دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های شیراز شهر تمدن و فرهنگ فارس

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

از جمله شهرهای متمدن و فرهنگی واقع در ایران می توان به شهر شیراز اشاره کرد این شهر یکی از مناطق توریست پذیر ایران است که دارای جاذبه های فرهنگی متعددی می باشد و بیشتر دیدنی های شیراز با تاریخ و فرهنگ شناخته شده اند.

شیراز از شهرهای بسیار زیبا در ایران است تخت جمشید یکی از مهم ترین دیدنی های شیراز است که به لحاظ ارزش و پیشینه تاریخی غنی که دارد گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در فصل های مختلفی از سال این شهر پذیرای مهمانان و توریستان است جاذبه های ادبی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی در این شهر آن را به یکی از مراکز مهم گردشگری تبدیل کرده است. یکی از جاذبه های دوست داشتنی در شهر شیراز باغ های مختلف است که با برگزاری موزه ها و نمایشگاه های فرهنگی موجب جذب توریست می شوند.

دیدنی های شیراز را بیشتر بشناسید:

در گوشه و کنار شهر شیراز وجود جاذبه های دیدنی متنوع و سرگرم کننده توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است نوع فرهنگ و سنت های مردمان این منطقه، خون گرمی و مهمان نوازی شیرازی ها موجب شده تا این شهر مهد فرهنگی توریستی ایران به شمار آید و در جهان شناخته شده است.

سعدیه:

آرامگاه سعدی که مهد فرهنگی این شهر است و یکی از بزرگترین شاعران ایرانی در این آرامگاه دفن شده است قرار گرفتن این آرامگاه در نزدیکی باغ دلگشا موجب جذابیت بیشتر آن شده است. آرامگاه سعدی یکی از بناهایی است که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند این بنا تا کنون مرمت شده است و سازه امروزی آن نیز در سال ۱۳۳۰ ساخته شده است.

طبیعت زیبای شیراز

دروازه قرآن:

از جاذبه های گردشگری شیراز می توان به دروازه قرآن آن اشاره کرد که در ورودی شمال شرقی این شهر ساخته شده است این دروازه در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شده است و در زمان کریم خان زند نیز بازسازی شده است. علت نامگذاری این بنا به دروازه قرآن قرار گرفتن دو قرآن در بالای بنا است که با وارد شدن به شهر از زیر آن عبور خواهید کرد.

دروازه قرآن شیراز

باغ ارم:

زیبایی های این باغ به قدری شناخته شده است که بی شک یکی از محبوب ترین جاذبه های شیراز است در اسناد نشان داده شده که این باغ در قرن ۱۰ ساخته شده است عمارت هایی که در این بنا ساخته شده است متعلق به دوران قاجار است و یکی دیگر از بناهای تاریخی شیراز محسوب می شود. در این باغ می تواند گونه های مختلفی از گیاهان را مشاهده کنید برگزاری نمایشگاه های مختلف گیاهی در این باغ جذابیت های زیادی به آن بخشیده است.

  •  آرون گروپس

باغ شیراز

باغ عفیف آباد:

باغی که باغ گلشن شناخته شده است و به دستور میرزا علی محمد خان فوام الملک در سال ۱۲۸۴ ساخته شده است معماری سنتی ایرانی در این بنا بسیار خیره کننده است جالب است بدانید که موزه سلاح در این بنا قرار دارد. یکی دیگر از آثار ملی ایران این باغ است که از بخش های مختلفی همچون کاخ سلطنتی و موزه سلاح ساخته شده است.

باغ دیدنی شیراز

حمام وکیل:

بیشتر افراد شهر شیراز را با بناهای تاریخی و فرهنگی آن می شناسند حمام وکیل که از دوران کریم خان زند باقی مانده است و یکی از جاذبه های تاریخی شیراز است نشان دهنده معماری اصولی و سازمان یافته آن دوران است که در حال حاضر دیدن آن می تواند غافلگیر کننده باشد.

حمام شیراز

تخت جمشید:

از جاذبه های کهن شیراز می توان به تخت جمشید اشاره کرد که در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد این کاخ ها متعلق به دوران هخامنشیان است که همچنان آثار ارزشمندی از آن باقی مانده  است. بناهای سنگی این منطقه دارای ارزش تاریخی بسیار والایی است به قدری که برخی از این بناها در موزه های تاریخی نگهداری می شوند.

مکان های دیدنی شیراز

مجموعه پاسارگاد:

این مجموعه جذاب که آرامگاه کوروش کبیر است و تشکیل شده از سازه های باستانی متعدد است متعلق به دوران هخامنشیان است که ۳۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد. از جمله مکان های تاریخی شهر شیراز می توان به آرامگاه کوروش، کاخ دروازه پل، آب نماهای باغ شاهی، مسجد پاسارگاد، ساختارهای دفاعی تل تخت، تنگه بلاغی، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ بارعام، دو کوشک، آرامگاه کمبوجیه و … اشاره کرد.

دیدنی های شیراز

آرامگاه شاه چراغ:

یکی از مکان های مذهبی در ایران و در شهر شیراز آرامگاه شاه چراغ است که مقبره برادر امام رضا است بخش هایی از این بنا که در اثر زلزله تخریب شده است مجدد مورد بازسازی قرار گرفته است. این بنا به دلیل آیینه کاری ها و معماری سنتی که دارد از ارزش بالایی برخوردار است.

جذابیت های شیراز

ارگ کریم خان:

این ارگ در دوران زندیه ساخته شده است این بنا نیز به دلیل تاریخی دارای ارزش بالایی است و معماری آن بسیار باشکوه و دیدنی است بازسازی های متعددی که در این بنا انجام شده است موجب شده تا همچنان ارزش خود را حفظ کند.

ارگ کریم خان شیراز

مسجد وکیل:

یکی دیگر از دیدنی های این شهر مسجد وکیل است که سبک معماری آن دیدنی است بخش های این مسجد به ایوان و شبستان تقسیم می شود که ستون های سنگی نیز بخشی از آن ها است.

جاذبه های گردشگری شیراز

سفر به شیراز برای هر گردشگری می تواند دارای جذابیت باشد از دیگر جاذبه های گردشگری در این شهر نیز می توان به حافظیه شیراز، بازار وکیل، عمارت کلاه فرنگی و … اشاره کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *