دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل سیر نشدن نوزاد و نشانه های تشخیص گرسنه بودن نوزادان

  • مریم صبوری
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

گاهی هم وسواس زیاد مادران بر تغذیه‌ فرزند‌شان باعث می‌شود تصور کنند او خوب دلیل سیر نشدن نوزاد و نشانه های تشخیص گرسنه بودن نوزادان می توان به تغییر مزه شیر مادر، عوامل بیماری و دارو خوردن مادر، شکاف کام نوزاد وریفلاکس معده دانست. در حالی که طبق وزن‌گیری ماهیانه و نظر پزشک وزن‌گیری کودک ایده‌آل است شما دوستان را آشنا خواهیم کرد.

در ماه های اولیه تولد نوزاد، اصلی ترین تغذیه شیر مادر است و برای همین سیر شدن او با این تغذیه سالم اهمیت دارد چرا که علاوه بر رشد وزنی بر عوامل دیگر او موثر و تاثیر گذار است. همه افراد یکی از اولین نشانه های گرسنگی نوزادان را گریه می دانند ولی در واقع یکی از آخرین علائم آن گریه است و حتی ممکن است در زمان سیری هم نوزادان به گریه بیافتند. ما در این مطلب به علائم و دلیل سیر نشدن نوزاد، همچنین نشانه های تشخیص گرسنه بودن نوزادان را برای شما دوستان به اشتراک می گذاریم.

نشانه های گرسنگی نوزاد

سیر نشدن نوزاد با شیر مادر یا شیرخشک

یکی از سخت ترین قسمت های مراقبت از نوزاد این است که بفهمید نوزاد چه می خواهد و دلیل گریه و ناراحتی اش از چیست؟ اگر آن ها می توانستند بگویند چه اتفاقی برایشان افتاده حل این مسئله برای پدر و مادر آسان می شود ولی کودکان نمی توانند به طور کلامی با ما ارتباط بر قرار کنند تا متوجه مشکل شان شویم پس بر این اساس والدین باید دقت کنند که کودک چه زمانی گرسنه است و چه زمانی میل به خوردن ندارد. اگر فکر می کنید گریه نوزادتان از گرسنگی است سخت در اشتباه هستید با تغییر حالت های نوزادتان می توانید تشخیص دهید او گرسنه یا سیر است.

نشانه های گرسنگی نوزاد

علائم سیر نشدن نوزاد با شیر مادر

یکی از نگرانی های معمول که بسیاری از مادران شیرده دارند، نداشتن شیر کافی برای سیر شدن نوزاد است. اگر در قدیم ها یادتان باشد در پایان بارداری و شیردهی برای مادران رژیم غذایی معطری می گرفتند و او را از خوردن سیر و پیاز و مواد غذایی باددار منع می کردند تمام این دلیل به خاطر این بود که شیر مادر شیرین شود ولی امروزه از لحاظ مزه نوزادان شیر خشک را که خوشمزه تر و شیرین تر از شیر مادر است را بهتر ترجیح می دهند اما هنوز اولویت با شیر مادر است. در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده باید خاطر نشان کرد که در روز ۲ تا ۳ ساعت یکبار یا ۸ تا ۱۲ بار در روز به خوبی تغذیه می کنند. در ۵ روزه گی نوزاد باید تا ۸ پوشک از او تعویض شود.

خواب شبانه نوزاد

میزان شیری که هر نوزاد در طول ۲ ماه اول زندگی خود بخورد هر دو الی سه ساعت می باشد و فرقی ندارد که در طول روز باشد یا شب. پس از گذشت این مدت تمایل و کشش برخی نوزادان برای خوردن شیر در طول شب بیشتر می باشد. این مساله برای نوزادان متفاوت می باشد. بنابراین برخی نوزادان ممکن است به مدت ۳ ماه و یا حتی بیشتر در طول شب بخوابند. این الگوی خواب در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند نیز صدق می کند و باید گفت که از دیگر نشانه های شیر نخوردن کافی در این نوزادان می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جهت بررسی دقیق نوزادان و الگوی خواب و ساعت های منظم تغذیه با شیر مادر در نوزادان باید به پزشک اطفال مراجعه کنید. در این بررسی توسط پزشک وزن نوزاد اندازه گیری می شود و بر اساس شرایط نوزاد از کافی و مناسب بودن تغذیه نوزاد و همچنین رشد نوزاد می توان اطمینان حاصل کرد. لازم به ذکر است مراجعه به پزشک باید در فواصل زمانی منظمی صورت گیرد و نوزاد مورد معاینه دقیق قرار گیرد.

مناسب و کافی بودن تغذیه نوزادان با شیر مادر

برای بررسی این موضوع همانطور که در بالا اشاره شد باید وزن نوزاد مورد ارزیابی قرار گیرد چنانچه وزن نوزاد افزایش پیدا کند، این امر نشان دهنده این است که تغذیه نوزاد با شیر مادر و ساعت شیر خوردن وی در طی شبانه روز کافی می باشد. در چند روز نخست زندگی نوزاد کاهش ۱۰ درصدی وزن نوزاد معمولا طبیعی می باشد. اما پس از این مدت وزن نوزاد باید رو به افزایش باشد که این افزایش نشانه کافی بودن تغذیه در نوزادان محسوب می گردد.

سیر نشدن نوزاد با شیر مادر

علامت های اصلی گرسنه ماندن نوزاد

گریه کردن: یکی از نشانه های نوزاد گرسنه گریه کردن است که تنها راه برقراری ارتباط با ماست و زمانی که نیاز به ملاقات دارند گریه خواهند کرد و بعد از تشخیص این که نوزاد چه می خواهد گریه قطع می شود. مشکل این است که گریه یکی از آخرین نشانه های گرسنگی و سیر نشدن نوزاد است.

بی قراری: کودک ممکن است شروع به دست و پا زدن کند که یکی دیگر از گرسنگی کودک است. این حالت بیشتر زمانی رخ می دهد که کودک از خواب بیدار شده و سعی می کند نشان دهد گرسنه است.

مکیدن دست: وقتی نوزاد گرسنه است ممکن است هر چیزی را نزدیک دهانش کند که یکی از دست ها را به سمت دهان می برند و سعی می کنند بمکند.

سیر نشدن نوزاد با شیر مادر

دهان را باز می کنند: همین طور که ما برای خوردن غذا دهانمان را باز می کنیم کودکان هم از دهان باز برای رفع گرسنگی خود استفاده می کنند که این یکی از دلایل سیر نشدن نوزادان است.

لبخند: نوزاد از ۴ ماهگی قادر به لبخند زدن حقیقی است زمانی که با دیدن مادر لبخند می زند این لبخند می تواند شادی از راه رسیدن غذای او باشد.

غر زدن: یکی از نشانه های سیر نشدن نوزاد، غر زدن است این واکنش تلاش برای یافتن پستان شیر است. اگر آن موقع گونه هایشان را لمس کنید سرشان را به دنبال غذا برمی گردانند.

کشیدن پیراهن: نوزادان خیلی باهوش هستند سعی می کنند با حرکات چیزی را به ما بگویند و این نشانه با کشیدن پیراهن مادر است اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه کند طولی نمی کشد که جای آن را یاد بگیرد.

تغییرات در صورت نوزاد: وقتی بدن ما در حال گرسنه شدن است بعضی چیز ها اتفاق می افتد مثلا معده قارو قور می کند در کودکان هم این گونه است تمام این احساسات می تواند باعث ناراحتی کودک و تعجب و برخی حالات عجیب و غریب در چهره او ظاهر شود و این احساسات برای او تازگی دارد.

دلیل سیر نشدن نوزاد

دلیل شیر نخوردن نوزاد

بیماری های قلبی، مغزی، رفلاکس معده به مری، شکاف کام، کیپ بودن بینی و عدم هماهنگی عضلات حلق و حنجره بعضی از بیماری هایی هستند که بر شیر خوردن نوزاد تاثیر می گذارد اهمیت زیادی بر سیر نشدن نوزاد دارد. این که مادران بتوانند به نوزادان خوب شیر بدهند و از پس کارهای خود بربیایند اطرافیان و همسرشان باید از آن ها حمایت کنند و تا مدتی بعضی از وظایف را بر عهده بگیرند و از لحاظ روحی از آن ها حمایت کنند.

سیرنشدن نوزاد و کمبود شیر مادر

نکاتی برای مادران

باید این را بدانند زمانی که کودک شان سیر نمی شود بعد از خوردن شیر مادر از شیر خشک استفاده کنند و با قاشق به فرزندشان بدهند به دلیل این که شیشه شیر سوراخ های گشاد تری نسبت به پستان مادر دارد و راحت تر خورده می شود کودک دیگر پستان را قبول نمی کند و به شیر خشک عادت می کند در صورتی که شیر مادر برای تقویت سیستم دفاعی کودک و پروتئین های موجود در آن برای کودک قابل هضم است و نمک و قند کمتری هم دارد و باعث تنظیم املاح و آب بدن او می شود.

گاهی اوقات سیر نشدن نوزاد، به دلیل فیزیک نامناسب مادر و یا کافی نبودن شیر او است و بیماری های مختلف، شیمی درمانی، بارداری مجدد و نداشتن ارتباط عمیق با فرزندش روی شیر دادن به نوزادش تاثیر می گذارد و همین طور داروهایی که مادر در زمان شیردهی مصرف می کند مانند داروهایی که برای بیماری های عفونی تب دار، انواع سرطان ها، بیماری هایی که مادر را ضعیف می کنند می توانند بر کم شدن و مزه شیر مادر تاثیر زیادی بگذارد.

دلایل گریه و گرسنگی نوزاد

امیدواریم در این بخش از مجله آرگا شما عزیزان را با انواع دلیل سیر نشدن نوزاد و نشانه های تشخیص گرسنه بودن نوزادان آشنا کنیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *