دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره افراد کمال گرا و ویژگی هایی که دارند

  • مریم صبوری
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

هر فردی به طور طبیعی کمی کمال گرا است و میل به این ویژگی اصلا بد و مخرب نمی باشد، مگر این که زیاد از حد در افراد رخ دهد و به صورت ناهماهنگی در بیاید که در آن جا بر روی فرد تاثیر بدی گذاشته و او را فردی کمال گرا و ناسالم و ایراد گیر تبدیل می کند که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند. در همین رو ما بیشتر با ویژگی های افراد کمال گرا شما دوستان را آشنا خواهیم کرد.

کمال گرا؛ یعنی همه چیز را بی نقص و کامل خواستن است که این افراد دوست دارند کار هایی را که انجام می دهند بدون هیچ عیب و نقصی باشد در واقع کمال گرایی یکی از ویژگی های شخصیتی در افراد شناخته می شود. هر مسئله در زندگی این افراد بسیار بزرگ تر از حدش جلوه می کند و این مشکلات را دوست ندارند که بر سر راهشان باشند از این رو ما در ادامه درباره ویژگی های افراد این بیشتر می پردازیم.

 ویژگی افراد کمال گرا

افراد کمال گرا و آشنایی با انواع آن

برای این که در سرشت و جان هر انسانی یک ویژگی شخصیتی بزرگ شود و شکل بگیرد از کودکی تا بزرگ سالی همه چیز برایش فراهم خواهد شد تا این ویژگی (کمال گرایی) پرورده شود و از دید دیگران خود را می سنجند و اگر به گفته آن ها تایید شوند عزت نفس می گیرند و بسیار حساس و افراد صدمه پذیری هستند.

شکل گیری افراد کمال گرا

انواع کمال گرایی

روانشناسان با توجه به علت های کمالگرایی، آن را در سه نوع مشخص کرده اند : کمالگرایی خودمدار، کمالگرایی دیگر مدار و کمالگرایی القا شده توسط اجتماع، در زیر با هر یک از این سه مورد آشنا می شوید:

  • کمال گرایی خودمدار

در این نوع کماگرایی، شخص از خودش توقعات بالایی دارد و از شکست خوردن می ترسد.

  • کمال گرایی دیگر مدار

در این نوع، افراد علاوه بر اینکه خود را آزار می دهند، موجب آزار دیگران نیز می شوند، مثلا یک مربی یا کاپیتان کمالگرا را در نظر بگیرید که چطور می تواند عزت نفس اعضای تیم را از بین ببرد یا همینطور برخورد یک استاد کمالگرا با دانشجویانش.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

افراد کمالگرا

  • کمال گرایی القا شده توسط اجتماع

گاهی مواقع ریشه درد در جامعه است، به طوری که ارزش های جامعه القا می کند؛ همه افراد باید به بهترین ها برسند به عنوان مثال تیم ملی را در نظر بگیرید که برای رفتن به جام جهانی، همه افراد توقع آن را دارند و مطبوعات و رسانه های مختلف نیز تیتر بزنند و تاکید داشته باشند که حتما باید “قهرمان جام جهانی شویم”.

ویژگی های افراد کمالگرا

این افراد در همه کار ها باید استاندارد را رعایت کنند و اگر بدون عیب و نقص باشد او را قبول می کنند. این دسته از افراد فشار و استرس زیادی را به خود متحمل می شوند.

۱. این افراد در خوردن تنقلات زیاده روی می کنند: اشخاص کمال گرا برای سرگرم کردن و فرار از مسائل منفی که در زندگی رخ داده است به پر خوری که بسیار خطر ناک می باشد روی می آورند در همین جهت باید از یک متخصص کمک بگیرند.

۲. همیشه بیشتر از همکاران در محل کار خود کار می کنند: این دسته از افراد به خاطر وسواس و سخت گیری های بی ملاحظه شان بیشتر در محل کار خود حضور دارند و همه چیز را کامل بازرسی می کنند بعد می روند.

ریشه کمال گرایی

۳. به ظاهر خود بیش از حد اهمیت می دهند: در ویژگی اشخاص کمال گرا می توان این حساسیت روی ظاهر آن ها را مشاهده کرد. برای خرید لباس و انتخاب آن و آرایش خود بیش از حد به آینه نگاه می کنند.

۴. دیگران از این افراد دوری می کنند: به دلیل وجود استاندارد های گفته شد برخی از ویژگی های خوب و بد را با هم تبدیل می کنند و این تبدیل وحشت ناک واقعا فاجعه بر انگیز خواهد شد. پس در نوع تعامل خود با دیگران باید مواظب باشند.

۵. مریض می شوند: افراد کمال گرا به خاطر این که استاندارد هایشان رعایت نمی شود فشار زیادی به خود وارد می کنند که در همین جهت سیستم ایمنی آن ها ضعیف خواهد شد و بیماری قلبی و دیابت و طول عمر کمتر دارند.

شخصیت افراد کمال گرا

۶. افسرده می شوند: در این اشخاص تعداد زیادی دچار افسردگی می شوند چون با وجود استرس و اضطراب مزمن در خود فرد این بیماری را افزایش می دهد و حتی این افراد دست به خودکشی هم خواهند زد.

۷. احساس خستگی می کنند: در صورتی که کمالگرا باشند لذت همه تفریحات و امور زندگی را از بین خواهند برد به همین خاطر در این صورت که تلاش زیاد می کنند باعث فرسودگی و بدبینی افراد خواهد شد و یکی از دلایل شکست را به عنوان تجربه و یادگیری باید بگذارند در همین صورت است که باید با عقاید خود کنار بیایند.

۸. رابطه زناشویی خوبی ندارند: کمالگرایی در افراد باعث می شود زندگی آنها خراب شود که دلیلش همین کار و تلاش بی وقفه و بدون اندازه است که میل جنسی را ار افراد کم می کند و تمرکزی در این رابطه ندارند که در زندگی زناشویی دچار مشکل خواهند شد.

افراد کمال گرا چطور افرادی اند

۹. دارای معیار های سطح بالا هستند : این قبیل افراد معتقدند باید همه چیز کامل و بی نقص باشد، از این رو به خود و دیگران سخت می گرند، و در هر زمینه ای اعم از کار، ورزش و یا آشپزی سعی می کنند که کامل و بدون کمترین نقصی انجام دهند و در صورت کوچکترین نقص و ایرادی، احساس شکست در آن را دارند، از این رو همواره کار هایی را انجام خواهند داد که مهارت آن را داشته و در دایره فعالیت شان محدود می شود، این افراد معمولا زمینه خاصی را برای دستیابی به حد مطلوب انتخاب می نمایند.

۱۰. افراد کمی به حد مطلوب آنها می رسند : برای این افراد هیچ کس آن گونه که باید باشد، نیست، کمالگرایان اغلب می توانند به اندازه کافی از دیگران ایراد بگیرند و برای آنها فرقی نمی کند که طرف مقابلشان چه کسی است، زیرا موضوع مهم برای آنها این است که همه چیز آن طور که باید باشد، نیست.

۱۱. آنها جذب افرادی می شوند که بالقوه کمالگرا هستند : این افراد معمولا سراغ کسانی می روند که توانایی کماگرایی را دارند، اکثر این افراد می توانند همسر خود را نیز به کمال بسانند.

۱۲. گرایش به افسردگی و ناراحتی دارند : آنها معمولا به جای لذت بردن از امکاناتی که دارند، از اینکه چرا در زندگی خود به حد مطلوب نرسیده اند، ناراحت بوده وغصه می خوردند، از این رو همواره تا حدی افسرده هستند.

اشخاص کمال گرا

شکل گیری پایه های کمال گرایی

  • والدین کمال گرا داشته اند؛ همینطور که معلوم است فرد کمال گرا کودک کمال گرا تربیت می کنند. این دسته از افراد، موفقیت های خود را قبول ندارند و همینطور موفقیت و تلاش فرزندانشان را هم کم می شمارند و احساس خوش آیندی نخواهند داشت و والدین این کودکان بیش از حد منظم و وسواسی هستند.
  • والدین جاه طلبی دارند؛ اکثر این آدم ها در کودکی والدینی قدرت طلب و جاه طلب داشته اند که از اول به کودک بیچاره سخت می گرفتند و همیشه با کلماتی مثل: همیشه حق با ماست و همیشه ما درست می گوییم توانایی های خودشان را به کودک می رساندند که که میزان و ملاک برای کودک تعیین می کردند که غیر واقع بینانه بوده است.
  • عقیده های فردی؛ بعضی از باور های کمال گرایی اشخاص نیاز به تایید دارند یعنی همه اطرافیان فد کمال گرا باید او را تایید کنند و دوست بدارند که باور غلطی است و این طرز تفکر در فرد کمال گرا وجود دارد. از خودشان انتظارات زیادی دارند در همین رابطه خود را فرد بی ارزشی تلقی می کنند. خودشان را مورد سرزنش قرار می دهند و بیش از حد نگران هستند و از مشکلات فرار خواهند کرد که باور های این اشخاص می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *