دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با غار کرفتو و نحوه بازدید از آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی که در کردستان وجود دارد غار کرفتو است این غار از جمله بزرگ ترین غارهای باستانی است که در ایران شناخته شده است و در حال خاضر از جاذبه های دیدنی مهم ایران است.

یکی از بناهای تاریخی و باستانی که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است غاری به نام کرفتو، است و تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که این غار در دوران مختلفی از تاریخ محل سکونت اقوام مختلفی بوده است و از این رو دارای اهمیت بسیار بالایی است. این غار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر تاریخی سقز واقع شده است که در روستای یوزش باش کردستان است ارتفاع این غارها ۱۰۰ متر است سطح زمین است و یکی از جذابیت هایی که برای رسیدن به این غار وجود دارد عبور از ۱۸۰ پله است که در طول مسیر نیز می توانید از دالان مختلف آن عبور کنید.

غار باستانی کرفتو

غار کرفتو در استان کردستان:

بی تردید این غار یک جاذبه شگفت انگیز در ایران است که دیدن آن برای هر گردشگری می تواند جالب توجه باشد وجود صخره های معماری شده چهار طبقه در قیمت جلویی این غار که ساخته دست بشر است موجب شده تا توجه گردشگران زیادی به این منطقه جذب شود طبقه سوم این بنا دارای جذابیت های بیشتری است و این به دلیل نوع معماری جذاب تری است که در آن وجود دارد.

غار تاریخی کرفتو

کنده کاری هایی که بر روی دیواره های غار وجود دارد با وجود نورگیرها و تزیینات داخلی جلوه بیشتری به آن بخشیده و آن را به یکی از بناهای تاریخی و دیدنی مهم تبدیل کرده است. بر سردر این غار کتیبه ای یونانی وجود دارد نشان می دهد در گذشته های نه چندان دور معبد هراکلس بوده است همچنین برخی از پژوهش ها نشان می دهد که این غار محلی برای سکونت سلوکیان نیز بوده است.

غار کرفتو

این غر دارای دالان ها و بخش های مختلفی است و مسیر پر پیچ و خم آن با تنوع زیادی همراه است از سوی دیگر می توان به نقوش حکاکی شده بر روی دیوارها اشاره کرد که شامل نقاشی های انسان و حیوانات است. غرق شدن این غار در زیر آب ها به دوران میان زیستی باز می گردد اما به دلیل زیر ساخت های آهکی از مقاومت بالایی برخوردار است.

  •  آرون گروپس

پله های غار مهم کرفتو

غار کرفتو دارای راه های فرعی متعددی است در طول تاریخ آثار مهمی از این غار کشف شده است که از جمله این اکتشافات می توان به تراشه های سنگی اشاره کرد سفالینه های دست ساخته و آثار برخی از انسان ها نیز در این غارها کشف شده است.

در طول سال های ۷۸ تا ۷۹ اقدامات مهمی برای این غار صورت گرفته است و تجهیزات و تاسیسات متعددی در این غار راه اندازی شده است که شامل پله بندی، استراحتگاه، سرویس بهداشتی و .. می باشد. برای مشاهده سایر مکان های دیدنی کردستان کلیک کنید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *