونه حرکت یا لرزش دوربین منجر به ثبت عکسی تار می شود.

برای ثابت نگه داشتن گوشی و جلوگیری از تار شدن تصویر می توانید گوشی را با دو دست خود محکم بگیرید یا آن را روی سه پایه قرار دهید و زمان سنج خودکار گوشی تان را برای گرفتن عکس تنظیم نمایید تا گوشی بدون هیچ حرکتی عکس با کیفیتی را از سوژه مورد نظر شما بگیرد.

12 تکنیک عکاسی

۶. به کار بردن قانون یک سوم 

رسیدن به نوردهی و فوکوس صحیح جزء اصول حیاتی عکاسی می باشند ولی ترکیب بندی مناسب نیز به اندازه این تکنیک های عکاسی دارای اهمیت است. توجه داشته باشید که بدون ترکیب بندی صحیح عکس های شما چشم نواز نمی شوند.

روش هایی برای گرفتن عکس با گوشی

قانون یک سوم از مناسب ترین تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی می باشد و شما می توانید با به کارگیری این قانون تصاویر با کیفیتی را ثبت نمایید. برای رعایت کردن قانون یک سوم باید کادرهای ظاهر شده را به صورت ذهنی توسط دو خط افقی و دو خط عمودی تقسیم بندی نمایید سپس سوژه عکس را در مسیر این خط ها یا محل تلاقی آن ها قرار دهید.

قانون یک سوم

۷. از خط های برجسته راهنما ( Leading Lines ) استفاده کنید. 

خط های راهنما یا برجسته از ابزارهای مفید برای ترکیب بندی محسوب می شوند و شما می توانید به کمک این خطوط پیش رونده روی سوژه اصلی تمرکز بیشتری داشته باشید و آن را به صورت عمیق به درون تصویر بکشید. توجه داشته باشید که این روش یکی از ساده ترین تکنیک های عکاسی می باشد که از خط های عمودی و افقی برای تمرکز بیشتر روی سوژه اصلی عکاسی بهره می گیرد.

استفاده از خط های راهنما در گرفتن عکس

۸. از زوایای دید مختلف استفاده نمایید. 

از هر مکانی که عکس می گیرید بهتر است زوایای دید مختلف را هم در نظر بگیرید.

نحوه گرفتن عکس با گوشی موبایل

۹. مراقب استفاده از پس زمینه های گیج کننده باشید. 

اگر پس زمینه عکس شلوغ باشد توجه بیننده از سوژه اصلی منحرف می شود و اگر پس زمینه عکس شامل رنگ های گیج کننده و زیادی است شما می توانید تصویر گرفته شده را به عکس سیاه و سفید تبدیل نمایید همچنین می توانید از گرفتن عکس در پس زمینه های شلوغ خودداری نمایید و پس زمینه ای ساده را برای گرفتن عکس انتخاب نمایید.

تکنیک هایی برای گرفتن عکس

۱۰. چند عکس مختلف بگیرید. 

اگر سوژه ای را مشاهده کردید که توجه تان را جلب کرد می توانید از زوایا و فواصل مختلف چندین عکس بگیرید که این نکته یکی از بهترین تکنیک های عکاسی برای گرفتن تصاویر جذاب و زیبا است.

روش هایی برای گرفتن عکس زیبا

۱۱. از حالت پانوراما استفاده نمایید. 

گاهی شرایطی پیش می آید که استفاده از دوربین استاندارد قادر به ادای حق مطلب در مورد سوژه ای که قصد دارید از آن عکس بگیرید نیست که در این صورت بهتر است از حالت پانوراما استفاده نمایید.

شیوه کار پانوراما به این صورت است که باید گوشی را در حالت عمودی بگیرید و بعد از فشردن دکمه شاتر گوشی تان را به آرامی از سمت چپ به سمت راست صحنه بچرخانید که با رسیدن به انتهای صحنه باید دکمه شاتر را دوباره بزنید تا کار ثبت تصاویر متوقف شود. توجه داشته باشید که هر چقدر این حرکت افقی آرام و یکنواخت تر باشد نتیجه بهتری حاصل می شود.

گرفتن عکس های با کیفیت

۱۲. عکس هایتان را بیش از حد ویرایش نکنید. 

یکی دیگر از تکنیک های عکاسی این است که در هنگام ویرایش کردن تصاویر بهتر است بیش از حد از اپلیکیشن ها استفاده نکنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده کردن از هر اپلیکیشنی باید روی رسیدن به عکسی شفاف با ترکیب بندی قوی تمرکز نمایید.

گرفتن عکس با گوشی موبایل

عکس هایی را که با کمک گوشی می گیرید بهتر است به کمک افکت هایی ویرایش نمایید که به زیبایی طبیعی عکس افزوده شود و در هنگام استفاده از تنظیمات نوردهی و رنگ ها باید مراقب باشید که بیش از حد از رنگ و نور استفاده نکنید و اگر در این زمینه افراط کردید باید به عقب برگردید.

عکاسی با گوشی

تکنیک های عکاسی ذکر شده می توانند شما را در گرفتن عکس هایی با کیفیت و زیبا به کمک گوشی موبایل کمک نمایند از این رو بهتر است در هنگام گرفتن عکس از این ترفندها استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *