دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری گل کروتون و نکاتی که در پرورش این گیاه حساس باید رعایت کنید

  • مهلا کاووسی
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

نگهداری گل کروتن و نکاتی که در پرورش این گیاه حساس باید رعایت کنید بسیار است که در این مقاله در مورد آن بحث و گفت و گو خواهیم کرد. گیاه کروتن یک گیاه مقاوم بوده که تمام شهرت خورا مدیون برگ های زیبایش است.برگ های این گیاه دارای اندازه های متفاوتی استو رنگ های زرد، سبز، نارنجی، صورتی، قرمز و کرم را در آن می بینیم. کروتن ها از دسته گیاهانی است که آفتاب را دوست دارد (البته نور آفتاب به طور غیر مستقیم).

نگه داری از این گل و نکاتی که در پرورش این این گیاه حساس باید رعایت کنید بسیار است که ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد، کروتون یک گیاه مقاوم است که تمام شهرت خود را مدیون  دلبری برگ هایش است. برگ های این گیاه به اندازه و فرم های مختلفی وجود دارد و دارای برگ هایی به رنگ زرد، نارنجی، قرمز، صورتی و کرم دارد. دارای ۱۵ گونه همیشه سبز است. کروتون از جمله گیاهان آفتاب دوست هستند اما بدان معنی نیس که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرند.

نگهداری گل کروتون و نکاتی که در پرورش این گیاه حساس باید رعایت کرد:

یک نکته مهم که در نگهداری گل کروتون و نکاتی که در پرورش این گیاه حساس  باید بدانید این است که این گیاه علاقه ای به جابه جایی ندارد ترفند پیشنهادی برای رشد این گیاه، پیداکردن یک محل ایده آل است که گیاه در همان محیط ماندگار شود و راحت به زندگی ادامه دهد و از جابه جایی آن جلوگیری شود. کروتون گیاهی آپارتمانی است که به دلیل متنوع بودن رنگ و طرح برگ ها محبوبیت خاصی دارد و بسیار زیباست.

رنگ و شکل برگ های این گیاه با یکدیگر تفاوت دارند،نگهداری گل کروتون کمی دشوار است و خیلی ها تجربه ناموفقی در پرورش آن دارند.

کروتون ها گیاهانی گرمسیری با برگ های جذاب، رنگارنگ و پر انرژی هستند،آنها می توانند در محیط های گرم و مرطوب در خارج از منزل رشد کنند.

اما در غیر این صورت، برای نگهداری داخل منزل و محیط کار بهتر است آنها را به عنوان گیاهان فصلی در نظر بگیرید و پرورش دهید.

نگهداری و مراقبت از گل کروتون ها می تواند دشوار باشد زیرا آنها به نور، آب و رطوبت خاصی نیاز دارند.

خصوصیات ظاهری گل کروتون:

کروتون ها از خانواده افوریباسه و دارای واریته های متعددی است که به خاطر زیبایی برگ ها و شکل های مختلف آن مورد توجه قرار گرفته است.

  •  آرون گروپس

برگ ها : برگ های سبز تیره که با لکه های زرد، صورتی، نارنجی، قهوه ای و ارغوانی در هم آمیخته زمینه مرمری زیبایی تولید نموده است. برگ ها در بعضی واریته ها دارای بریدگی های هلالی شکل می باشندو یا دم بزرگ نسبتا کوتاه به صورت متناوب و ایستاده روی ساقه قرار دارند.

گل : گل های این گیاهان که شبیه گل کرچک است جنبه زینتی ندارد و به منظور تقویت برگ ها بهتر است آن ها را قطع نمود.

ساقه : ساقه این گیاهان نیمه خشبی تا خشبی است و در هنگام زخمی شدن،شیر آبه ای سفید رنگ از آن خارج می شود.

اصول نگهداری و توجه به  گل  کروتون و تکثیر آن:نگهداری از گیاه حساس کروتن

آب و هوای مناسب مراقبت گل کروتون:

با آنکه که گل کروتون در اغلب گل فروشی ها دیده می شود ممکن است تصور شود نگهداری آن در آپارتمان نیز آسان است.در حالی که احتیاج به مراقبت بسیار بالایی دارد، و عواملی مانند حرارت، رطوبت وخاک برای رشد کروتون ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

دمای مناسب گل کروتون:

طالب ثبات درجه حرارت است و درجه حرارت مناسب برای آن،نباید از ۱۵ درجه سانتی گراد پایین تر برود.حرارت ۲۰ تا  ۲۵ در تابستان و ۱۸ درجه در زمستان مناسب است.

نور لازم برای رشد کروتون:

فاصله ۴۰تا ۵۰ سانتی متری از پنجره ها محل مناسبی برای قرار دادن کروتون ها است.البته کروتون های چندین ساله می توانند تا حدودی نور مستقیم آفتاب را تحمل کنند.

میزان رطوبت برای مراقبت از کروتون ها:

کروتون ها محیط مرطوب را دوست دارند، آب پاشی همه روزه برگ ها یا تمیز نمودن آنها با یک اسفنج نرم و مرطوب علاوه بر تامین نمودن رطوبت برگ ها و تمییز نمودن آن ها باعث از بین رفتن شته هایی که بر پشت برگ وجود دارد، می شود.

خاک مناسب کروتون ها:

مناسب ترین خاک برای  نگهداری گل کروتون  در ترکیب زیر است:

مخلوطی از سه قسمت خاک برگ +دو قسمت ماسه شسته شده نرم+ یک قسمت خاک باغچه

باتوجه به رشد شاخ و برگ گیاه اقدام به نعویض خاک کنید،مناسبترین زمان برای تعویض آن اوایل بهار است.

کود دهی گل کروتون:

برای تغذیه کردن کروتون علاوه بر استفاده از ترکیب مناسب خاک که دارای مواد غذایی مناسب است در فصل رشد گیاه ( بهار و تابستان) هر دو هفته یک بار این گیاه را با کودهای محلول کامل با آب (طبق دستور ) کود دهی کنید.

آبیاری گل کروتن:

رطوبت بالا برای رشد کروتون لازم است.

با پاشیدن آب بر روی گیاه کمک قابل توجهی به رطوبت این گیاه می کنید.

آب پاشی همه روزه از نیاز های این گیاه می باشد.

درجه حرارت مناسب برای آبیاری این گیاه ۱۸تا۲۰درجه سانتی گراد است.

برای دست یافتن به نتیجه بهتر،مناسب ترین کار این است که در زیر گلدانی تعدادی تکه های بزرگ سنگ ریخته، گلدان را بر روی آن قرار دهید.

در زمستان دفعات آبیاری را به گونه ای تنظیم کنید که در فاصله دو نوبت آبیاری،سطح خاک گلدان خشک شود.سپس اقدام به آبیاری نمایید.

توجه: هنگام آبیاری گلدان ها از غرقاب نمودن گلدان و پرشدن زیر گلدانی اجتناب کنید.

تمیز نمودن برگ ها:

پیشنهاد می شود برگ های این گیاه را هر هفته با پارچه یا یک اسفنج مرطوب تمییز کنید.

مواد براق کننده شیمیایی روزنه ها را مسدود می کند پس تا حد امکان از آنها استفاده نکنید.

روش تکثیر این گیاه:

توجه به گل کروتن

مهم ترین روش های تکثیر کروتون ازدیاد از راه قلمه و خوابانیدن هوایی است.

ازدیاد از طریق قلمه زدن:

این روش را از اوایل تا اواخر بهار که مناسب ترین زمان است انجام دهید. ابتدا،از ساقه های سبز قلمه هایی به طول ۸ تا ۱۵ سانتی متر تهیه کنید.

قلمه های برگ دار را به طور مورب در ماسه ی شسته مرطوب قرار دهید و پس از ۳ ماه قلمه های ریشه دار را به گلدان هایی که حاوی ۳ قسمت خاک برگ+ ۲ قسمت ماسه + ۱ قسمت خاک باغچه است انتقال دهید.

پس از یک ماه،گیاه را به گلدان های قبلی انتقال دهید.

به هنگام تهیه قلمه، از محل قطع،شیرابه ای خارج می شود که برای جلوگیری از آن می توانید قسمت بریده شده را در خاکستر فرو ببرید.

روش خوابانیدن هوایی:

این روش در بهار یا پاییز انجام می شود برای این کار روی ساقه در نقطه ای که باید ریشه ایجاد شود زیر یک جوانه،شکافی ایجاد نمایید و اطراف آن را با مقداری خزه مرطوب بپوشانید.برای جلوگیری از تبخیر طرطوبت روی خزه را با کیسه ی نایلونی پوشانده و دو طرف کیسه را بببندید.

پس از آنکه ریشه ها در پلاستیک ظاهر شدند شاخه را از ریشه ها قطع نمایید و گیاه را با خزه های اطراف ریشه ها به گلدان منتقل کنید.

آفات گیاه کروتون:

  •  اگر برگ ها کمرنگ شده و به  رنگ سبز روشن در آمده نشانه محیط تاریک گیاه است که باید به محل روشن تری انتقال یابد.
  • رنگ برگ ها قهوه ای شده و می ریزند نششان از هوای آلوده داشته و باید علت آن را برطرف کنید.
  • برگ هایی که زرد شده اند و سطح زیری آنها مملو از تار عنکبوت است نشان از کنه ریز قرمز بوده که باید با سم کنه کش هر دو هفته یک بار گیاه را سم پاشی کنید.
  • ساقه پوسیده شده و برگ هایی که زیاد می ریزند نشان از آبیاری زیاد دارند،باید اجازه دهید سطح خاک خشک شود.
  • کاهش رویش برگ های جوان نشان از آن دارد که باید تغذیه مصنوعی برای گیاه انجام داد.
  • برگ های منقبض به دلیل تشنگی گیاه و هوای گرم بوده و باید فورا آبیاری و غبار پاشی انجام شود.
  • وجود زخم های پنبه ای در گیاه به دلیل  آفت بوده و بابد با پارچه آغشته به سم حشره کش آفت را از بین ببرید و هر ۱۴ روز یک بار سم پاشی کنید.پروش و نگهداری کروتن

امیدواریم مطالب نوشته شده در مورد نگهداری گل کروتون و نکاتی که در پرورش این گیاه حساس باید رعایت کنید مورد قبول شما عزیزان واقع شده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *