دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات دارویی قرص سیتالوپرام و عوارض آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

سیتالوپرام یکی از داروهای درمانی بیماری های روانی است. این دارو بیشتر جهت درمان بیماری افسردگی تجویز می شود. اگرچه قرص سیتالوپرام برای درمان افسردگی موثر است با این حال مصرف آن بدون تجویز پزشک خطرناک است.

این دارو یکی از داروهای درمانی افسردگی می باشد. این قرص ممکن است سطح انرژی و افکار مثبت را بهبود بخشد. این دارو به عنوان یک مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) شناخته شده است. در این مطلب با اطلاعات دارویی قرص سیتالوپرام و مهمترین و شایع ترین عوارض جانبی آن آشنا می شویم.

اطلاعات دارویی قرص سیتالوپرام

داروی درمان افسردگی

این قرص از طریق کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده طبیعی خاصی به نام سروتونین در مغز عمل می کند. علاوه بر درمان افسردگی, این دارو جهت درمان سایر بیماری های روانی مانند اختلال وسواسی- اجباری، اختلال هراس نیز استفاده می شود. همچنین برای تسکین و بهبود گرگرفتگی در طول یائسگی ممکن است این قرص تجویز شود.

این دارو معمولا یک بار در روز (روز یا شب) به همراه یا بدون غذا تجویز می شود. دوز این دارو با توجه به وضعیت سلامتی فرد, پاسخ به درمان, سن, تست های آزمایشگاهی و دیگر داروهایی که فرد ممکن است استفاده کند, بستگی دارد. حداکثر دوز مصرفی  این دارو ۴۰ میلی گرم در روز می باشد.

به منظور کاهش عوارض جانبی ناشی از مصرف این قرص پزشکان درمان بیماری را ابتدا با دوز پایین شروع می کنند و به تدریج با توجه به پاسخ بدن به دارو, ممکن است دوز دارو افزایش پیدا کند. به منظور عملکرد بهتر دارو توصیه می شود  این دارو مطابق با تجویز پزشک مصرف شود. در صورتی که این دارو به طور منظم و طبق نظر پزشک مصرف شود, اثر بهتری در درمان بیماری خواهد داشت.

در طول مصرف  این دارو چنان چه علائم بیماری بهبود یافت توصیه می شود مصرف این دارو تا زمانی که پزشک تعیین نموده, ادامه داشته باشد. چرا که برخی از شرایط بیماری در صورت قطع ناگهانی این دارو ممکن است بدتر شود. به علاوه در صورت قطع ناگهانی این دارو ممکن است علائمی نظیر نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، اختلالات خواب و احساساتی شبیه به برق گرفتگی در فرد بروز کند. در صورت نیاز به قطع این دارو, پزشک ابتدا دوز این دارو را کاهش می دهد و به تدریج اقدام به قطع دارو می نماید. به همین دلیل در صورت مصرف دیگر داروها, توصیه می شود قبل از مصرف سیتالوپرام، پزشک را از مصرف آن داروها مطلع سازید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

عوارض جانبی قرص سیتالوپرام

سیتالوپرام

تهوع، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، خستگی، خواب آلودگی، تعریق، تاری دید و خمیازه کشیدن از جمله عوارض جانبی این دارو می باشند. اگر هر یک از این اثرات باقی یا بدتر شود, باید به پزشک اطلاع داده شود. همچنین این دارو ممکن است موجب افزایش سروتونین در بدن شده و ندرتا منجر به بیماری جدی و خطرناکی به نام سندروم سروتونین شود. احتمال ایجاد این مسئله به خصوص در مواردی که فرد علاوه بر مصرف سیتالوپرام از داروی دیگری حاوی  این ترکیبات استفاده می کند, افزایش می یابد.

یکی از عوارض نادر این دارو, آلرژی جدی می باشد. این عوارض دارای علائمی از قبیل ایجاد جوش, خارش و تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی است. در صورت مشاهده ی این علائم نیز باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

عوارض جدی

مصرف  این دارو در برخی از افراد ممکن است موجب بروز عوارض جدی شود. این عوارض عبارت است از: تکان دادن (لرزش کاهش بهره در رابطه جنسی, تغییر در توان جنسی، بروز کبودی / خونریزی. در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه شود. مصرف این دارو در مردان به ندرت سبب نعوظ دردناک یا طولانی مدت می شود. در این صورت توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کرده تا از خطرات دائمی جلوگیری شود.

عوارض خطرناک

قرص سیتالوپرام

علاوه بر عوارض بیان شده, در صورت مشاهده علائمی مانند غش, سریع و نامنظم شدن ضربان قلب, تیره شدن رنگ مدفوع, استفراغ تیره رنگ, تشنج, درد/ تورم و قرمزی چشم, تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ در شب توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود.

نکاتی که در مورد داروی سیتالوپرام باید بدانید

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید حتما موضوع را با پزشک در جریان بگذارید.

۲. پیش از مصرف قرص سیتالوپرام در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت نمایید.

۳. قبل از مصرف این دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه در اختیار پزشک تان بگذارید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۴. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز نمایید.

۵. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

۶. قبل از شروع مصرف دارو راهنمای مصرف آن را به دقت مطالعه نمایید.

۷. به دلیل اینکه مصرف دارو سیتالوپرام ممکن است منجر به خواب آلودگی و گیجی شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند خودداری نمایید مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و …

اطلاعات دارویی سیتالوپرام

۸. در طول مدت درمان از مصرف الکل و ماری جوآنا پرهیز کنید زیرا سبب تشدید عوارض آن خواهد شد.

۹. مصرف این دارو در سالمندان با حساسیت بیشتری همراه است بنابراین در این دسته از افراد باید با احتیاط مصرف شود.

۱۰. اگر دوران بارداری و شیردهی به سر می برید و یا قصد باردار شدن دارید حتما موضوع را با پزشک تان در جریان بگذارید.

۱۱. با مشاهده علایم اوردوز این دارو مانند : مشکلات تنفسی و از هوش رفتن بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایید.

۱۲. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

۱۳. از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

۱۴. دارو را در دمای اتاق و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

نکاتی در مورد داروی سیتالوپرام

با توجه به مطالب بیان شده, اگرچه قرص سیتالوپرام در درمان بسیاری از بیماری های روانی موثر است با این حال توجه به عوارض آن حاکی از آن است که بدون نظر پزشک نباید این دارو مصرف شود. چرا که مصرف نادرست آن سلامتی فرد را به خطر می اندازد و در مواقعی موجب تشدید بیماری می شود، به منظور آشنایی بیشتر با دیگر دارو ها می توانید بر روی  اطلاعات دارویی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *