دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طریقه استعلام چک از طریق پیامک و اینترنت + آموزش

  • زهرا خانزاده
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

بانک مرکزی به منظور ارائه خدمات نوین سامانه پیامکی صدور یکپارچه دسته چک را برای اخذ استعلام چک های بانکی راه اندازی کرده است، در این مطلب قصد داریم به معرفی طریقه استعلام چک های بانکی بپردازیم.

استعلام چک به منظور بررسی اعتبار و سوابق صادر کننده چک می باشد و به دو روش می توان آن را انجام داد، یک روش استعلام چک های بانکی، ورود به سایت (https://www.sad24.ir) می باشد و روش دیگر برای مشخص شدن وضعیت چک بانکی، استفاده از سامانه پیامکی و ارسال شناسه ۱۶ رقمی مندرج در چک های صیادی به همین سامانه است که در ادامه می توانید بیشتر با این سامانه آشنا شوید.

طریقه استعلام چک

طریقه استعلام چک های بانکی با کمک سامانه پیامکی

سامانه پیامکی با سرشماره «۷۰۱۷۰۱» به منظور تسهیل در فرآیند عملیات بانکی است و بدون نیاز به اینترنت می توان به وضعیت و سوابق صاحب چک دسترسی پیدا کرد، که چگونگی مراحل انجام آن به شرح زیر می باشد.

۱- ارسال شناسه ی استعلام ۱۶ رقمی:

در این روش استعلام چک ابتدا باید، پیامکی را به سرشماره «۷۰۱۷۰۱» ارسال کنید و در متن این پیامک باید «شناسه‌ی استعلام ۱۶ رقمی*۱*۱» را تایپ کنید. شناسه ۱۶ رقمی مندرج بر روی قسم سمت چپ برگ چک می باشد. قابل ذکر است که این شناسه هم به شکل عددی و هم به شکل QR کد بر روی برگ چک نوشته شده است.

۲- دریافت پیامک از سوی بانک مرکزی:

پس از تایید ارسال، از سوی بانک مرکزی پیامکی را دریافت خواهید کرد که حاوی وضعیت و اطلاعات اعتبار چک مربوطه می باشد و در واقع اعتبار صادر کننده چک به صورت رنگ های رتبه بندی شده مشخص می گردد. هر یک از این رنگ ها بیانگر اطلاعات زیر هستند.

رنگ قرمز :

  •  آرون گروپس

صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ قهوه ای :

صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ نارنجی :

صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ زرد :

صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

رنگ سفید :

صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

روش های استعلام انواع چک

توضحیات جامع تر در رابطه با استعلام چک های بانکی

۱- در متن ارسالی به منظور گرفتن استعلام، کد دستوری یا همان [شناسه‌ی استعلام ۱۶ رقمی*۱*۱] باید به شکل عددی و بدون افزودن فاصله یا هیچ گونه کارکتر دیگری تایپ و ارسال شود.

۲- مبلغ ۳۵۰۰ ریال برای هر استعلام موفق از حساب شما کسر خواهد شد. هزینه کسر شده به تعداد اس ام اس های پاسخ که برای استعلام گیرنده ارسال شده اند، ارتباطی  ندارد.

۳- در طریقه استعلام چک های بانکی با سامانه پیامکی، یک شماره تلفن همراه در یک روز، فقط قادر می باشد ۴ مرتبه استعلام بگیرد و بیش از آن مجاز نمی باشد.

۴- در صورتی که متقاضی استعلام، پیش از تکمیل کردن عملیات استعلام، استعلامات متعدد دیگری را تایپ و ارسال کند، پیامک ارسالی برای شخص متقاضی تنها حاوی اطلاعات مرتبط با آخرین شناسه ی استعلام می باشد.

نکات مهم مرتبط با استعلام چک

۱- وضعیت استعلام برگه چک های اشخاصی که حساب مشترک دارند، به این صورت است که از بین صاحبان حساب، اطلاعات مربوط به بیشترین مبلغ و بالاترین تعداد چک های برگشتی برای در خواست کننده استعلام ارسال خواهد شد.

۲- پاسخ پیامک فرد درخواست کننده استعلام ممکن است به دلیل عدم وجود زیر ساخت های اطلاعاتی و یا بروز رسانی آن، به مدت ۱۵ دقیقه طول بکشد، که در این صورت بانک، پیامکی را با متن “عدم امکان اخذ استعلام” برای فرد درخواست کننده ارسال می نمایید و فرد می تواند در زمانی دیگر اقدام به استعلام نماید.

۳- امکان اخذ استعلام تنها برای اشخاص حقوقی امکان پذیر می باشد که در پایگاه – داده بانک مرکزی، دارای شناسه ملی ثبت گردیده باشند. در غیر این صورت بانک در پاسخ کاربر درخواست کننده، پیامکی را با عنوان “شناسه ملی …… قابلیت استعلام ندارد” را ارسال می نماید.

۴- دقت داشته باشید در طریقه استعلام چک های بانکی با سامانه پیامکی، تمامی اس ام اس های اطلاع رسانی با سرشماره «۷۰۱۷۰۱» می باشند و دریافت هر پیامک با سرشماره دیگر فاقد اعتبار می باشد.

شیوه استعلام چک

برای کسب اطلاعات مفید در زمینه چک و صدور آن، خدمات بانکداری الکترونیک(ساتنا و پایا) و … به قسمت اطلاعات عمومی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *