دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

یادگیری بدون فراموشی با تکنیک های علمی و موثر

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

فراموشی مطالب یادگرفته شده یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان و… می باشد که با استفاده از نحوه صحیح مطالعه می توانید یادگیری بدون فراموشی را تجربه کنید و موفقیت بیشتری را کسب کنید.

ترس از فراموشی مطالب خوانده شده به یکی از دغدغه های بسیاری از افراد تبدیل شده است که با مطالعه صحیح می توانید بدون نگرانی وارد جلسه امتحان شوید نکاتی که در این بخش از مطلب به منظور یادگرفتن بدون فراموشی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد می توانید بدون ترس از فراموشی، مطالب را در ذهن خود حفظ کنید.

روش های صحیح مطالعه

روش های یادگیری بدون فراموشی

اکثر دانش آموزان و دانشجویان از مربیان خود سوال می کنند که چگونه مطالب را مطالعه کنند تا آن را در ذهن خود بسپارند و خیلی زود فراموش نکنند، بسیاری از افراد برای مطالعه از شیوه های قدیمی استفاده می کنند که در حقیقت زمانی زیادی صرف می کنند و پس از گذشت چند روز فرد احساس می کند که مطالب را به خاطر نمی آورد ، در ادامه به شیوه صحیح جهت یادگیری بدون فراموشی می پردازیم.

آشنایی با روش های یادگیری بدون فراموشی

مخفف کردن جمله

مخفف کردن جمله ها که به روش سر واژه نیز معروف می باشد از روش های موثر در یادگیری بدون فراموشی می باشد در این روش حروف ابتدایی دسته ای از کلمات را سر هم بندی کنید سپس واژه جدید را به خاطر بسپارید، در کلمات انگلیسی نیز از این روش استفاده می شود.

مرور مطلب

از دیگر روش های یادگیری بدون فراموشی، مطالعه و تکرار می باشد بنابراین انتظار نداشته باشید که بدون مرور مطالب را در جلسه امتحان به خاطر آورید، بنابراین در اتاقی که داخل آن یک میز و یک ساعت وجود دارد و از گرما و نور مناسب نیز بهره مند است عمل مرور را انجام دهید.

استفاده از روش مناسب جهت یادگیری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چکیده

از قوی ترین روش های جهت یادگیری مطالب استفاده از چکیده می باشد در این روش با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه روند یادگیری آسان تر می شود، این روش در سال ۱۹۹۶ توسط رابینسون ایجاد شد.

مرتب بودن اتاق مطالعه

از روش های دیگری که تاثیر زیادی در یادگیری دارد مرتب کردن اتاق مطالعه می باشد بنابراین قبل از درس خواندن حتما میز و اتاق تان را مرتب کنید تا باعث حواس پرتی شما نشود زیرا در حقیقت اتاق و میز شلوغ دشمن مطالعه خوب و موثر می باشد.

خواندن با صدای بلند

در زمان مطالعه استفاده کردن از حواس بچگانه تاثیر زیادی در یادگیری فرد دارد بنابراین در زمان مطالعه کلمات را با صدای بلند بخوانید تا صدای خودتان را بشنوید در صورت مطالعه در کتابخانه سعی کنید آرام بخوانید.

روش های یادگیری بدون فراموشی

یادداشت کردن نکات مهم

یادداشت کردن نکات مهم به یادگرفتن بدون فراموشی کمک شگفت انگیری می کند فقط کافی است در زمان مطالعه نکات مهم و فرمول ها را بر روی کاغذ یادداشت کنید همچنین می توانید از فلش کارت ها نیز استفاده کنید در اینصورت می توانید در اتوبوس، تاکسی و … آن را مرور کنید.

شعر سازی

سعی کنید مطالب را به صورت شعر حفظ کنید و یا پاراگراف یا جمله را با قالب شعری بخوانید تا در ذهن تان جا بیافتد همانطور که جدول ضرب را با آهنگ خاصی یادگرفتید.

انرژی کافی در زمان مطالعه

اگر در زمان مطالعه از وضعیت فیزیکی و جسمی خاصی برخوردار نیستید مطالعه کردن فایده ای ندارد بنابراین باید در زمان مطالعه انرژی زیادی داشته باشید و تا مطالب را سریع و بدون فراموشی به خاطر بسپارید.

روش مناسب مطالعه

داشتن برنامه منظم

استفاده از برنامه ای منظم جهت یادگیری، از روش های موثر جهت یادگرفتن بدون فراموشی می باشد که باید روزانه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای مطالعه دروس برنامه ریزی کنید که این زمان می تواند بعد از برگشتن از مدرسه و یا پس از استراحت کردن باشد.

استفاده از حس بویایی خود

همانطور که می دانید رایجه ها اغلب یادآور خاطره ها می باشند بنابراین می توانید موقع مطالعه از یک عطر خاص استفاده کنید سپس از همان عطر قبل از جلسه امتحان نیز استفاده نمایید استفاده از این روش باعث به یاد آوردن راحت تر مطالب مطالعه شده می باشد.

خواب کافی

از دیگر روش هایی که به یادگرفتن بدون فراموشی کمک می کند داشتن خواب کافی می باشد زیرا، در زمان خواب اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل می شوند و سعی کنید قبل از خواب نکاتی را  که در طی روز مطالعه کرده اید را در ذهن مرور کنید.

شیوه صحیح مطالعه

درس دادن مطلب به دیگران

زمانی که مطالبی را به کسی آموزش می دهید تاثیر زیادی در یادگیری شما نیز خواهد داشت و در واقع وقتی در حال آموزش به یک نفر هستید مطالب بیشتر در ذهن تان باقی می ماند شاید این روش کمی برای تان سخت باشد اما تاثیر شگفت انگیزی در یادگیری دارد.

قانون ۲۱ روز

به منظور یادگیری مطالب کافی است به مدت ۲۱ روز آن را مطالعه کنید تا کاملا در ذهن تان ماندگار شود به عنوان مثال اگر شما به مدت ۲۱ روز پشت سر هم دوچرخه سواری کنید هیچوقت از یادتان نخواهد رفت.

بهترین روش های یادگیری

تکنیک کلید سازی

گاهی اوقات پیش می آید که مطلبی را بلد هستید و فقط کافی است یک قسمت، عنوان و یا یک جزء از آن را بشنوید تا تمام مطلب یادتان آید بنابراین سعی کنید یک کلیدی برای آن در نظر بگیرید.

انتخاب مکان مناسب

به منظور مطالعه ای صحیح و بدون فراموشی باید مکانی آرام و به دور از هواس پرتی را برای مطالعه انتخاب کنید که خواندن در کتابخانه و بخشی از منزل که آرام تر است بسیار مفید می باشد.

با گفتن روش های گفته شده شاید این سوال در ذهن تان پیش آید که کدام روش مفید تر می باشد که باید گفت بسته به نوع مطلبی که مطالعه می کنید روش یادگیری آن نیز متفاوت خواهد بود به عنوان مثال شاید یک روش برای یادگیری ریاضی مفید باشد اما به منظور یادگیری دیگر مطالب این روش چندان مفید نباشد، هر چند توانایی شما هم در انتخاب روش مناسب و مفید تر بی ثاثیر نخواهد بود بنابراین بهتر است این روش ها را تست نمایید تا متوجه شوید که کدام روش به شما در یادگیری بدون فراموشی کمک زیادی می کند.

یادگیری نکات و فرمول های مهم بدون فراموشی

امیدواریم مطالعه مطلب فوق برای شما دوستان مفید واقع شده باشد تا با کمک مطلب گفته شده روش صحیحی را جهت یادگیری بدون فراموشی انتخاب کنید، اگر تمایل دارید در زمینه روانشناسی اطلاعات مفیدی کسب کنید می توانید برروی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *