دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با فایده ها و خواص دمنوش رازیانه برای سلامتی بدن + طرز تهیه

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

خواص دمنوش رازیانه برای سلامت بدن بسیار زیاد می باشد، رازیانه یکی از گیاهان دارویی می باشد که کاربرد فراوانی دارد.

رازیانه یکی از انواع گیاهان دارویی می باشد که بسیار پر کاربرد می باشد و خواص فوق العاده  ای برای سلامت بدن دارد، رازیانه در حقیقت نوعی سبزی می باشد که ریشه سفید و ساقه هایی سبز دارد و گل های آن به رنگ زرد می باشد در این بخش از مطلب قصد داریم شما عزیزان را با خواص دمنوش رازیانه آشنا کنیم.

آشنایی با خواص دمنوش رازیانه

 آشنایی با خواص دمنوش رازیانه

یکی از شفا ترین دمنوش های گیاهی دمنوش رازیانه می باشد که بسیار پر طرفدار است، در ادامه مطلب با خواص این گیاه شگفت انگیز آشنا خواهید شد:

کاهش وزن

در دنیای امروز بسیاری از افراد به دلیل مصرف بیش از حد فست فوت، ورزش نکردن و نداشتن تحرک دچار چاقی و اضافه وزن می شوند و به دنبال روش هایی جهت کاهش وزن می باشد که مصرف دمنوش رازیانه این مشکل را برطرف می کند زیرا باعث کاهش اشتها می شود و به دلیل اینکه ادرار آور می باشد باعث از بین رفتن احتباس آب می شود و در نتیجه سبب لاغری و کاهش وزرن می شود.

خواص دمنوش رازیانه برای سلامت بدن

 سلامت قلب

دمنوش رازیانه به دلیل داشتن فیبر فراوان باعث پایین آوردن چربی خون می شود و درنتیجه به تقویت قلب کمک می کند و تا حد چشمگیری خطر مبتلا شدن به سکته های قلبی و مغزی را کاهش می دهد بنابراین توصیه می شود که این دمنوش شگفت انگیز را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

فواید دمنوش رازیانه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پوستی زیبا و سالم

یکی دیگر از خواص دمنوش رازیانه این است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان و خواص ضد عفونی کنندگی سبب کاهش چین و چروک پوست می شود و از ایجاد آکنه نیز جلوگیری می کند، این دمنوش به دلیل داشتن کلسیم، آهن و سلنیوم به داشتن پوستی زیبا و سالم کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

دمنوش رازیانه به دلیل اینکه سرشار از ویتامین C می باشد باعث مبارزه با اثرات منفی رادیکال های آزاد می شود در نتیجه از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند بنابراین مصرف روزانه یک لیوان دمنوش رازیانه علاوه براینکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود ویتامین C مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند.

خواص دمنوش رازیانه

بهبود عملکرد مغزی

یکی دیگر از خواص دمنوش رازیانه این است که به دلیل داشتن پتاسیم فراوان فعالیت های عصبی، توانایی های مغز و عملکرد مغز را بهبود می دهد بنابراین مصرف مداوم این دمنوش شگفت انگیز سبب تقویت حافظه و تمرکز می شود به همین دلیل این دمنوش برای کودکان و خردسالان بسیار مفید است.

خواص دمنوش رازیانه برای تقویت بینایی

 دمنوش رازیانه به دلیل داشتن ویتامین C و فلاونوئیدها فراوان سبب تقویت بینایی می شود و همچنین به درمان برخی بیماری های چشمی نیز کمک می کند.

 پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص دمنوش رازیانه جلوگیری از بروز سرطان می باشد زیرا سرشار از مواد مفیدی مانند فنول ها، آلکالوئیدها و فلاونوئیدها می باشد بنابراین این دمنوش شگفت انگیز به افرادی که سرطان سینه و کبد دارند نیز توصیه می شود.

فایده های دمنوش رازیانه

یائسگی

رازیانه به دلیل داشتن مقدار فراوان فیتو استروژن ها سبب از بین رفتن علائم یائسگی می باشد و باعث کاهش خارش و خشکی واژن، گرگرفتگی، درد در هنگام رابطه جنسی و اختلال خواب در خانم های یائسه می شود.

سم زدایی

از دیگر خواص دمنوش رازیانه سم زدایی بدن می باشد زیرا از تجمع مایعات اضافی بدن جلوگیری می کند و در نتیجه سبب کاهش احتمال اختلال مجاری ادراری و کبد می شود.

فواید بسیار زیاد دمنوش رازیانه

ضد نفخ

رازیانه دارای اسید اسپارتیک می باشد به همین دلیل به عنوان یک داروی ضد نفخ محسوب می شود که سبب کاهش تجمع گازهای معده و در نتیجه نفخ شکمی را برطرف می کند.

خواص دمنوش رازیانه و منظم شدن قاعدگی

دمنوش رازیانه به دلیل داشتن مقدار فراوان استروژن سبب منظم شدن روند قاعدگی می شود همچنین برای خانم های شیرده باعث افزایش شیر می شود.

دستگاه تنفسی

از دیگر خواص شگفت انگیز دمنوش رازیانه این است که به برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس کمک می کند بنابراین به مقدار سه فنجان در روز از این دمنوش استفاده کنید تا این مشکل تنفسی را برطرف کنید.

فواید دمنوش رازیانه

کاهش فشار خون

رازیانه به دلیل داشتن مقدار فراوان منیزیم، پتاسیم و کلسیم سبب پایین آوردن فشار خون می شود و در نتیجه خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

فواید دمنوش رازیانه

موارد منع مصرف رازیانه

در مطلب فوق شما عزیزان را با خواص دمنوش رازیانه آشنا کردیم مصرف این داروی گیاهی نیز مانند بسیاری از مواد دیگر محدودیت دارد و نباید آن را بیش از حد مصرف کرد، در ادامه سعی داریم شما را با موراد منع مصرف رازیانه نیز آشنا کنیم :

۱.رازیانه به دلیل اینکه دارای خواص استروژنی قوی می باشد در دوران بارداری خطرناک می باشد و سبب اختلال در رشد جنین می شود و همچنین خطر سقط جنین را نیز افزایش می دهد.

۲.رازیانه در بیماری های کلیوی ممکن است سبب بروز مشکل شود زیرا دارای پتاسیم فراوان می باشد.

۳.رازیانه ممکن است با برخی از دارو ها مانند قرص های استروژن و دارو های سرطانی تداخل داشته باشد.

۴.مصرف بیش از حد رازیانه سبب بروز آلرژی پوستی می شود.

۵.مصرف بیش از حد آن باعث کاهش قوای جنسی می شود.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

برای اینکه از خواص دمنوش رازیانه بهره مند شوید باید این دمنوش را به نحوه صحیحی تهیه کنید برای تهیه این دمنوش یک قاشق چای خوری رازیانه را بکوبید و داخل قوری بریزید سپس مقداری آب جوش روی آن بریزید و بعد از پانزده دقیقه که دم کشید آن را بنوشید در صورت تمایل می توانید به منظور شیرین کردن دمنوش راریانه کمی عسل نیز به آن اضافه کنید.

ارزش غذایی ۱ قاشق چای خوری دانه رازیانه

  • کالری : ۲۰
  • فیبر : ۲ گرم

ارزش غذایی یک فنجان رازیانه تازه

  • کالری : ۲۷
  • چربی : ۰.۲ گرم
  • کربوهیدرات : ۶ گرم
  • پروتئین : ۱.۱ گرم
  • فیبر : ۳ گرم

در این بخش از مطلب سعی داشتیم شما عزیزان را با فواید دمنوش رازیانه آشنا کنیم امیدواریم از مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، اگر تمایل دارید در زمینه خواص مواد غذایی اطلاعات مفیدی کسب کنید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *