دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چطور می توانیم از عشق یکطرفه رهایی یابیم؟

  • سحر بهرامی
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

شاید برای ما پیش آمده باشد که در طول زندگی خود دچار تجربه عشق یکطرفه شده باشیم به زبان ساده تر باید گفت که ما عاشق کسی می شویم که او در مقابل هیچ حسی نسبت به ما نداشته باشد، این تجربه می تواند ضربه های روحی روانی زیادی به فرد بزند که در این زمان بهترین راه حل می تواند رها شدن از این عشق باشد.

عشق می تواند یکی از زیبا ترین اتفاق های زندگی باشد به شرط آن که دو طرفه باشد، زمانی که عشق یک طرفه باشد در واقع ما دچار یک عشقی عبث شده ایم که تلاش برای آن هیچ فایده ای ندارد، ما در ادامه این مقاله راهکار هایی را گرد هم آورده ایم تا بتوانید به راحتی از این عشق بی سرانجام رهایی یابید.

 اصول مهم درباره عشق یکطرفه

چگونه می توان از عشق یکطرفه رها شویم؟

درگیر شدن به یک علاقه یک طرفه می تواند برای فرد بسیار دردناک باشد زیرا زمانی که به احساسات و علاقه فرد پاسخی داده نمی شود باعث می شود بر روی اعتماد به نفس و میزان خودباوری فرد تاثیرات منفی بر جای بگذارد. در یک تعریف کلی از عشق یک طرفه باید گفت که این گونه افراد به دو دسته تبدیل می شوند:

۱.عشق یک طرفه عشقی است که علاقه و میل به معشوق یک امر ذهنی و بیهوده است، و فرد در این امر ذهنی با خود می پندارد که معشوق هم به او علاقه دارد، این در صورتی است که معشوق کاملا از این احساسات بی خبر است.

آثار روحی عشق یکطرفه

۲. دسته ای دیگر از افراد وجود دارد که  عشق خود را نسبت به طرف بازگو می کنند از معشوق خود جواب رد می گیرند. این گونه افراد با توسل به هر چیزی برای رسیدن به فرد مورد علاقه خود دست و پا می زنند.

اگر شما این عشق را تجربه کردید خواهید دید که  چه رنجی دارد دوست داشتن کسی که  ذره ای به شما علاقه ندارد و این حس همیشه همراه با احساس ناامیدی و افسردگی است، معمولا بیشتر افرادی که دچار این نوع عشق می شوند تمام تلاششان را برای رسیدن به معشوق خود می کنند.

  •  آرون گروپس

گرفتار شدن به عشق یکطرفه

۱. آگاه بودن از احساسات خود

آگاه نبودن از احساسات خود می تواند ما را به سمت بی راهه هدایت کند، پس زمانی که شما دچار یک عشق یکطرفه شده اید و قصد دارید از آن رهایی یابید باید به صورت آگاهانه و منطقی روی احساساتی که دارید فکر کنید و جنس احساسات خود را بشناسید.

۲. مدیریت رابطه با فرد مورد نظر

یکی از اصل های مهم که می توانید برای رهایی از یک علاقه یکطرفه از آن استفاده کنید دور ماندن از آن فرد است، بهترین راه دور ماندن می تواند یک مسافرت طولانی باشد تا جایی که باید رابطه تان را تا حد ممکن با او قطع کنید و به حداقل برساند، در صورت برخورد هم کاملا رسمی باشید.

راهکار های رهایی از عشق یکطرفه

۳. به صفر رساندن اوقات بیکاری

شاید در زمان هایی که تنها هستید فکرتان مدام به سمت معشوق برود به همین دلیل هرگز نباید بیکار بمانید، شما باید تا جای ممکن برای خود فعالیت های در نظر بگیرید و حواس خود را پرت کنید، سعی کنید فعالیت مورد علاقه خود را پیش بگیرید.

۴. بازشناسایی اهداف

با خود بی اندیشید و ببینید قبل از این که به دام عشق یک طرفه بیفتید چه اهداف و رویاهایی در سر داشتید و شروع به عملی کردن آنها کنید، بدست آوردن موفقیت های کوچک می تواند کمک زیادی به شما در این راه بکند.

۵. خودتان را دوست داشته باشید

در یک عشق یکطرفه تنها کسی که به فراموشی سپرده می شود خود شما هستید، به همین دلیل در گام اول توجه به سلامتی و ظاهر خود می تواند شما بسیار قوی نشان دهد، سعی کنید  کار هایی که دوست دارید انجام دهید، لباس های که دوست دارید را بپوشید و به خودتان اهمیت دهید زیرا تا زمانی که برای خودتان ارزش قائل نشوید هیچکس برای شما ارزش قائل نمی شود.

با عشق یکطرفه چه باید کرد

۶. رابطه های سالم برقرار کنید

شما باید خود را و زندگیتان را آماده کنید تا بتوانید با آدم های تازه ای آشنا شوید و به هیچ عنوان نگذارید تا عشق یک طرفه باعث گوشه گیری شما شود، بهترین راه برای رهایی از یک عشق یک طرفه باز کردن جاده زندگی برای ورود افرادی است که شما را دوست دارند و متقابلا شما هم آنها را دوست دارید.

علت به وجود آمدن عشق یکطرفه

  • طرز نگاه اولیه به طرف مقابل
  • تجربیات تلخ و شکست ها
  • برداشت غلط از رفتار فرد
  • محروم بودن از داشتن رابطه
  • بروز ندان علاقه به طرف مقابل

کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس از طریق عشق یکطرفه

نشانه های یک علاقه یکطرفه

برخی اوقات ممکن است یک فرد در رابطه ای قرار بگیرد که طرف مقابل اون هیچ علاقه و عشقی نسبت به او بروز ندهد، اینگونه افراد معمولا نشانه هایی دارند که می توان با به راحتی آن ها را تشخیص داد.

  • پیشقدم شما شما در برقرار کردن ارتباط
  • ترجیح دادن دوستانش به شما
  • گناهکار دانستن همیشگی شما
  • اهمیت نداشتن خود رابطه و مشکلات آن
  • مداوم بودن حس استرس در رابطه شما
  • صادق نبودن او در رابطه

تمامی این رفتار ها نشانگر یک عشق یک طرفه می باشد که برای فرد هیچ چیزی جز برهم خوردن آرامش را ندارد. به سر بردن در یک رابطه و عشق یکطرفه می تواند شما را از بین ببرد و شاید سخت تر از چیزی باشد که گمان می کنید، عشق یک طرفه می تواند زمینه های خیانت را در زندگی شما به وجود آورد.

چگونه می توان از عشق یکطرفه دست کشید

ریشه عشق و علاقه یک طرفه چیست؟

ریشه عشق یک طرفه می تواند به شخصیت و همچنین خانواده او برگردد، این نوع از عشق بیشتر برای افرادی اتفاق می افتند که اغلب شخصیتی وابسته دارند و همچنین به احتمال زیاد دچار اختلالات مرزی هستند و بی ثباتی های زیادی در زندگیشان دیده می شود.

بعضی دیگر از افراد هستند که در خانواده هایی پرورش یافته اند هیچ محبتی بین والدین و فرزندان وجود نداشته به همین دلیل می تواند برای جبران کمبود به صورت های مختلف مانند یک عشق یک طرفه بروز یابد.

اما باید این گونه افراد بدانند که عشق واقعی عشقی است که دو طرف احساسات مشابه به همی داشته باشند و در این دوست داشتن با یکدیگر سهیم باشند و برای رسیدن به یک دیگر از تلاش خود غافل نشوند، برای اینکه در این راه ضربه ای به شما نخورد اگر به طرف مقابلاتان ابراز علاقه کرده اید اما او این علاقه را از سوی شما نپذیرفت بهترین راه این است که دست از پیشکش کردن احساسات باارزشتان به اون بکشید و گمان نکنید که این پایان دنیا است، چرا کسی گذشت زمان می تواند دوباره فصل جدیدی از زندگی را برایتان ورق بزند.

شما می توانید برای آشنایی با دیگر مطالب روانشناسی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *