دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اصول نگهداری حسن یوسف و نکاتی برای پرورش بهتر این گل در خانه

  • سحر بهرامی
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

گیاه حسن یوسف یکی از زیبا ترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل دارا بودن برگ هایی زیبا و جذاب باعث شده است بسیاری از مردم به نگهداری حسن یوسف روی بیاورند.

گیاه حسن و یوسف یکی از زیبا ترین گیاهانی است که از تنوع رنگی بسیار زیادی برخوردار است و به دلیل قیمت پایین آن و شرایط پرورش آسانی که دارد بیشتر مردم در منازل خود به نگه داری حسن یوسف می پردازند بنابراین، اگر شما نیز در مورد نگهداری گل حسن یوسف اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

چکگونه حسن یوسف را پرورش دهیم

در مطالب قبل شما را با نحوه پرورش گل شب تاب، نحوه تکثیر گل چمن عروس و همچنین قلمه زدن گل سنگ آشنا کردیم حال در ادامه به شرح مهمترین اصول نگهداری حسن یوسف می پردازیم.

اصول مهم در پرورش و نگهداری حسن یوسف

نام این گیاه بر گرفته از شده از حضرت یوسف است که به زیبایی مشهور بوده، این گیاه از دسته خانواده نعناعیان است که برگ ها و گل های آن همانند گیاه نعناع است البته خیلی زیبا تر و دارای رنگ و لعاب بیشتر طوری که در کشور های دیگر از این گیاه با نام ملکه ای با دنباله های قرمز یاد می کنند. این گیاه قادر است به شکل مطلوبی خود را با محیط آپارتمان وقف دهند که به عنوان گیاهی محبوب شناخته می شود.

شرایط محیطی مورد نیاز پرورش حسن و یوسف

اگر قصد دارید این گیاه را به صورت دائمی در منزل خود داشته باشید بهتر است به نکات مهم پرورش و فراهم کردن شرایط محیطی مورد نظر برای نگه داری حسن یوسف توجه داشته باشید.

نور مورد نیاز

همانطور که میدانید گیاهانی که دارای رنگدانه هایی بر روی برگ هایشان دارند نیاز نوری بیشتری جهت حفظ رنگ های خود دارند، برای نگهداری حسن یوسف باید مکانی را در نظر بگیرید که پر نورترین قسمت منزلتان باشد البته نه نور مستقیم، بهترین مکان برای این گیاه پشت پنجره می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اگر ان گیاه نور مورد نظر خود را دریافت نکند برگ های آن تغیر رنگ می دهد و به صورت علفی رشد خواهد کرد، درمقابل نور زیاد و مستقیم هم منجر به کم رنگ شدن برگ های گیاه می شود.

آموزش نگهداری از حس یوسف

آب مورد نیاز

برای آبیاری گیاه حسن و یوسف از آبی بدون املاح استفاده کنید، اگر آب منطقه شما دارای املاح زیادی است حتما آن را بجوشانید و بگذارید تا سرد شود. توجه داشته باشید که همیشه خاک گیاهتان از رطوبت کمی برخوردار باشد، نگذارید گیاهتان به مدت طولانی خشکی بکشد زیرا سریعا برگ های آن پژمرده می شود.

در کل سعی کنید در آبیاری این گیاه تعادل برقرار کنید، آبیاری زیاد هم منجر به پوسیدگی سریع ریشه و ساقه خواهد شد. سعی کنید برای گیاهتان گلدانی را در نظر بگیرید که دارای قدرت زهکشی بالایی باشد تا آب را در خود نگه ندارد. تعادل میزان آبیاری را در زمستان و تابستان را هم رعایت کنید.

خاک مورد نیاز

بهترین خاک برای کاشت و نگه داری حسن یوسف خاکی است که به رشد بهتر آن کمک کند. تقریبا بهترین ترکیب خاک برای نگه داری این گیاه ترکیبی از خاک ماسه، خاک برگ و خاک باغچه است.

نگهداری حسن یوسف

دمای مورد نیاز

برای نگهداری حسن یوسف مکانی را در نظر بگیرید که از دمای نسبتا بالایی برخوردار باشد زیرا این گیاه به سرمان بسیار حساس می باشد و زود از بین می رود.

بهترین دمایی که می توان برای این گیاه در نظر گرفت دمایی بین ۲۵ تا۳۰ درجه سانتی گراد است.

رطوبت مورد نیاز

داشتن رطوبت یک اصل مهم برای شادابی و نشاط گیاه حسن یوسف است به همین دلیل باید برای تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه از روش مه پاشی استفاده کنید، در فصل گرم هر روز از روش مه پاشی بر روی برگ ها استفاده کنید. در فصل زمستان نیازی به این کار نیست. رطوبت مورد نیاز این گیاه باید بین ۵۰ تا ۷۰ درصد باشد.

 هرس و تعویض گلدان

از آنجایی که این گیاه رشد سریعی دارد مدام باید رشد آن را کنترل کنید تا به صورت علفی رشد نکند زیرا از زیبایی اش کاسته می شود، شما برای اینکه گیاهتان پر تر و زیبا تر باشد نباید از انجام عملیات هرس غافل شوید، هرس کردن را باید در فصل رشد آن انجام دهید، و هر سال اقدام به تعویض گلدان کنید و از خاک جدیدی استفاده کنید.

نکات مهم در نگهداری حسن یوسف

کود دهی

شما می توانید برای کود دهی حسن یوسف از کود مورد نظر در فصل رشد به اندازه ۳ میلی گرم هر ۲ هفته از اول بهار تا پایان پاییز استفاده کنید. اگر برگ های گیاهتان کم رنگ است می توانید از کود ازت استفاده کنید.

نحوه تکثیر حسن و یوسف

برای تکثیر گیاه حسن و یوسف می توانید هم از روش قلمه زدن ساقه استفاده کنید و هم از طریق کاشت بذر اقدام کنید.

قلمه زنی: برای انجام این کار باید در زمان مناسب آن اقدام کنید، اواسط تابستان تا اواخر پاییز زمانی است که می توانید از این روش استفاده کنید بدین منظور باید از گیاه اصلی قلمه ای به طول ۸ سانتی متر جدا کنید سپس قلمه را به داخل گلدانی کوچک که حاوی کمپوست است بکارید و سپس بر روی گلدان یک پلاستیک شفاف بکشید تا رطوبت برای ریشه دهی فراهم شود، سپس گلدان را به محیطی با دمای مناسب و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، در طول مدت ریشه دهی خاک قلمه را مرطوب نگه دارید.

نکاتی برای پرورش بهتر حسن یوسف

بعد از آن که قلمه شما ریشه دار شد باید آن را از بستر خارج کرده و در گلدانی بزرگ تر با خاک مناسب جهت کاشت و نگهداری حسن یوسف بپردازید.

راه متداول دیگری که برای تکثیر از راه قلمه استفاده می شود ریشه دهی آن در آب است، قلمه حسن یوسف می تواند به راحتی در آن ریشه بدهد و تکثیر شود. و بعد از آن که ریشه دار شد آن را به خاک منتقل کرد.

نحوه نگهداری حسن یوسف

کاشت از طریق بذر:

کاشت بذر یکی دیگر از راه های تکثیر این است، برای استفاده از این روش باید بذر ها را در یک سینی نشاء گیری بکارید و یک لایه خاک بر روی بذر ها بریزید و تا زمان ریشه دهی گیاه بستر آن را مرطوب نگه دارید و بعد از آن که بذر ها تبدیل به جوانه های کوچکی شدند آن را در بستر اصلی خود در خاکی مرغوب و مغذی بکارید.

نکته ای که در مورد کاشت از طریق بذر وجود دارد این است که کاشت حسن یوسف از طریق بذر باعث می شود گیاهتان قوی تر و دارای برگ های درشت تری باشد. شما می توانید بذر این گیاه را هر زمان که خواستید در منزل بکارید.

تمیز کردن برگ های حسن یوسف

این گل به دلیل داشتن برگ های زیبا در رنگ ها و طرح های مختلف طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و در واقع گرد و غبار موجود در هوا منجر به کدر شدن برگ های آن می شود و علاوه بر کم شدن زیبایی به دلیل بسته شدن منافذ روی برگ ها راه تنفس گیاه نیز بسته می شود و در نتیجه رشد آن کاهش پیدا می کند از این رو، بهتر است هر از گاهی برگ ها را تمیز کرده که استفاده از محلول خانگی رقیق شیر و آب به منظور جلا بخشیدن به برگ های حسن یوسف گزینه بسیار مناسبی است  و بهتر است از اسپری براق کننده و شیمیایی استفاده نکنید.

بیمارهای رایج گل حسن یوسف

این گل با وجود نگهداری آسان در صورتی که در شرایط ایده آل قرار نگیرید به مشکلات و بیماری دچار می شود که از رایح ترین بیماری های این گیاه پژمرده شدن، بی حالی و سیاه شدن ساقه های گل می باشد که در بیشتر  موارد به دلیل آبیاری نادرست این مشکل به وجود می آید

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرورش گل و گیاه کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *