دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ام جی ۳۶۰ و آشنایی با نقاط قوت و ضعف آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

خودروی ام جی ۳۶۰ توسط گروه خودروسازی آذربایجان مونتاز و تولید می گردد. در این مقاله به بررسی نقاط قوت و ضعف ام جی ۳۶۰ می پردازیم.

در سال های اخیر گروه صنعت خودروسازی آذربایجان خط تولید محصولات ام جی را در ایران راه اندازی کرده است و برای شروع کار به تولید خودروی ام جی ۳۶۰ پرداخته است. این مقاله به بررسی ام جی ۳۶۰ و نقاط قوت و ضعف آن می پردازد. با آرگا همراه باشید.

آشنایی و بررسی ام جی ۳۶۰

بررسی موتور ام جی 360

  ام جی شرکتی با اصالت انگلیسی است که اکنون در مالکیت شرکت سایک چین می باشد. روو ۳۶۰ یکی از محصولات برند سایک روو است که این برند زیر مجموعه خودروسازی سایک موتور می باشد. روو ۳۶۰ در ایران با نام ام جی ۳۶۰ تولید و عرضه می گردد. به این ترتیب که در سال ۱۳۹۳ بین گروه صنعت خودروی آذربایجان و سایک موتور چین قرارداد سرمایه گذاری مشترکی مبنی بر تاسیس شرکت ام جی پارس موتور منعقد شد و  اولین محصول مشترک دو شرکت با نام خودروی ام جی ۳۶۰ روانه بازار شد. ام جی ۳۶۰در دو نسخه معمولی و توربو تولید و عرضه می شود که این دو مدل از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی ندارند. در ادامه قصد داریم به بررسی ام جی ۳۶۰ بپردازیم تا با نقاط قوت و ضعف آن بیشتر آشنا شوید.

بررسی نقاط بررسی ام جی ۳۶۰

۱- طراحی مورد پسند همگان

طراحی و ظاهر  اولین مورد در بررسی ام جی ۳۶۰ می باشد. در طراحی خودرو سعی شده از برخی عناصر طراحی اسپرت  استفاده شود تا رضایتمندی جوانان را جلب نماید. در بخش جلو خودرو یک جفت چراغ دارای طراحی اسپرت و جلوپنجره ای با جلوه ای خاص مشاهده می شود. خطوط روی کاپوت و سپری متفاوت چهره ای زیبا و به روز در خودرو ایجاد کرده است. در بخش عقب خودرو چراغ ها به زیبایی طراحی شده اند، این دو چراغ با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده اند. کناره های خودرو طراحی ساده ای دارند. به طور خلاصه می توان گفت طراحی ظاهری ام جی ۳۶۰ به گونه ای است که مورد پسند و رضایت همگان قرار خواهد گرفت.

ام جی 360

۲- موتور خوب و گیربکس قوی

در برسی نقاط قوت ام جی ۳۶۰ به موتور و گیربکس آن می پردازیم. خودرو سازی آذربایجان ام جی ۳۶۰ را در ۵ مدل تولید و به بازار عرضه نموده است که برای این ۵ مدل دو موتور ۱.۵ لیتری و ۱.۴ در نظر گرفته شده است. موتور ۱.۵ لیتری دارای ۱۰۷ اسب بخار قدرت می باشد و موتور ۱.۴ لیتری که ساخت جنرال موتورز است و به توربو شارژر مجهز می باشد دارای قدرتی برابر با ۱۴۸ اسب بخار می باشد. در موتور ۱.۵ لیتری انتقال قدرت بر عهده جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی می باشد و  در موتور ۱.۴ لیتری جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک کلاج دوبل این عمل را بر عهده گرفته است. همچنین موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز می باشد. خودرو به دلیل داشتن بوست توربوی پایین، استهلاک کمتری دارد. در این موتور یک گیربکس شش دنده اتومات با قابلیت تعویض دنده دستی ساخت شرکت ژاپنی آیسین به کار گرفته شده است. شش دنده بودن گیربکس شتاب خوبی را برای خودرو ایجاد می کند. گیربکس با موتور خودرو هماهنگی خیلی خوبی دارد و شش دنده بودن آن سبب شده تا عملکرد نرم و روانی داشته باشد. با این خصوصیات از جنبه شتاب و کشش ام جی ۳۶۰ به عنوان یک خودروی سدان شهری مورد اطمینان است.

۳- امکانات و تجهیزات مناسب

 بررسی صورت گرفته بر روی ام جی ۳۶۰ نشان می دهد که این خودرو با امکانات و تجهرات مناسبی روانه بازار شده است. از جنبه ترمز و پایداری می توان به مواردی همچون سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز ABS, EBD، سیستم کمکی ترمز BA، سیستم کنترل ترمزها در پیچ CBC، سیستم نظارت بر فشار باد هر چرخ به صوت مستقل TPMS، سیستم کنترل پایداری ESP اشاره نمود. خودرو به کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو مجهز می باشد. از نظر سیستم صوتی دارای مانیتور ۸ اینچی لمسی با قابلیت کنترل توسط تلفن همراه، سیستم بلوتوث با قابلیت اتصال تلفن همراه به سیسم صوتی و مانیتور، سیستم صوتی مجهز به رادیو و درگاه های USB/AUX ، سیستم صوتی مجهز به ۲ بلندگو و ۲ تیونر و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان می باشد.

  •  آرون گروپس

بررسی گیربکس ام جی 360

دیگر تجهیزات به کار رفته در این خودرو شامل موارد زیر می باشد.

  • شیشه بالابر برقی درب های عقب و جلو
  • شیشه بالابر راننده مجهز به سیستم تشخیص مانع
  • سیستم تهوه مطبوع همراه با فیلتر تصفیه هوا
  • سیستم آلارم محدود کننده سرعت
  • چراغ مطالعه صندلی های عقب
  • سنسور کمک پارک
  • دوربین دید عقب
  • تیغه برف پاک کن ژله ای
  • صندلی با روکش چرم و قابلیت تنظیم در ۶ جهت برای راننده و ۴ جهت برای سرنشین جلو
  • سانروف برقی و …

۴- طراحی کابین

در بررسی طراحی کابین ام جی ۳۶۰ مشخص شد که کابین خودرو طراحی قابل قبولی دارد. به این صورت که علاوه بر ساده بودن با دو رنگ شدن قسمت های مختلف کابین، ظاهری زیبا،شیک و لوکس پیدا کرده است. از نقاط قوت طراحی کابین خودرو قرار گرفتن صفحه نمایش بزرگ وسط داشبرد در کنار آمپر کاملا دیجیتالی می باشد. در کابین صندلی های چرم، اهرم دنده زیبا و تهویه اتوماتیک بکار رفته است. ارگونومی خوبی دارد. به طور کلی کیفیت مواد اولیه استفاده شده در آن خوب می باشد. کابین ام جی ۳۶۰ توربو نیز جادار بوده و برای سرنشینان عقب فضای مناسب و کافی در نظر گرفته شده است.

۵- فرمان پذیری بسیار خوب

در بررسی تست های رانندگی خودروی ام جی ۳۶۰ به فرمان پذیری یا هندلینگ بسیار خوب آن اشاره شده است. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو نیز به این موضوع کمک شایانی کرده است و سرپیچ ها مشکل کمتری در فرمان پذیری خواهید داشت.  به طور کلی کیفیت سواری قابل رضایتی دارد.

بررسی ام جی 360

شناخت نقاط ضعف ام جی ۳۶۰

۱- نبود برخی تجهیزات و آپشن ها

در بررسی تجهیزات ام جی ۳۶۰ مشخص شد که این خودرو تجهیزاتی مانند کروز کنترل، تهویه مطبوع اتومات، استارت دکمه ای، فرمان چرمی، نویگیشن ماهواره ای، صندلی های برقی و ایربگ های جانبی و پرده ای وجود ندارد. ذکر این نکته نیز قابل توجه است که اگر قرار بود ام جی ۳۶۰ به عنوان مدلی فول آپشن به بازار عرضه شود قیمت آن نیز بالاتر بود. هر چند اگر این خودرو در نسخه های مختلف به بازار وارد می شد مشتریان این امکان را داشتند تا با پرداخت هزینه بالاتر برای خودروی خود آپشن های بیشتری سفارش دهند.

۲- ضعیف بودن خدمات پس از فروش

در بررسی نقاط ضعف ام جی ۳۶۰ باید گفت از موارد فوق العاده در خرید خودرو خدمات پس از فروش آن می باشد. خریداران در ایران تجربه خوبی در اینباره ندارند. ام جی ۳۶۰ اولین مدل مونتاژی ام جی موتور در کشور است که توسط گروه خودروسازی آذربایجان وارد خط تولید شده است. که نام آن را قبلا خیلی کم شنیده ایم و هم اکنون نیز شبکه نمایندگی خوب و گسترده ای در همه نقاط کشور ندارد.

مرور و بررسی امی جی 360

۳- قیمت بالا  و  کمیاب بودن لوازم یدکی

 گروه خودروسازی آذربایجان(آذیکو) در قیمت گذاری خودروی ام جی ۳۶۰ کمی شتاب گرفته اند. خودوریی که در برابر برخی رقبای خود حتی کروز کنترل هم ندارد. در بررسی قیمت ام جی ۳۶۰  به نظر این رنج قیمتی منصفانه نیست. اگر شرکت آذیکو در قیمت تعیین شده کمی تجدید نظر می کرد می توانست فروش بهتری را تجربه کند. در بررسی خودروی ام جی ۳۶۰ به بحث لوازم یدکی می رسیم. یکی از اصلی ترین نکاتی که می تواند خریدارانش را با مشکلاتی روبرو کند. به جز نمایندگی ها، لوازم یدکی و قطعات خودرو را در جای دیگری نمی توانید پیدا کنید و اگر در شهر شما نمایندگی شرکت آذیکو نیز وجود نداشته باشد که به دردسرهای شما اضافه می شود. اما به مرور زمان و گسترش شبکه نمایندگی های آذیکو این مشکل قابل حل شدن است. قیمت نسبتا گران قطعات موتور، جلوبندی، بدنه و دیگر لوازم یدکی از دیگر نقاط ضعف ام جی توربو ۳۶۰ محسوب می شود.

امیدواریم بررسی خودروی ۳۶۰ MG  برای شما نیز سودمند بوده باشد. همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با جیلی امگرند ۷ و نیز خودروی چینی لیفان ۸۲۰ کلیک نمایید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *