دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

موارد مصرف شربت سیتریزین و آشنایی با عوارض و ویژگی های این دارو

  • سحر بهرامی
  • ۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از دارو هایی که در جهت درمان حساسیت و کاهش علائم حساسیت مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد شربت سیتریزین است، که البته شکل قرص آن هم وجود دارد، نکاتی در مورد مصرف این دارو وجود دارد که در ادامه با آن آشنا می شویم.

به دنبال ایجاد حساسیت بیشتر افراد به مصرف دارو های ضد حساسیت و ضد آلرژی روی می آورند که یکی از رایج ترین آن قرص سیتریزین، است که معمولا برای مصرف بزرگسالان است، اما شکل دیگر داروی آن که شربت سیتریزین است برای مصرف کودکان مناسب است.

آشنایی با شربت سیتریزین

آشنایی با شربت سیتریزین

این شربت نوعی آنتی هیستامین است که قادر است هیستامین موجود در بدن را کاهش دهد، زمانی که این ماده در بدن افزایش پیدا کند در بدن علائمی همانند نشانه های سرما خوردگی مثل، آبریزش بینی، عطسه، خارش و … ایجاد می شود. زمانی که ما به استفاده از این شربت می پردازیم تمامی این علائم متوقف می شوند.

از آنجایی که فرم خوراکی این دارو مخصوص کودکان است در ادامه مورد نحوه مصرف آن در کودکان برای کودکان می پردازیم.

شربت سیتریزین

 

موارد مصرف برای کودکان

این شربت برای کودکان را در صورت پیدایش علائمی مانند قرمزی چشم، کهیر، آلرژی، خارش بینی و چشم، آبریزش بینی، حساسیت فصلی، عطسه، درمان سرما خوردگی نوزادان و … استفاده می شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه به استفاده از این شربت برای نوزادان خود بپردازید و حتما باید طبق دستور پزشک باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اطلاعات دارویی سیتریزین

مقدار مصرفی برای کودکان

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از این شربت نباید برای مصرف نوزادان زیر ۶ ماه استفاده کرد، مقدار مصرف این شربت باید حتما طبق نظر پزشک باشد. میزان مصرف این شربت برای نوزادان بالای ۲ سال با دوز بسیار کم شروع می شود که البته میزان مصرف آن به وضعیت و شرایط کودک بستگی دارد.

از آنجا که کودکان معمولا به عوارض آرام بخشی این دارو حساس هستند، در صورتی که از شربت سیتریزین برای آنها استفاده می شد باید مقدار مصرف به طور دقیق در هر نوبت و با توجه به سن کودک اندازه گیری شود.

مصرف سیتریزین با غذا تداخلی ندارد، بنابراین در هر زمان قبل یا بعد از غذا می توانید دارو را به همراه یک لیوان آب بخورید

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، نباید نگرانی از بابت این موضوع داشته باشید، زیرا می توانید نوبت بعدی را مصرف کنید البته مراقب باشید که به نوبت بعدی نزدیک نباشد (نباید دوز دارو دو برابر شود)

عوارض شربت سیتریزین

توجه داشته باشید برای مصرف برای کودکان از قاشق اندازه گیری مخصوص همان شربت استفاده کنید.

سیتریزین، برای کودکان سرماخورده مناسب است یا خیر؟

باید گفت این دارو فقط به کاهش علائم سرما خوردگی کمک می کند و هیچ تاثیری در بهبود سرما خوردگی کودک ندارد. توجه داشته باشید که اگر از این شربت برای مدت طولانی به نوزاد داده شود در او نوعی وابستگی ایجاد می کند و همچنین از میزان اثر گذاری این دارو هم کاسته می شود و تاثیرات بدی بر روی نوزاد خواهد گذاشت.

عوارض جانبی

معمولا شربت سیتریزین عوارض جانبی کمی را دارا است اما اگر هر گونه از علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
  •  تشنج
  • خواب آلودگی زیاد
  • خشک شدن مجاری تنفسی
  • تغییر رنگ مدفوع
  • مشکلات گوارشی و درد معده
  • ورم کردن صورت و ایجاد کهیر
  • خستگی شدید

مقدار و نحوه مصرف سیتریزین برای کودکان

نکات مهم

  • مصرف این شربت همراه با غذا می تواند سرعت جذب آن را کاهش دهد.
  • برای مصرف کودکان از این شربت معمولا از دوز ۲ میلی گرمی استفاده می شود که در صورت نیاز با تجویز پزشک این دوز می تواند افزایش یابد.
  • سعی کنید میزان مصرف این دارو مطابق با دستور پزشک باشد تا بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید.
  • اگر کودکان دچار بیماری صرع است حتما قبل از مصرف پزشک را در جریان بگذارید.

توجه داشته باشید که برای درمان علائم سرما خوردگی نوزاد خود و استفاده از دارو به صورت خودسرانه عمل نکنید زیرا می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد به خصوص نوزادان زیر ۱ سال. در هر صورت این شربت برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی شود.

مصرف قرص برای بزرگسالان

مصرف این دارو برای بزرگسالان و همچنین کودکانی که بیشتر از ۱۲ سال سن دارد ۱ عدد قرص ۱۰ میلی گرمی در روز است و نباید از این مقدار بالا تر استفاده شود. و برای مصرف کودکان هم به صورت شربت تجویز می شود. مصرف سیتریزین در بزرگسالان ممکن است موجب خواب آلودگی شود پس بهتر است درمان مصرف این دارو از انجام کار هایی که نیازمند دقت است بپرهیزید.

دارو سیتریزین

استفاده از قرص سیتیرین برای زنان باردار و همچنین شیرده می تواند خطر ناک باشد پس تا جای ممکن در مصرف این قرص احتیاط به خرج دهید.

از دسته دارو هایی که با این قرص در تداخل هستند شامل:

مصرف  سیتریزین

توصیه های مصرفی دارو

دوره مصرف این دارو های ضد حساسیت اغلب کوتاه است، بنابراین نیازی به ادامه مصرف دارو بعد از کنترل رفع علائم نمی باشد.

قرص یا شربت سیتریزین تاثیر خواب آوری کم تری نسبت به سایر داروهای ضد حساسیت دارد، البته می تواند در برخی افراد ایجاد خواب آلودگی و گیجی کند، بنابراین بهتر است این افراد در زمان مصرف دارو از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به دقت و تمرکز دارد، خودداری کنند.

از مصرف همزمان این دارو با فرآورده های الکلی خودداری کنید، زیرا  می تواند خواب آلودگی و گیجی را تشدید کند.

در صورتی که عمل جراحی یا هر نوع آزمایش باید درمانگرتان را در جریان قرار دهید تا در صورت لزوم دستور قطع مصرف این دارو را نماید.

به هنگام خرید هر دارو یا فرآورده های مکمل، پزشک یا داروساز را  ر جریان مصرف داروی سیتریزین قرار دهید ، همچنین در صورت تهیه آن بدون نسخه پزشک نیز با داروساز مشورت کنید تا از مناسب بودن آن با شرایط تان اطمینان حاصل کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *