دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش قلمه زدن سانسوریا و نکاتی برای رشد و نگه داری این گیاه محبوب خانگی

  • سحر بهرامی
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

گیاه سانسوریا  یا همان گیاه برگ شمشیری یکی از رایج ترین و گیاهان آپارتمانی است که تقریبا در هر خانه ای به چشم می خورند. این گیاه کاملا بی آزار بوده و نیازی به مراقبت های خاصی ندارد و همیشه به عنوان یک گیاه همیشه سبز شناخته می شود، به همین دلیل برخی افراد اقدام به قلمه زدن سانسوریا می پردازند که کار بسیار راحتی است.

گیاهان سانسوریا دارای انواع گوناگونی می باشند که هر کدام زیبایی خاص خود دارند، البته باید به مهم ترین ویژگی این گیاه که سرسخت و با دوام بودن آن است هم توجه ویژه ای کنیم، این گیاه هم مانند سایر گیاهان دیگر دارای انواع ابلق و غیر ابلق هستند، که تفاوت آن را در رنگ های برگشان به وضوح دیده می شود، نوع ابلق این گیاه دارای رنگی روشن تر و حاشیه هایی طلایی است. برای آشنایی با روشهای قلمه زدن سانسوریا در ادامه همراه ما شوید.

   پرورش سانسوریا در منزل

قلمه زدن سانسوریا توسط برگ آن انجام می شود که می توانید در منزل به راحتی این کار را با استفاده از نکاتی که در اختیارتان قرار می دهیم انجام دهید، شما می توانید با کمک گرفتن از این مطلب به شیوه صحیح به تکثیر سانسوریا این گیاه آپارتمانی زیبا بپردازید.

نحوه صحیح قلمه زدن سانسوریا

۱. در ابتدای قلمه زدن سانسوریا، باید از برگ هایی که بیشتر از ۳۰ سانتی متر طول دارند استفاده کنید، برگی که از گیاه تهیه می کنید باید کاملا سالم و بالغ باشد، از برگ های پاجوش های تازه بیرون آمده از خاک استفاده نکنید.

۲. سپس بعد از آن باید برگ را به قطعات کوچک تر برش دهید، برش ها باید کاملا با هم یکسان باشند، پس هر قطعه را ۸ سانت برش دهید. توجه داشته باشید اگر از برگ های سانسوریا ابلق برای قلمه زدن استفاده می کنید باید هنگام برش زدن انتهایش را به صورت هشت برش دهید گونه ای که آن قسمت که قرار است در داخل خاک برود مانند یک مثلث شود، اگر برش شما صاف باشد گیاه شما خاصیت ابلق بودنش را از دست می دهند و به رنگ سبز یکدست در می آید.

آموزش تصویری قلمه زدن سانسوریا

۳. بعد از اینکه که برگ ها به قطعات مساوی تقسیم کردید باید آن را به مدت ۲ تا ۳ روز کنار بگذارید تا برای کاشت آماده شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۴. بعد از گذشت ۳ روز برگ ها آماده کاشت در خاک هستند، برای کاشت از خاکی استفاده کنید که حاوی یک قسمت شن درشت + ۳ قسمت پیت خزه اسفاگنوم باشد. سپس برگ ها را تا جایی درون خاک فرو ببرید که قسمت هشت آن کاملا درون خاک باشد.

آموزش تکثیر سانسوریا

یک نکته بسیار مهم که باید توجه کنید این است که حواستان باشد برگ ها را سرو ته نکارید زیرا در این صورت هیچ گونه ریشه ای نمی دهد.

روش صحیح کاشت سانسوریا

۵. شما می توانید برای اینکه قلمه هایتان سریع تر ریشه بدهند از هورمون های ریشه زایی استفاده کنید، این کار فقط به ریشه دهی سریع تر قلمه ها کمک می کند. در هر حال بدون استفاده از این هورمون هم ریشه زایی خواهد کرد.

۶. نکته که در مورد قلمه زدن این گیاه وجود دارد این است که شما می تواند ۱۰ تا ۱۲ قطعه از برگ هایی که از یک برگ جدا کرده اید را درون گلدان با دهانه ای به اندازه ۲۰ سانت به صورت فشرده بکارید.

۷. بعد از کاشت قلمه در داخل گلدان باید خاک آنها را همواره مرطوب نگه دارید نه خیس. سپس گلدان حاوی قلمه ها را به محیطی با دمای مطلوب انتقال دهید، دمای مورد نظر باید بین ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد باشد.

۸. بعد از گذشت ۲ تا ۳ هفته تمام قلمه ها ریشه دار می شوند، و برای اینکه به مرحله برگ دهی برسند حدود ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز دارد.

آموزش قلمه زدن سانسوریا

۹. بعد از اینکه قلمه ها ریشه دار شدند با اولین جوانه ای که زدند باید اقدام به جدا کردنشان بپردازیم، و هر کدام را به دلخواه در گلدانی جداگانه بکاریم.

۱۰. زمانی که می خواهید گیاهان را به گلدانی دیگر انتقال دهید می توانید از خاکی با ترکیب ۲ قسمت خاک برگ پوسیده و ۱ قسمت خاک لومی استفاده کنید. و سپس گلدان را به محیطی انتقال دهید که از نور مناسبی و دارای دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد باشد.

شما می توانید به راحتی با انجام مرحله به مرحله این روش به قلمه زدن سانسوریا بپردازید.

قلمه زدن سانسوریا به روش ساده

قلمه زنی سانسوریا در آب

قلمه زنی این گیاه در آب اگرچه بسیار ساده است، اما کمی زمانبر می باشد، در اینجا با فرآیند تکثیر گیاه با این روش آشنا می شوید :

  • برای این منظور یک برگ سالم و بالغ را انتخاب کرده و از انتخاب برگ های قدیمی اجتناب نمایید.
  • سپس این برگ انتخاب شده را با قیچی تیز برش بزنید.
  • اجازه دهید این قلمه ها به مدت دو روز در محیط بمانند، تا در این شرایط محل برش خشک شود.
  • سپس قلمه ها را از قسمت بریده شده به صورت عمود در آب قرار دهید.
  • بعد از ریشه دادن قلمه ها آنها را در خاک کاشته و منتظر پاچوش ها باشید.

تکثیر با تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم

تکثیر این گیاه از طریق تقسیم بوته در فصل بهار انجام می گیرد، زمانی که ارتفاع برگ ها بلند بوده و گلدان از برگ های سانسوریا پر باشد، یعنی اینکه ریزوم ها داخل تمام گلدان را پر کرده است.

تکثیر سانسوریا

حال گیاه پایه مادر را از گلدان خارج کنید  و با یک چاقو یا قیچی باغبانی، قسمتی از گیاه که در زیر زمین قرار دارد را به چند قسمت تقسیم کنید به طوری که در هر قسمت بخشی از ریزوم باشد.

اکنون هر ۲ یا ۳ گیاهچه را داخل یک گلدان جداگانه و با مخلوط خاکی مناسب بکارید، فایده این روش در آن است که در ابلق ها، گیاهان جدید نیز ابلق هستند.

تکثیر گیاه از طریق پاجوش

به هنگام تعویض گلدان، گیاه را خارج کرده و پاجوش های ۲۰ سانتی را با دقت جدا کنید و درون گلدان جدید کاشته و خاک را کاملا فشار دهید.

توجه داشته باشید که گلدان مورد نظرتان برای پاجوش ها بزرگ نباشد تا گیاه بعداز ریشه دادن، سریعا رشد کند، البته امکان دارد پاجوش ها تا مدت ها تغییری در رشد آنها مشاهده نشود که این امر طبیعی است.

قلمه زنی سانسوریا

شرایط محیطی سانسوریا

 آبیاری: گیاه سانسوریا نیار به آبیاری چندانی ندارد، اما در عوض نسبت به آبیاری زیاد حساس است، در فصل تابستان زمانی که هوا بسیار گرم است سعی کنید در هفته ۱ تا ۲ بار به آبیاری آن بپردازید، اما در فصل های سرد سال هر ۲ تا ۳ هفته باید به آبیاری سانسوریا بپردازید.

خاک مناسب: در کل این گیاه، گیاه سختگیری نیست، حتی برای کاشت آن نیاز نیست خاکی خاص در نظر بگیرید، شما می توانید از خاک معمولی هم برای این گیاه استفاده کنید، اگر قصد تهیه خاکی مناسب برای سانسوریا را دارید می توانید به همراه خاک معمولی از مقدار کمی پرلیت و خاک برگ هم استفاده کنید.

قلمه زدن گیاه سانسوریا

نور مورد نیاز: نور اصلی ترین نیاز گیاه سانسوریا است، هر چقدر نور بیشتر دریافت کند برگ هایش از رنگی لعاب بیشتری برخوردار می شود، نوع ابلق این گیاه نیاز بیشتر به نور آفتاب دارد که اگر نور مورد نیاز خود را دریافت نکنند دچار رنگ پریدگی خواهند شد.

دمای مناسب: بهترین دما برای پرورش سانسوریا دمایی بین ۱۸ تا ۲۷ درجه می باشد.

کوددهی: اگر گیاهتان دچار کوچکی برگ ها  است می توانید در فصل رشد ۱ بار در ماه به تغذیه ان بپردازید، کوددهی باید توسط کودهای آپارتمانی صورت بگیرد.

برای آشنایی بیشتر با روش تکثیر گیاهان مختلف می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *