دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش سیستم ایمنی کودکان با چند توصیه ساده

  • مریم صبوری
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

با خوردن سبزیجات و میوه ها و همچنین برخی از غذا ها می توان به افزایش سیستم ایمنی کودکان کمک کرد که سیستم ایمنی بدن در برابر حمله باکتری ها و ویروس و قارچ و میکروب ها بسیار کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن در بچه ها نسبت به بزرگسالان اهمیت بیشتری دارد چرا که نقص ایمنی در بچه ها می تواند تحت تاثیر سابقه خانوادگی یا وراثت ایجاد شود. همه ما از اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن برای حفظ سلامتی و مقابله با عوامل آسیب رسان و بیماری زا شنیده ایم اما دقیقا نمی دانیم که سیستم ایمنی در بدن چه نقشی را ایفا می کند و چرا پزشکان بر تقویت این سیستم به خصوص در دوران کودکی تاکید زیادی دارند ما در ادامه این مطلب افزایش سیستم ایمنی بچه ها را بیشتر شرح می دهیم.

افزایش سیستم ایمنی کودکان

تقویت کردن سیستم ایمنی کودک

پوست اولین لایه دفاعی از بدن ما می باشد که در واقع بیرونی ترین لایه از بدن است اگر میکروبی بتواند راه خود را در پوست باز کند وارد لایه غشای مخاطی می شود که این لایه محافظتی قابلیت متوقف کردن میکروب را دارد نمی گذارد میکروب وارد ارگان داخلی بدن شود اما اگر میکروب ها باز هم راه را پیدا کنند وارد بدن می شوند و شروع به تخریب آن می نمایند در این زمان سلول های سیستم دفاعی وارد عمل شده و به حمله با میکروب ها در می آید. از این رو نوزادان و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند چون هنوز سیستم ایمنی بدن آن ها کامل نشده است و در حال رشد می باشد که در این جا وظیفه والدین این است که از طریق تغذیه به افزایش سیستم ایمنی کودکان کمک کنند و تا سن ۱۶ سالگی به تغذیه اهمیت زیادی بدهند.

راه بالا بردن سیستم ایمنی کودکان

راهکارهای افزایش سیستم ایمنی کودکان

بالا بردن سیستم ایمنی در واقع به معنای کمک به سلول ها و مولکول هایی که در فرایند ایمنی بدن مسئولیت دارند که در واقع نقش سیستم ایمنی شناسایی مواد، پروتئین و سلول های زنده بیگانه است که در بدن وارد می شود یعنی این مواد و سلول ها توسط سیستم برداشته می شود. زمانی که بدن در معرض عفونت شدید، ابتلا به بد خیمی ها، برداشتن طحال و ضعیف کننده سیستم ایمنی مانند کورتون و انجام جراحی های بزرگ و سو تغذیه قرار می گیرد دچار ضعف شدید سیستم دفاعی بدن می شود. افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی به نوع بیماری شان یک سری واکسن ها را نباید دریافت کنند اما مصرف برخی از واکسن ها برایشان ضروری است نقص ایمنی در کودکان معمولا با زیاد شدن حساسیت نسبت به عفونت ها بروز داده می شود که بر اساس معاینه پزشکی نقص ایمنی مشخص می شود که معمولا با ناخوشی، کسالت، تحریک پذیری و رنگ پریدگی را در آن ها نشان می دهد. اختلال در رشد قدی و وزنی در این کودکان نمایان است که توده های عضلانی و بافت های چربی در کودکان کاهش می یابد.

راه بالا بردن سیستم ایمنی کودکان

مناسب ترین خوراکی ها برای افزایش سیستم ایمنی بدن

از جمله مصرف سبزیجات مانند: گوجه فرنگی، اسفناج، شلغم و کلم بروکلی به علت فراوان بودن ویتامین C در آن ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که خوردن شلغم خام یا پخته همراه با عسل خاصیت آنتی بیوتیک دارد و همچنین مصرف پیاز خام یا پخته تاثیر شگرفی در رفع عفونت و سرماخوردگی دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مصرف میوه هایی همچون پرتقال، سیب، کیوی، هندوانه، لیمو ترش و گریپ فروت و نوشیدن آب آن ها همراه با عسل به افزایش سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان بسیار موثر است.

اسفناج برای سیستم ایمنی

همچنین مصرف سیر به دلیل خاصیت ضد میکروبی به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند.

خوردن آش عدس بسیار در افزایش سیستم ایمنی بچه ها و افراد ضعیف کمک می کند که باید برنج نیم دانه، عدس و پیاز را با هم بپزید و کمی فلفل به آن اضافه کنید و صرف کنید.

زرد چوبه خاصیت ضد التهابی دارد که این ادویه بسیار مفید به مقابله بدن در برابر میکروب ها کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

ترکیب عسل و زنجبیل هر دو آنتی بیوتیک طبیعی هستند به عفونت دستگاه تنفسی و گوارشی کمک می کنند با خوردن یک قاشق عسل و یک چهارم پودر زنجبیل و یک لیوان آب جوش روزانه ۳ لیوان میل نمایید.

ترکیب دمنوش: آویشن، پونه کوهی، نعناع، گشنیز، اکالیپتوس در بالا رفتن سیستم ایمنی کودکان و آسم و ضد عفونی کردن منزل و سردرد سرماخوردگی  و پیشگیری  و درمان بسیار تاثیر گذار است که مقدار برابری از گیاهان را در ۱ کیلو گرم آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و در زیر پتو یا چادر بخور دهید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

خرسند از آن هستیم که در این بخش از مطلب افزایش سیستم ایمنی کودکان با ما همراه بودید و به هر چه تقویت بیشتر آن ها کمک کرده ایم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *