دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کدام صفحه نمایش گوشی موبایل و تبلت کیفیت بالاتری دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

صفحه نمایش های مختلفی در انواع گوشی های هوشمند و تبلت ها استفاده شده است. در این مقاله با انواع صفحه نمایش گوشی موبایل و تبلت و اینکه کدام یک کیفیت بالاتری دارد، آشنا خواهید شد.

صفحه نمایش موبایل ها و تبلت های ارزان قیمت، رنگ بندی نامناسب و زاویه دید محدودی دارند. یعنی اگر به صورت غیر مستقیم به آن ها نگاه کنید، امکان مشاهده محتوا روی صفحه نمایش بسیار سخت می شود همچنین نمی توان محتویات درون صفحه نمایش را  در زیر نور مستقیم آفتاب مشاهده کرد. در حالی که صفحه نمایش های باکیفیت، رنگ های روشن و واضحی دارند که از هر زاویه ای به آن ها نگاه کنید، کیفیت بالایی را دریافت می کنید. در این مقاله انواع صفحه نمایش گوشی موبایل و تبلت از نظر کیفیت مورد برسی قرار می گیرد.

مروری بر انواع صفحه نمایش گوشی موبایل و تبلت

صفحه نمایش گوشی

یک صفحه نمایش بزرگ و رنگارنگ و پر از آیکون شاید اولین ویژگی در تعریف از گوشی های هوشمند و تبلت باشد. پیش از این، از تلفن های همراه فقط برای ارسال پیام کوتاه استفاده می شد، بنابراین ما از نمایشگری کوچک، سیاه و سفید با کیفیت پایین راضی بودیم. با تعبیه دوربین ها در موبایل، انتظارات افزایش یافت و مردم می خواستند پیام هایی را با تصاویر ارسال کنند، در وب جستجو کنند و حتی فیلم تماشا کنند. آنچه مردم از یک صفحه نیاز داشتند بسیار زیاد شد. تولیدکنندگان متوجه شدند که کیفیت نمایشگر ارائه شده می تواند بر تمایز و بهبود محصولاتشان بیافزاید. بنابراین صفحه نمایش های متعددی ساخته شد که هر کدام ویزگی های خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی انواع صفحه نمایش گوشی و تبلت و کیفیت هر صفحه نمایش پرداخته می شود.

انواع صفحه نمایش گوشی موبایل و تبلت:

 

صفحه نمایش گوشی و تبلت

LCD

 در ابتدا باید بیان کرد که انواع صفحه نمایش به دو دسته کلی LCD و LED تقسیم بندی می شوند و هر کدام زیرشاخه هایی دارند. تکنولوژی LCD زودتر به دست آمده و در حال حاضر به صورت گسترده ای کاربرد دارد. صفحه نمایش ال سی دی یا صفحه نمایش کریستال مایع در آیفون های اپل و برخی محصولات HTC استفاده می شود. آنها بهترین زاویه دید و مصرف انرژی کمتری را مصرف می کنند که باعث می شود کمی بیشتر از باتری خود استفاده کنید. همچنین فناوری صفحه نمایش LCD در صفحه رایانه، تلفن هوشمند و احتمالاً حتی تلویزیون نیز بکار برده می شود که می تواند طیف گسترده تری از رنگ ها را به نمایش بگذارد و سرعت خوبی داشته باشد، بنابراین می توانید انیمیشن های روان و حتی بازی و تماشای فیلم داشته باشید. صفحه های LCD دارای نور پس زمینه هستند، به این معنی که چراغی در پشت صفحه نمایش وجود دارد. روش های بسیار زیادی برای تولید صفحه های LCD وجود دارد، و اگر یک صفحه موبایل LCD باشد نشان از باکیفت بودن آن نیست.

 ۱- TFT-LCD

رایج ترین نوع صفحه نمایش گوشی ها و تبلت های امروزی TFT-LCD است. این نوع صفحه نمایش نسبت به تکنولوژی های قبل از خود، کیفیت تصویر بهتر و وضوح بالاتری را ارائه می کند. ویژگی منفی در این صفحه نمایش محدودیت زاویه دید و خوانایی پایین در زیر نور مستقم خورشید است. صفحه نمایش TFT تقریبا انرژی بیشتری را مصرف می کنند و هزینه ساخت پایین تری دارند. صفحه نمایش TFT-LCD (که اغلب فقط به عنوان LCD گفته می شود) و در گوشی های هوشمند مانند HTC تا تبلت های رده بالا مانند Google Nexus 7 متغیر است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 Super LCD-2

این نوع صفحه نمایش به صورت کلی در گوشی های HTC به کار می رود. البته برندهای گوشی دیگری نیز از این صفحه نمایش استفاده می کنند. نسخه های متعددی نیز از آن ارائه شده است. در این صفحه نمایش هیچ فاصله ای بین محافظ صفحه نمایش بیرونی و سنسور تاچ صفحه نمایش وجود ندارد که سبب می شود انعکاس تصویری کمتری دیده شود.

IPS LCD -3

صفحه نمایش IPS زاویه دید بازتر و مصرف انرژی کمتری دارد. اما هزینه ساخت آن نسبت به صفحه نمایش های TFT بالاتر است به همین دلیل اکثرا در گوشی های رده بالا به چشم می خورد. مانند صفحه نمایش ایفون ۴ با وضوح ۶۴۰*۹۶۰ پیکسل.

LED

نمایشگر تبلت

این صفحه نمایش هزینه ساخت بالایی دارد اما از نظر رنگ و نور کیفیت بالایی دارد. همچنین مصرف باتری کمتری دارد. دارای شاخه ها متعدی چون OLED، AMOLED، SUPEROLED  و MICRO OLED می باشد. در حال در حاضر اکثر گوشی های میان رده و بالا رده شرکت سامسونگ که از این صفحه نمایش استفاده می شود. شرکت اپل برای مدل های جدید خود از iPhone x به بعد (به جز iPhone XR) از یک نوع OLED استفاده می کند که SUuper-Retina HD Display نام دارد.

OLED -1

این صفحه نمایش نسبت به نمایشگرهای LCD ویژگی های جدیدتری دارد از جمله: زاویه دید بازتر، روشنایی بالا، وزن و ضخامت کمتر، سرعت واکنش سریع و رنگ خاص. این نمایشگر مصرف انرژی کمتری در مقایسه با LCD دارد. کوچکتر و درخشان ترند و هر پیکسل به صورت واحد قدرت تولید رنگ مشکی شفاف تری نسبت به صفحه نمایش LCD دارد. از مزایای این صفحه نمایش می توان به  مصرف کمتر انرژی، عمر بالاتر دستگاه و کیفیت و کنتراست بالای تصویر اشاره کرد.

۲- Micro LED

در این نوع صفحه نمایش هر پیکسل به صورت جداگانه به LED خود متصل است. که می تواند به تنهایی روشن شود. بنابراین زمانی که هر پیکسل به تنهایی روشن می شود ، دیگر نیازی به نور پس زمینه نیست.  این صفحه نمایش را می توان تکامل آینده صفحه نمایش OLED دانست. با توجه به این که این صفحه نمایش تاکنون در هیچ گوشی موبایلی به کار نرفته است می توان ساخت آن را تکامل بالقوه در گوشی های iPhone دانست.

 AMOLED -3

این صفحه نمایش مزایای صفحه نمایش OLED را دارد با این تفاوت که مصرف انرژی کمتر و زمان واکنش بالاتری دارد. مصرف انرژی کمتر باعث شده تا در صفحه نمایش گوشی هوشمند بیشتر از این نوع صفحه نمایش استفاده شود. همچنین این صفحه نمایش ها روشن، واضح با کنتراست عالی هستند.

Super AMOLED -4

این فناوری نسخه پیشرفته تر فناوری صفحه نمایش AMOLED است. این صفحه نمایش تقریبا باریکترین صفحه نمایش لمسی موجود در بازار گوشی های هوشمند خصوصا در صفحه نمایش گوشی های سامسونگ است. به این صورت که قسمت لمسی خازنی صفحه نمایش با نمایشگر آن ادغام شده است. و نسخه نازکتر شده آن را ایجاد کرده است.

*در ادامه با دیگر صفحه نمایش گوشی و تبلت با ما همراه باشید.

گوشی و تبلت

Haptic/Tactile touchscreen

این تکنولوژی به صورت آزمایشی توسط بلکبری و نوکیا در چند مدل تست شده است. هنگام لمس صفحه نمایش با اعمال فشار عکس العمل نشان می دهد به گونه ای که صفحه لمسی با کاربر تعامل برقرار می کند. از این فناوری جهت افزایش دقت صفحه لمسی و بهبود تجربه کاربری مخصوصا در هنگام تایپ کردن استفاده می شود.

Resistive and Capacitive Touchscreen

صفحه نمایش لمسی یا صفحه لمسی یک دستگاه ورودی است و به طور معمول در بالای صفحه نمایش بصری الکترونیکی یک سیستم پردازش اطلاعات لایه بندی می شود. کاربر می تواند با لمس صفحه با یک قلم مخصوص یا یک یا چند انگشت، سیستم پردازش اطلاعات را از طریق حرکات ساده وارد یا کنترل کند. در برخی از صفحه نمایش لمسی از دستکش های معمولی یا مخصوص برای کار استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر فقط با استفاده از قلم یا قلم مخصوص کار می کنند. کاربر می تواند از صفحه لمسی برای واکنش به آنچه نمایش داده می شود استفاده کند و در صورت اجازه نرم افزار، می تواند نحوه نمایش آن را کنترل کند. به عنوان مثال، بزرگنمایی برای افزایش اندازه متن. در تبلت ها از دو نوع صفحه نمایش لمسی resistive و capacitive (خازنی و مقاومتی) استفاده می شود که تولیدکنندگان باید یکی از این دو را در ساخت صفحه نمایش خود بکار گیرند و نمی توانند از هر دو همزمان در تولید تبلت استفاده نمایند. Surface Pro 4 دارای صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی و قلمی برای ترسیم و نوشتن روی صفحه لمسی است. اندروید گوگل پرفروش ترین سیستم عامل تبلت است. نسخه ۶.۰ Marshmallow در دستگاه هایی مانند تبلت Lenovo Pro 12 نمایش داده می شود، و ۵.۱ Lollipop در تبلت  Galaxy Tab E سامسونگ گنجانده شده است.

Retina یا High Definition

اگر می خواهید یک صفحه نمایش با تراکم پیکسلی بالا، داشته باشید به دنبال نمایشگرهای Retina (در محصولات اپل) یا نمایشگرهای High Definition باشید، صفحه نمایش با وضوح ۷۲۰x 1290 که اکثر صفحه نمایش گوشی های هوشمند رده متوسط ​​و بالاتر این روزها به آن مجهز شده اند.

انواع صفحه نمایش گوشی

 بیشتر بدانید:

انواع تبلت با صفحه نمایش و وضوح تصویر بالا

  1. Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
  2. Samsung Galaxy Tab S 8.4
  3. Dell Venue 8 7840
  4. Dell Latitude 12 7000 (7275)

انواع گوشی موبایل با صفحه نمایش بزرگ

  •  iPhone XS Max ، OnePlus 6T
  • سامسونگ گلکسی نوت ۹
  • Google Pixel 3 XL
  • Samsung Galaxy S9 + که سامسونگ Galaxy S9 + دارای صفحه نمایش ۶.۲ اینچی است که قابلیت وضوح Full HD + و Quad HD + را دارد.

در پایان می توان گفت قبل از انتخاب هر صفحه نمایشی سبک زندگی خود را مدنظر قرار دهید. اگر بیشتر روز را در بیرون هستید IPS-LCD انتخاب خوبی است. اگر می خواهید تمام شارژ باتری گوشی خود را مصرف کنید و از بهترین نمایشگر استفاده کنید پنل AMOLED مناسب است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *