دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش‌های درمان بواسیر

  • فرهاد هاشمی
  • ۶ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

درمان بواسیر انواع مختلفی دارد. بواسیر یا هموروئید معمولا در اثر فشار زیاد ناشی از بارداری، اضافه وزن یا فشار در حین فعالیت روده ایجاد می‌شود. برای درمان بواسیر و بهبود چشمگیر علائم آن می‌توان با مصرف داروهای خانگی ساده اقدام کرد.

انواع روش‌های درمان بواسیر

 درمان بواسیر ، روشهای مختلفی دارد. بواسیر یا هموروئید معمولا در اثر فشار زیاد ناشی از بارداری، اضافه وزن یا فشار در حین فعالیت روده ایجاد می‌شود. در سن ۵۰ سالگی، تقریبا نیمی از جمعیت جهان یک یا چند مورد از علائم این بیماری را تجربه کرده‌اند که شامل درد رکتوم، خارش، خونریزی و احتمالا پرولاپس است (بواسیرهایی که از طریق کانال مقعد بیرون می‌زنند). خوشبختانه، برای درمان بواسیر می‌توان کارهای زیادی انجام داد. در ادامه مقاله درباره بیماری‌های مشابه دیگر و سپس انواع مختلف درمان بواسیر توضیح خواهیم داد.

درمان کیست مویی

درمان کیست مویی

درمان کیست مویی چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای درمان کیست مویی وجود دارد. از جمله این روش‌های می‌توان به درمان‌های خانگی، جراحی و لیزر اشاره کرد که هر کدام خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. اگر این بیماری در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، فرد بیمار می‌تواند با درمان‌های خانگی علائم و نشانه‌های آن را برطرف کند اما اگر این بیماری وارد مراحل جدی خود شده است، بهترین روش درمان آن از طریق لیزر است که با کمترین درد و ناراحتی و به سرعت صورت می‌گیرد.

درمان شقاق

درمان شقاق

انواع روش‌های درمان شقاق کدام است؟

شقاق یا فیشر یک نوع بیماری‌ است که موجب ترک خوردن در پوست یا یک غشای مخاطی می‌شود. اگر به موقع نسبت به درمان شقاق اقدام نشود، این بیماری می‌تواند پیشرفت کرده و مشکلات زیادی برای فرد بیمار ایجاد کند. بهترین روش درمان این بیماری که کم خطرتر است و به سرعت انجام می‌شود، درمان از طریق لیزر است.

درمان فیستول

درمان فیستول

انواع مختلف درمان فیستول کدام است؟

فیستول نوع دیگری از بیماری‌های مربوط به ناحیه مقعد است که اگر به موقع و به درستی درمان نشود، می‌تواند باعث عفونت، درد و خونریزی شده و مشکلات جدی را ایجاد کند. برای درمان فیستول روش‌های مختلفی وجود دارد مانند درمان خانگی، عمل جراحی و لیزر که با تشخیص پزشک مربوطه یکی از این روش‌های درمانی به بیمار توصیه می‌شود.

انواع مختلف درمان بواسیر

برای درمان بواسیر و بهبود چشمگیر علائم آن می‌توان از طریق مصرف داروهای خانگی ساده اقدام کرد.

برای درمان بواسیر فیبر بیشتری دریافت کنید.

فیبر بیشتر را از طریق مواد غذایی یا مکمل‌های دارای فیبر دریافت کنید. فیبر همراه با مایعات کافی، مدفوع را نرم و عبور آنها را آسان تر می‌کند و باعث کاهش فشار روی بواسیر می‌شود. غذاهای پر فیبر شامل کلم بروکلی، لوبیا، گندم و سبوس جو دوسر، غلات سبوس دار و میوه تازه است. مکمل‌های دارای فیبر به کاهش خونریزی بواسیر، التهاب وجلوگیری از بزرگ شدن آن، کمک می‌کنند.در برخی بیماران افزایش فیبر باعث نفخ یا گاز معده می‌شود. مصرف فیبر را به آرامی شروع کنید و به تدریج میزان مصرف خود را به ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز افزایش دهید. همچنین میزان مایعات مصرفی خود را افزایش دهید.

برای درمان بواسیر ورزش کنید.

ورزش‌های هوازی متوسط​​، مانند پیاده روی سریع ۲۰-۳۰ دقیقه در روز، می تواند به بهبود عملکرد روده کمک کند.

انواع مختلف درمان بواسیر

انواع مختلف درمان بواسیر

به دنبال استفاده از کرم‌های موضعی برای درمان بواسیر باشید.

 کرم‌های هموروئیدی بدون نسخه که حاوی بی حسی موضعی هستند می‌توانند به طور موقت درد را تسکین دهند. همچنین اگر یک بسته یخ کوچک برای چند دقیقه روی ناحیه مقعد قرار داده شود، می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. سرانجام، نشستن روی یک کوسن به جای یک سطح سخت به کاهش تورم بواسیر موجود کمک کرده و از شکل گیری ضایعات جدید جلوگیری می‌کند.

برای درمان بواسیر زمان را در نظر بگیرید.

وقتی احساس مدفوع کردن دارید، سریعا به توالت بروید. تا زمان راحت تر، صبر نکنید. چرا که مدفوع می‌تواند به داخل روده برگردد و منجر به افزایش فشار و سفتی شود. همچنین هر روز یک ساعت مشخص مانند بعد از غذا برنامه ریزی کنید تا چند دقیقه روی توالت بنشینید. این می‌تواند به شما در ایجاد یک عادت منظم فعالیت روده کمک کند.

برای درمان بواسیر حمام سیتز بگیرید.

حمام سیتز که از  نام آلمانی sitzen” ” گرفته شده، به معنی “نشستن” است. این حمام آب گرم می‌تواند خارش، سوزش و اسپاسم عضله اسفنکتر را تسکین دهد. داروخانه‌ها وان‌های پلاستیکی کوچکی را می‌فروشند که روی یک صندلی توالت قرار می‌گیرند یا می‌توانید در یک وان معمولی با چند لیتر آب گرم بنشینید. اکثر متخصصان بعد از هر حرکت روده و دو یا سه بار در روز یک حمام سیتز ۲۰ دقیقه‌ای را به شما توصیه می‌کنند. مواظب باشید تا ناحیه مقعد به آرامی خشک شود. برای خشک کردن منطقه همچنین می‌توانید از سشوار استفاده کنید.

لخته را درمان کنید.

هنگامی که یک بواسیر خارجی لخته خون را تشکیل می‌دهد، درد می‌تواند تشدید شود. اگر درد قابل تحمل بوده و لخته خون بیش از دو روز وجود داشت، درمان‌های خانگی را برای از بین بردن علائم بیماری بواسیر انجام دهید. اگر لخته خون همچنان وجود داشت و با درمان‌های خانگی برطرف نمی‌شود، می‌توان آن را با جراحی برداشت و یا در یک عمل جراحی جزئی که توسط یک جراح انجام می‌شود، لخته را از ورید خارج کرد.

کلینیک هیلینگ کلورکتال، مرکز درمان بیماری‌های آنورکتال

در هیلینگ کلورکتال انواع بیماری‌های کلورکتال از جمله بواسیر، فیستول، کیست مویی، شقاق، زگیل و آبسه مقعدی توسط پزشکان متخصص و با استفاده از جدیدترین روش‌های لیزر درمانی در کوتاهترین زمان و با کمترین درد و ناراحتی درمان می‌شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *