دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برخورد با کودک بیش فعال و نحوه تربیت صحیح کودکان دارای اختلال بیش فعالی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

بیش فعالی یکی از مشکلات رایج در میان کودکان است که در این نوع اختلال کودک بیش از حد فعالیت از خود نشان می دهد و والدین آن ها همواره از مشکلات برخورد با کودک بیش فعال که بسیار جدی است.

تحقیقات نشان می دهد که ده درصد از کودکان دچار اختلال بیش فعالی هستند و بیشتر نشانه های این بیماری در سن ۷ سالگی دیده می شود زیرا در این سن میزان فعالیت های کودکان مشهود است و این کودکان دارای فعالیت های زیادی هستند. از آنجا که این اختلال در میان پسران بیشتر از دختران مشهود است راهکارهای رفتار با کودک بیش فعال بیشتر با این دسته از افراد ارائه می شود اما برای کودکان بیش فعال دختر نیز می توان از چنین راهکارهای مقابله ای استفاده کرد.

رفتار با کودکان بیش فعال

برخورد با کودک بیش فعال چگونه است؟

مراکز مختلف مشاوره وجود دارند که راهکارهای زیادی را برای درمان کودک بیش فعال ارائه می دهند و خوشبختانه باید گفت که این اختلال به راحتی قابل درمان است و به در صورت پیگیری برای والدین جای هیچ نگرانی نخواهد داشت. بی شک برای درمان هر بیماری و اختلال در کودکان باید ابتدا از والدین شروع کرد بنابراین توصیه می شود تاثیر و شکیبایی بیشتری در این راه داشته باشید تا با مطالعه بتوانید در این زمینه به کودک خود کمک بیشتری کنید. از سوی دیگر بهتر است تا در اینجا بیشتر با بیماری و اختلال بیش فعالی آشنا شوید و نشانه های این بیماری به شما کمک می کند تا در صورت نیاز این مشکل را در کودک خود شناسایی کنید.

این دسته از کودکان مشکل تمرکز دارند یعنی نمی توانند بر روی یک موضوع تمرکز داشته باشند و اغلب در زمان تحصیل و شروع درس دچار مشکل هستند. از نشانه های رایج در این افراد نیز می توان به تحرک زیاد و آزار دهنده، حواس پرتی و عدم تمرکز و برقراری ارتباط به شکل مشکل است که در این کودکان دیده می شود در ادامه نیز بیشتر با راهکارهای برخورد با کودک بیش فعال آشنا می شوید.

برخورد با کودک بیش فعال

برقراری ارتباط با کودکان:

اولین گامی که برای رفتار با کودک بیش فعال خود باید به آن تکیه کنید برقراری ارتباط درست با کودک است توجه داشته باشید که خشونت و تهدید این کودکان ممکن است آن ها را لجبازتر کرده و این مشکل را در آن ها افزایش می دهد. با برقراری ارتباط به کودک نحوه انجام کارهای درست را می آموزید و به او می گویید که چگونه با محیط اطراف زندگی خود ارتباط برقرار کند.

انجام دادن درست کارها:

یکی دیگر از شیوه های مقابله ای برای برخورد با کودک بیش فعال، آموزش درست انجام دادن کارها است زیرا بسیاری از این کودکان به دلیل نداشتن تمرکز نمی توانند کارها را درست انجام دهند و در مدرسه نیز تکالیف درسی خود را به درستی انجام نمی دهند زیرا در تمرکز کردن و درست انجام دادن یک کار دچار مشکل می شوند. آموزش کارها برای این کودکان باید به شکلی ساده باشد در واقع باید ابتدا توضیحات لازم را برای او ارائه دهید و سپس گام به گام روش درست انجم دادن کار را بیان کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شنونده خوب بودن:

در رفتار با کودک بیش فعال برقراری ارتباط بیشتر با کودکان فواید زیادی دارد و یکی از مهمترین آن ها این است که کودک شما را به عنوان مهم ترین شنونده در زندگی می داند در نهایت تمام مشکلات خود را با شما در میان می گذارد. در رابطه با این اختلاف نیز اگر می خواهید کودک شما بیشتر مشکل خود را بیان کند و علت های آن را بدانید باید بیشتر به حرف های او گوش دهید و در این راه صبر بیشتری داشته باشید.

تغییر نگرش:

هر والدینی از کودک خود انتظارات و توقعاتی دارد که این توقعات موجب می شود تا گاهی کودک خود را محدود کنند بنابراین زمانی که والدین یک کودک بیش فعال هستید باید از این توقعات دوری کنید زیرا این توقعات کودک شما را آزار می دهد. توانایی های کودک خود را باور داشته باشید و سعی کنید تا او را در همین زمینه ها هدایت کنید همچنین برای تغییر نگرش ها و ارتقا دادن آن بهتر است تا مطالعات خود را افزایش دهید.

بیش فعالی چیست

رژیم غذایی و دارو درمانی:

دارو درمانی نیز در کنار سایر روش ها برای برخورد با کودک بیش فعال باید مورد استفاده قرار بگیرد این کودکان باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند و در برنامه غذایی آن ها باید از پروتئین، تخمه آفتاب گردان، میوه خشک و آجیل و خشکبار استفاده کرد. همچنین خوردن بعضی از غذاها مانند پیتزا و چیپس که انرژی زیادی را منتقل می کنند برای این کودکان توصیه نمی شود.

همکاری با گروه های حمایت گر:

کمپین های حمایتی که برای برخورد با کودک بیش فعال راه اندازی می شود می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد این گروه ها می توانند جمع های دوستان خوبی برای کودک شما باشند همچنین استفاده از توصیه ها و تجربه های سایر والدین و مشاوران در این کمپین می تواند تاثیرگذار باشد.

استفاده پاداش های مثبت و تقویت کننده:

توصیه می شود تا برای رفتار با کودک بیش فعال از تشویق کننده های مناسب استفاده کنید تشویق کننده هایی مانند خوراکی و اشیا می تواند کودک را شرطی کند بنابراین باید تشویق های مانند خرید کتاب، پارک، شهربازی و … را جایگزین کنید تا تاثیرگذاری بیشتری را در کودک شما داشته باشند نهادینه تر شوند.

کودک بیش فعال خود را درمان کنید

تحت نظر قرار دادن:

کودک بیش فعال باید تحت نظر پزشک و مشاور قرار بگیرد زیرا ارائه راهکارهای مناسب توسط مشاور می تواند به این کودکان کمک کند تا بهتر با این اختلال مواجه شوند و آن را به راحتی کنترل کنند.

در رفتار با کودک بیش فعال، باید الگوی درستی باشید زیرا این کودکان بر روی رفتارهای والدین خود حساسیت زیادی دارند و بسیاری از روانشناسان بیان می کنند که این کودکان الگوی رفتاری خود را از والدین می گیرند. در اینجا راهکارهای مختلفی برای مقابله با کودکان بیش فعال ارائه شد که باید متناسب با نوع شخصیتی که کودک دارد از این راهکارها استفاده شود زیرا هر کودکی دارای شخصیتی متفاوت است.

برخورد با کودک بیش فعال کار دشواری نیست و تنها والدین باید درک متقابلی از مشکلات و اختلالات کودک خود داشته باشید زیرا کودک از این طریق می تواند احساسات خود را بیان کند و در نهایت بیشتر با والدین خود ارتباط موثر برقرار می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *