دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل شب تاب (ژینورا) و راهنمای تکثیر و نگهداری آن

  • سحر بهرامی
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

ژینورا یا همان گل شب تاب از دسته زیبا ترین گل هایی است که می توان به عنوان یک گل زینتی از آن در منزل نگهداری کرد از این رو برای آشنایی با پرورش گل شب تاب (ژینورا) و راهنمای تکثیر و نگهداری آن در ادامه مطلب همراه ما باشید.

پرورش ژینورا یا همان گل شب تاب، کار بسیار ساده ای می باشد و هر فردی می تواند به راحتی در منزل از این گیاه زیبا و زینتی نگهداری کند فقط کافی است با شرایط محیطی نگهداری از گل ژینورا آشنایی داشته باشد.

آشنایی پرورش گل شب تاب

نحوه پرورش گل شب تاب

ژینوا گیاهی است از خانواده کاسنی ها که بومی مناطق اندونزی، هند و آسیای مرکزی می باشد که یکی از دلایل محبوبیت این گیاه به دلیل مخملی بودن برگ های آن و نوع رنگ شگفت انگیزی است که دارد، پرورش گل ژینورا می تواند گزینه بسیار مناسبی برای کاشت گروهی با دیگر گیاهان باشد، این گیاه دارای رشد بسیار سریعی است، طوری که قادر است در عرض ۱ هفته دارای برگ های زیادی شود. این گیاه در فصل رشد خود گل های زرد رنگ و کوچکی می دهد که بوی بدی دارند و باید آن را به محض باز شدن از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه صرف گلدهی نشود.

گل شب بو با گذشت زمان و افزایش سن زیبایی اولیه خود را از دست می دهد به همین دلیل اگر می خواهید این گل زیبا را به صورت دائمی داشته باشید باید با روش تکثیر آن آشنا باشید.

تکثیر گل شب تاب

شرایط محیطی گل شب تاب

آبیاری: اولین چیزی که برای پرورش یک گیاه مهم است تعادل در آبیاری آن است، آب زیاد باعث پوسیدگی و آب کم هم پژمردگی را برای گیاه به همراه خواهد داشت. برای آبیاری گل ژینورا از پاشیدن آب بر روی برگ های آن خودداری کنید و از یک گوشه گیاه را آبیاری کنید.

نور: برای پرورش گل شب تاب باید برایش محیطی را در نظر بگیرید که پر نور و به دور از تابش مستقیم خورشید باشد، اگر نور کافی به گیاه برسد رنگی بنفش و زیبا به خود می گیرد اما برعکس اگر نور کمی به گیاه برسد رنگ برگ ها به سبز تغییر رنگ می دهد. بهترین زمان برای دریافت نور مورد نیاز صبح ها است.

  •  آرون گروپس

 راهنمای تکثیر و نگهداری شب تاب

دما: بهترین دما برای پرورش گل شب تاب بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است، گل شب تاب به سرما بسیار حساس می باشد و یکی از بزرگترین دلایل پوسیدگی ساقه این گیاه هوای سرد است و به سرعت در دمای پایین از بین می رود به همین دلیل در زمستان نباید آن را مکانی نگهداری کنید که دمای زیر ۱۵ درجه سانتی گراد باشد. گل شب بو قادر است تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند.

خاک: برای رشد بهتر گل ژینورا به خاکی با مخلوط پرلیت+ پیت ماس + خاک برگ احتیاج است طوری که خاک دارای قدرت زهکشی بالایی باشد. همچنین برای اینکه گیاه خود را تقویت کنید باید با شروع فصل بهار ماهیانه به او کود بدهید و این کوددهی را تا فصل پاییز ادامه دهید. کوددهی موجب می شود تا گیاهتان رشد مطلوب تری داشته باشد.

راهنمای پرورش گل شب تاب

تعویض گلدان: هر زمان که دیدید ریشه های گیاه از ته گلدان بیرون آمده است یعنی زمان آن است که گلدان را عوض کنید و از یک گلدان بزرگتر استفاده کنید. کمبود جا برای رشد ریشه ها می تواند گیاه را پژمرده کند.

نحوه تکثیر گل شب تاب

تکثیر این گیاه کار بسیار ساده است، فقط کافیست از گیاه اصلی قلمه هایی به اندازه ۱۰ سانتی جدا کنیم برش را از محلی بزنید که در زیر گره وجود دارد، قلمه ای که تهیه می کنید باید حداقل دارای ۲ برگ باشد.

پرورش گل شب تاب (ژینورا)

بعد از آن قلمه ها را در بستر مخلوطی از خاک پرلیت و پیت ماس قرار دهید، توجه داشته باشید از بستری بزرگ برای کاشت قلمه ها استفاده می کنید بزرگ نباشد و سپس بر روی آن یک کیسه پلاستیکی بکشید تا از داخل شدن جریان هوا و خارج شدن رطوبت داخل خاک جلوگیری شود. در عرض چند روز شاهد رشد برگ های ساقه خواهیم بود که در این زمان باید پلاستیک را از روی گلدان کنار بزنید. در آخر بستر را به مکانی انتقال دهید که به دور از نور مستقیم خورشید باشد. برای آشنایی بیشتر با مقالات مرتبط با پرورش انواع گل و گیاه کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *