دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معایب خودروهای هیبریدی و بررسی ارزش خرید خودروی هیبریدی در ایران

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

خودروها هیبریدی با موتور ترکیبی با مصرف سوخت کمتر دارای آلایندگی کمتری نیز می باشند. از انجا که هر وسیله نقلیه ای علاوه بر مزایا با معایبی نیز همراه است در این مقاله با معایب خودروهای هیبریدی آشنا خواهید شد و همچنین به بررسی ارزش خرید خودروی هیبریدی در ایران نیز پرداخته می شود.

در حالی که به طور قطع، دلایل قانع کننده ای برای خرید خودروی هیبریدی وجود دارد، به خصوص در نظر گرفتن تأثیرات زیست محیطی در انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش مصرف سوخت، اما کمبودهایی نیز در خودروهای هیبریدی وجود دارد که باید قبل از خرید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله با معایب خودروهای هیبریدی آشنا خواهید شد و همچنین به بررسی ارزش خرید خودروی هیبریدی در ایران نیز پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

آشنایی با معایب خودروهای هیبریدی

نواقص خودروی هیبریدی

 معرفی خودروی هبریدی

خودرویی که پیشرانه آن ترکیبی باشد، خودروی هیبریدی نامیده می شود. در این خودروها انتقال نیرو به صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد. اکثر خودروهای هیبریدی تولیدی در جهان از از نوع بنزینی- الکتریکی هستند. البته بعضی از شرکت های خودروسازی مانند پژو خودروهایی از نوع دیزل- الکتریکی نیز تولید کرده اند. خودروهای هیبریدی هرگز به اتصال برق نیاز پیدا نمی کنند بلکه در حین حرکت نیروی مورد نیاز خود را تولید و شارژ می کنند. این خودروها بعد مسافتی بیشتری را نسبت به موتورهای تک سوز بنزینی طی می کنند. شکی نیست که اتومبیل های هیبریدی برای صرفه جویی در  مصرف سوخت تولید شده اند.  اما هیچ  وسیله نقلیه ای نمی تواند فقط مزایا داشته باشد و نقص یا عیبی در آن دیده نشود. در این مقاله قصد داریم تا به معایب خودروهای هیبریدی بپردازیم و همچنین ارزش خرید خوردوی هیبریدی را در ایران مورد بررسی قرار دهیم.

معایب خودروهای هیبریدی

 ۱- گران قیمت بودن

انتخاب نسخه هیبریدی یک اتومبیل هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. این امر به ویژه در خرید خودروهای لوکس صادق است، اتومبیل های هیبریدی و SUV هیبریدی اغلب به عنوان سمبل های سازگار با محیط زیست و مصرف بهینه سوخت طراحی شده و به بازار عرضه می شوند. یکی از برزگترین معایب این خودروهای هیبریدی قیمت بالای آن هاست. البته انتظار می رود با افزایش محبوبیت آن ها قیمت نهایی این خودروها کاهش یابد.

معایب خوردوهای هیبریدی

۲- هندلینگ ضعیف

یک خودروی هیبریدی دارای یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی سبک تر و یک باتری قدرتمند است. این باعث افزایش وزن خودور می شود و فضای اضافی موجود در اتومبیل را کاهش می دهد. وزن اضافی منجر به ناکارآمدی سوخت ،کاهش قدرت موتور و باتری شده و پشتیبانی کمتری در سیستم تعلیق و بدنه صورت می گیرد.

۳- برنامه زمانی نامشخص تعویض باتری

این موضوع نباید نگران کننده باشد زیرا بسیاری از تولیدکنندگان ضمانت های گسترده ای را از زمان مالکیت ارائه می دهند. تجربه جمعی از قابلیت اطمینان باتری هیبریدی محدود است و پیش بینی عملکرد آینده سیستم های مختلف باتری تنها بر اساس اطلاعاتی که تاکنون جمع آوری شده است، دشوار است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۴- خودروهای هیبریدی پذیرای شرایط زمستانی نیستند.

هوای سرد نیز به دلایل مختلف یکی از معایب و دشمن نهایی طراحی خودروهای هیبریدی فعلی است. مهمتر این که، باتری ها در هوای سرد سریعتر تخلیه می شوند، به این معنی که هیبریدهای با برد طولانی مانند شورولت،م حدوده الکتریکی خود را به طرز فزاینده ای به همراه جیوه در دماسنج کاهش می دهند. دوم، در زمستان رانندگان از سیستم برقی اتومبیل خود خصوصاً جهت گرم شدن بیشتر استفاده می کنند و این مساله سوخت و بازده کلی را تحت تاثیر قرار می دهد. در نهایت اینکه هوای سرد زمستان بر روی احتراق داخلی موتور تاثیرگذار است.

عیوب خودروهای هیبریدی

۵- فقدان زیرساخت های کافی پلاگین های هیبریدی

فقدان زیر ساخت های کافی از معایب ماشین هیبریدی پلاگین محسوب می شود(خودروهای پلاگین هیبریدی که به اختصار PHEV نامیده می شوند در مقایسه با مدل های هبیریدی باتری های قدرتمندتری دارند و مسافت قابل پیمایش آن ها نیز در حالت تمام برقی زیاد است). نبود زیر ساختهای کافی مانند ایستگاه های شارژ در فواصل مکان نزدیک و همچنین وجود تعمیرگاه های مجاز در صورت خرابی اتومبیل از دیگر معایب و مشکلات خودروهای هیبریدی است.

۶- عدم فراگیری و شمول در دریافت اعتبارهای مالیاتی در کشورهای مختلف

یکی از  معایب و مشکلات حقوقی که خریداران خودروهای هیبریدی با آن مواجه می شوند عدم تضمن و شمول در دریافت اعتبارهای مالیاتی در کشورهای مختلف است. زیرا در کشورهای توسعه یافته دولت به خریداران مبلغی را به عنوان اعتبار مالیاتی پرداخت می کند.

۷- عدم آگاهی فروشندگان درباره خودروهای هیبریدی

تعداد فروشندگان و نمایشگاه های خودرویی که تمایل به فروش خودروی هیبریدی داشته باشند کم است. ممکن است یکی از دلایل این موضوع، آگاهی کم فروشندگان درباره این خودروها باشد. از میان تمام شرکتهای تولید خودروی هیبریدی هیوندا تنها شرکتی است که شروع به آموزش و افزایش آگاهی افراد درباره خودروهای هیبریدی نموده است.

عیب های خودروی هیبریدی

۸- وجود ولتاژ بالا در باتری ها

ولتاژ بالا یکی دیگر از معایب خودروهای هیبریدی است. در صورت بروز حادثه، ولتاژ بالای موجود در باتری ها می تواند حادثه آفرین باشد.

۹- هزینه تعمیر بالا

در صورت خراب شدن ماشین متحمل صرف هزینه بالایی جهت تعمیر یا تعویض قطعه خودرو خواهید شد.

قدرت کمتر نسبت به حالت اسپرت

با توجه به ترکیبی بودن موتور خودروهای هیبریدی از آن ها نمیتوان جهت سرعت و شتاب بالا بهره برد. بیشتر برای رانندگی درون شهری مناسب هستند. در حالت کلی خودروهای هیبریدی قابلیتهای اسپرت را ندارند و وزن بالای باتری بر روی تعادل آن ها تاثیرگذار است.

بررسی ارزش خرید خودروی هیبریدی در ایران

در ابتدای این بخش ابتدا به چند نمونه از خودروهای هیبریدی موجود در بازار کشور اشاره می کنیم. از جمله  این خودروها می توان تویوتا پریوس، لکسوس هیبریدی، تویوتا کمری هیبرید، تویوتا راو ۴، هیوندای سوناتا هیبرید، بی ام و ۱۸، ولوو هیبرید و هیوندای اکسنت را نام برد. در کشورهای اروپایی یکی از فاکتورهای مهم در خرید خودرو میزان آلایندگی تولیدی آن می باشد و هر خودرو بر اساس میزان آلایندگی اش سالیانه مالیاتی را باید پرداخت کند. از دیگر فاکتورهای مهم میزان مصرف سوخت خودرو است زیرا هر لیتر بنزین یا گازوئیل در این کشورها شاید قیمتی تا ۵ برابر کشور ما داشته باشد.

شناخت نواقص خودروی هیبریدی

شاید مردم کشور نسبت به اروپایی ها نگرانی خاصی با هزینه سوخت نداشته باشند و میزان دی اکسید کربن تولید شده توسط خودروها گزینه ای فراموش شده باشد اما خرید خودروهای هیبریدی سبب می شود هم از تکنولوژی قوی تر و خروجی بالای پیشرانه بهره ببریم و هم آلایندگی کمتری با مصرف سوخت کمتر ایجاد شود. نکته دیگر هرچند قیمت بالایی نسبت به خودروهای معمولی دارد اما به مرور زمان هزینه پرداختی جبران می شود، زیرا در نهایت بنزین کمتری را مصرف خواهید کرد. به طور کلی می توان گفت در کشور به دلیل ارزان بودن قیمت سوخت و عدم توجه به مسائل زیست محیطی استفاده از خودروهای هیبریدی کمتر مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین این خودروها گران قیمت بوده و بررسی بازار خودروهای هیبریدی در ایران نشان داد برای خرید یک خودرو هیبریدی بین ۱۵۰ تا یک میلیارد تومان هزینه لازم است. این رنج قیمتی نیز می تواند برای بسیاری از سطوح درآمدی در کشور بالا باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *