دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

صدای زیاد موتور ماشین چه دلایلی دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

هنگام رانندگی ممکن است صداهای مختلفی از موتور ماشین شنیده شود که علت آن نیز متفاوت است. در این مقاله به بررسی دلایل صدای زیاد موتور ماشین پرداخته شده است.

وقتی صدای نا آشنایی از زیرکاپوت ماشین شنیده می شود. اغلب افراد می ترسند. احتمالا به خاطر آگاهی کم در مورد موتور ماشین است و جای سوال است که باید نگران باشند یا نه؟ در این مقاله قصد داریم تا دلایل صدای زیاد موتور ماشین را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل صدای زیاد موتور ماشین چیست؟

بررسی صدای زیاد موتور ماشین

وقتی سن اتومبیل بالا می رود، قطعات ماشین تمایل به شل شدن دارند. به دلیل لرزش های ناشی از رانندگی در جاده های ناهموار و سطوح مختلف، قسمت های داخل آن شروع به شل شدن می کنند. صداهایی وجود دارد که یک راننده به آن عادت می کند، چون ماشینش به اصطلاح پیر شده اما صداهایی وجود دارد که به نظر می رسد از موتور باشد، اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث ایجاد این سر و صدا می شود و آیا نادیده گرفتن آن توسط راننده، اشکالی ندارد؟ در ادامه به چند مورد از عواملی که سبب ایجاد صدای زیاد در موتور ماشین می شوند، اشاره می کنیم.

 سوپاپ ماشین

صدای زیاد موتور ماشین می تواند به سوپاپ ها مربوط باشد. به خاطر کمبود روغن موتور و دیگری به دلیل سفت شدن فیلتر می باشد. صدای ایجاد شده مانند تیک تاک ساعت است و به وضوح از بالای موتور می توان آن را شنید. که معمولا به دلیل نقص در قسمت روانکاری به خاطر کمبود روغن یا کیفیت پایین روغن باشد. سفت بودن فیلتر و لق شدن سوپاپ ها هم می تواند دلیل افزایش صدای موتور باشد.

 یاتاقان زدن

یاتاقان زدن نیز می تواند سبب صدای زیاد موتور ماشین شود. گاهی اوقات به دلیل کمبود روغن، روانکاری خودرو ایراد پیدا می کند که سبب یاتاقان زدن ماشین می شود. در این مورد صدای بلند و واضحی از زیر موتور شنیده می شود. برای عیب یابی این موضوع، موتور خودرو باید از قسمت زیرین باز شود تا وضعیت یاتاقان ها و میل لنگ بررسی شود.

صدای زیاد موتور ماشین

 واشر گلویی

اگر واشر گلویی ایراد پیدا کند سبب صدای زیاد موتور ماشین می شود. اگزوز از طریق گلویی به موتور وصل می شود. اگر واشر گلویی اگزوز خراب شود صدای ویزویزی به گوش می رسد و اگر واشر جانبی ایراد پیدا کرده باشد صدای تاپ تاپی هنگام بالارفتن دور موتور شنده می شود. که ممکن است دود نیز به داخل ماشین نشت کند. در خودروهای انژکتوری، واشری به نام منوفیلد وجود دارد که در صورت خرابی می تواند سبب نوسان دور موتور شود از این رو از این قسمت صدای نشتی هوا شنیده می شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 زنجیر تایم

زنجیر تایم در صورت ایراد به موتور آسیب جدی می رساند. اگر در ماشین خود زنجیر تایم دارید، هنگامی که این زنجیر شل شود، صدایی مانند صدای فیلترها به گوش می رسد که تعویض آن کار ساده ای نیست و باید یک مکانیک ماهر این قطعه را تعویض یا تعمیر کند.

 وجود جسم خارجی درون سیلندر

اگر درون سیلندرها جسم خارجی وجود داشته باشد صدای کاملا واضحی به گوش می رسد. اجسام خارجی ممکن است در زمان تعویض شمع ها و باز کردن ورودی هوا وارد سیلندر شده باشند که باعث ایجاد صدای زیاد موتور می شوند و راه حل آن فقط از طریق باز کردن سر سیلندرها می باشد.

موتور ماشین

 دسته موتورها

صدای زیاد موتور ماشین می تواند ناشی از ایراد دسته موتورها باشد. دسته موتور دارای یک بخش لاستیکی است که قسمت هایی از موتور مانند گیربکس را در جای خود نگه می دارد و از لرزش و ارتعاش آن ها جلوگیری می کند. اگر این قسمت لاستیکی دسته موتور نقص پیدا کند منجر به ایجاد ارتعاشات غیرقابل کنترل می شود که سبب لرزش موتور می شود. برای رفع این مشکل باید دسته موتوها تعمیر یا تعویض شوند.

ضربه به موتور

زمانبندی اشتباه حرکات پیستون ها و تنظیم نبودن زمان جرقه می تواند سبب ضربه شدید به موتور و ایجاد صدا گردد. گاهی اوقات هم سوختن واشر سرسیلندر بین دو سیلندر باعث می شود که کمپرس یک سیلندر به خانه بغلی وارد شود که علاوه بر کاهش قدرت موتور، مشکلات دیگری نیز ایجاد کند. این صدا توسط مکانیک ماهر و با تعویض واشر سر سیلندر برطرف می شود.

از ایجاد صدای زیاد موتور ماشین بیشتر بدانید:

۱- هنگامی که از موتور صدایی مانند ضربات متوالی و محکم شنیده می شود:

این صدا معمولاً هنگام رانندگی اتومبیل، تعویض دنده ها و شتاب گرفتن شنیده می شود. در چنین شرایطی، تنظیم به موقع موتور می تواند مشکل را برطرف کند. اگر مسئله همچنان ادامه داشته باشد، علت آن می تواند چیز دیگری باشد مانندفرسوده شدن قسمتی از موتور. در این حالت، تعمیر آن می تواند گران باشد زیرا موتور برای تعمیر کلا باید جدا شود. برخی از اتومبیل ها دارای سنسور صدا هستند که دقیقاً آن را کنترل می کنند. بعضی اوقات این سنسورها ممکن است بد عمل کنند که با تعویض سنسور مسئله حل می شود. اگر هنوز سرو صدای موتور را می شنوید روغن موتور را چک کنید و اگر نتوانستید علت را پیدا کنید اجازه دهید یک مکانیک مشکل را حل کند.

دلایل صدای زیاد موتور ماشین

۲- هنگامی که از موتور صدای بلند و دلخراشی شنیده می شود:

ممکن است صدای زیاد موتور ماشین مربوط به داخل موتور نباشد بلکه  ایراد از تسمه ها باشد. ماشین دارای چند تسمه است. یکی مربوط به فرمان ماشین، یکی مربوط به کمپرسور AC و دیگری به تایمینگ (اگر لاستیکی باشد و زنجیر نباشد). این صدا هنگام سرد شدن موتور با شتاب زیاد شنیده می شود. که دلیل آن سست یا فرسوده شدن هر یک از تسمه ها می تواند باشد. بهتر است تسمه های فرسوده را قبل از اینکه کاملا بشکنند تعویض کنید.

۳- هنگامی که دنده را عوض می کنید این صدا شنیده می شود:

این صدا معمولا هنگامی شنیده می شود که رانندگان جدید در حال یادگیری تعویض دنده هستند. همچنین این مشکل در اتومبیل های قدیمی که دارای سیستم انتقال قدرت دستی هستند بیشتر وجود دارد. در سیستم انتقال قدرت معمولی، راننده با فشار دادن پدال کلاچ و با استفاده از دسته دنده، دنده را عوض می کند. صدای ایجاد شده بخاطر این است که کلاچ نمی تواند انتقال قدرت را به درستی انجام دهد.

نکته: به طور کلی صدای زیاد موتور ماشین می تواند بیشتر بخاطر روغن کم یا ایراد از تسمه ها باشد. قبل از هر کاری اول این موارد را چک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *