دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در صورت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور چه اقدامی باید انجام دهیم؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

یکی بدترین اتفاقاتی که در سفر ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد گم شدن پاسپورت در خارج از کشور می باشد در این مواقع بسیاری از افراد نمی دانند که باید چه اقداماتی را انجام دهید که اگر با مراحل دریافت گذرنامه موقت آشنا باشید دیگر نیازی به نگرانی نیست.

امروزه سفر به خارج از کشور بسیار رایج شده است و اکثر افراد به مسافرت های خارج از کشور می روند اما یکی از مشکلاتی که ممکن است باعث ناراحتی آن ها در سفر شود گم شدن پاسپورت می باشد که بسیاری از افراد شاید این سوال در ذهن شان پیش آید که در این مواقع باید چه کاری انجام دهند که در این  بخش از مطلب شما را با اقدامات لازم جهت دریافت گذرنامه موقت آشنا خواهیم کرد.

در زمان گم شدن پاسپورت در خارج از کشور بسیاری از افراد نمی دانند که باید چه اقداماتی انجام دهند و بسیار نگران می شوند اما نیازی به نگرانی نمی باشد زیرا برای این مشکل نیز حتما راه حل هایی در سطح بین الملل و هم در داخل کشور فراهم شده است.

مفقود شدن گذرنامه در زمان مسافرت

گم شدن پاسپورت در خارج از کشور

اگر به خارج از کشور مسافرت کرده اید و مدارک تان را گم کرده اید در این شرایط بهتر است در ابتدا آرامش تان را حفظ کنید و به فکر این باشید که چگونه مشکل پیش آمده را حل کنید، به هر حال پاسپورت از مدارکی می باشد که هویت شما را در کشور خارج  برای ماموران آن کشور مشخص می کند و زمانی که به فرودگاه بروید و تصمیم داشته باشید که از مرز کشوری که به آن سفر کرده اید خارج شوید باید پاسپورت تان را به مامور ها نشان دهید بنابراین با گم شدن پاسپورت نه خیلی نگران و نه خیلی بیخیال باشد.

یکی از نکات مهم این است که همیشه از مدارک های مهم از جمله، پاسپورت، ویزای خود و کارت شناسایی یک یا دو صفحه کپی تهیه نمایید و در هتل و یا محلی که اقامت می کنید نگهداری کنید، در ادامه شما را با مراحل دریافت گذرنامه در جهت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور آشنا خوهیم کرد.

اقدام به بیمه مسافرتی قبل از سفر

در زمان گم شدن پاسپورت به خودتان قوت قلب دهید و بدانید شما اولین نفری نیستید که به این مشکل گرفتار شده اید به همین دلیل بهتر است که قبل از مسافرت کردن به خارج از کشور خودتان را بیمه مسافرتی کنید هر چند دیگر بیمه مسافرتی به یکی از موارد ضروری و مهم تبدیل شده است اما با این وجود در زمان انتخاب نوع بیمه مسافرتی خود به این نکته توجه نمایید که نوع بیمه انتخاب شده شما شامل مفقود شدن پاسپورت نیز شود.

گم شدن گذرنامه در خارج از کشور

  •  آرون گروپس

در جریان گذاشتن پلیس کشور مقصد

مرحله بعدی در جهت مفقود شدن پاسپورت مراجعه کردن به نزدیک ترین ایستگاه پلیس می باشد که در آنجا گم شدن پاسپورت تان را به آن ها اطلاع دهید در این مواقع پلیس یک گزارش رسمی در مورد گم شدن گذرنامه به شما می دهد که در حقیقت این خود یکی از مدارک مهم در این زمینه می باشد.

مراحل دریافت گذرنامه موقت

مراجعه کردن به سفارت ایران در کشور مقصد

پس از اعلام این مفقودی به وب سایت وزارت امور خارجه کشور مراجعه کرده سپس در صفحه مخصوص سایت این وزارت خانه اقدام به پر کردن فرم مخصوص مفقودی گذرنامه به شکل آنلاین کنید و فرم پرینت شده را به کنسولگری ایران در کشور مقصد تحویل دهید، همچنین می توانید پس از مفقود شدن پاسپورت در خارج از کشور به صورت حضوری به سفارت ایران مراجعه کنید و فرم ها را دریافت کنید به خاطر داشته باشید که در این زمان اگر از مدارک تان کپی داشته باشد بهتر خواهد بود.

پس از گذراندن مراحله فوق سفارت به شما یک پاسپورت موقت می دهد که فقط می توانید تا پایان مدت زمان سفر از آن گذرنامه موقت استفاده کنید سپس بعد از برگشتن به کشور می توانید به منظور دریافت پاسپورت جدید اقدامات لازم را انجام دهید.

اقدامات لازم جهت گم شدن پاسپورت

گم شدن پول

اگر همراه مدارک پول هایتان هم گم یا دزدیده شده است در این صورت می توانید به سفارت کشور محلی که به آن سفر کرده اید بروید سپس لیستی از شماره تلفن های آشنایان و دوستان بدهید و از آن ها درخواست کمک کنید اما در صورتی که کسی از آن ها به شما کمک نکرد با ارائه در خواستی می توانید از دولت آن کشور وام بگیرید سپس به کشورتان برگردید و این وام به این معنا نمی باشد که این پول لطف آن کشور به شما است در صورت عدم پرداخت این وام قادر به دریافت پاسپورت جدید نخواهید بود و اسم شما در لیست سیاه مسافران ذخیره می شود.

گم شدن پول همراه با مدارک

اقدامات لازم در زمان سفر

  • در جهت جلوگیری از سرقت و یا به اشتباه باز شدن چمدان ها قفل کردن چمدان ها امری ضروری می باشد.
  • حتما یک کیف جداگانه برای مدارک داشته باشید و در گوشه ای از آن نام، آدرس و شماره تلفن ها را یادداشت کنید.
  • در زمان رفتن به گمرک جزو اولین و  آخرین نفرات صف نباشید.
  • از تحویل دادن مدارک همراه با سایر وسایل دیگر در زمان بارگیری هوایپما خودداری نمایید.

اقدامات لازم در زمان سفر به خارج از کشور

شاید از دست دادن گذرنامه خاطره خوشی را در سفر برای تان ایجاد نکند اما همانطور که این مطالب را مطالعه کردید مسئله قابل حلی می باشد امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد تا درصورت مواجهه شدن با این مشکل بدانید که هیچ جای نگرانی نمی باشد و با مراحل گفته شده به راحتی می توانید پاسپورت موقت دریافت نمایید، اگر تمایل به کسب اطلاعات در زمینه دانستنی های سفر دارید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *