دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تکثیر ونوس حشره خوار و پرورش این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۵ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

ونوس حشره خوار یکی از جالب ترین و دیدنی ترین گیاهانی است که می توان از آن نگهداری کرد، این گیاه زمانی که حشره ای به پرز های برگ آن برخورد می کند و گیاه را تحریک می کند و باعث بسته شدن برگ ها و به دام افتادن حشره می شود. شما می توانید برای آشنایی با نحوه تکثیر ونوس حشره خوار و پرورش این گیاه در ادامه همراه ما باشید.

ونوس حشره خوار، که با نام انگلیسی Venus’s flytrap شناخته می شود دارای انواع مختلفی است که از نظر شکل برگ، سایز، اندازه، و میزان پهن بودن دم برگ و همچنین شکل قرار گرفتن زاویه برگ های آن مختلفی است. از این رو برای تکثیر این گیاه با توجه به گونه ای که می خواهید باید اقدام به کاشت آن کنید.

  آموزش کاست و پرورش ونوس حشره خوار

گیاه شناسی: ونوس حشره خوار را به بیشتر به عنوان گیاهی گوشت خوار می شناسند، این گیاه یکی از پرطرفدار ترین گیاهان در ایران و دیگر نقاط جهان است. زیستگاه اصلی ونوس حشره خوار در مناطق گرم و مرطوب آمریکا می باشد و بیشترین محدوده ای گیاه ونوس حشره خوار در آن رشد می کند در حوالی مرداب های سواحل شرقی آمریکا است.

این گیاه کوچک بیشتر از ۱۵ سانتی متر رشد نمی کند و با توجه به سن گیاه تعداد گیاه برگ های آن مشخص می شود و طول هر کدام از ساقه های آن ۱۰ سانتی متر می باشد. که قسمتی از گیاه به عنوان تله عمل می کند. در داخل تله موهای بسیار ریز و حساسی وجود دارد که زمانی که یک جسم خارجی با آن برخورد داشته باشد سریعا برگ های آن جمع می شود و گیاه به عنوان غذا از آن استفاده می کند. معمولا سرعت بسته شدن برگ های آن بستگی به شرایط محیطی آن یعنی (نور، دما، رطوبت) دارد.

کاشت بذر و پیاز ونوس حشره خوار

نحوه تکثیر ونوس حشره خوار

کاشت و تکثیر ونوس حشره خوار به ۲ روش انجام می شود که به شرح زیر می باشد.

تکثیر از طریق پیاز:

  •  آرون گروپس
  • برای تکثیر ونوس حشره خوار ابتدا باید پیاز آن را تهیه کنید.
  • سپس باید پیاز را در داخل یک ظرف قرار دهید، از آنجایی که ونوس حشره خوار به رطوبت بالایی نیاز دارد بهتر است برای کاشت آن از ظرف شیشه ای استفاده کنید تا بتواند رطوبت در خود حفظ کند.
  • این روش برای مناطقی که دارای زمستان های سردی هستند مناسب است، اما به هر حال بهتر است در فصل سرما گیاه به داخل منزل و در گلخانه نگهداری شود.
  • تکثیر ونوس حشره خوار از طریق پیاز و کاشت آن در ظروف شیشه ای در باز می توانند به خوبی انجام شود و همچنین حساسیت چندانی به زهکشی ندارند.

شرایط محیطی تکثیر ونوس گوشتخوار

  • بعد از تهیه یک ظرف باید خاک مناسب را برای کاشت آن آماده کنید. یکی از ویژگی هایی که این گیاه دارد این است که قادر است در خاک های فقیر هم به خوبی رشد کند و تمام نیاز های خود را از سمت حشراتی که می خورد دریافت کند.
  • برای تهیه خاک حدود ۲/۳ ظرف را از خزه خشک و حدود ۱/۳ آن را از شن و ماسه پر کنید. نکته قابل توجه اینجاست که اگر ونوس را در خاکی معمولی بکارید رشد نخواهد کرد، زیرا خاک های معمولی که در گلدان ها وجود دارد سرشار از مواد مغذی است و به هیچ عنوان نباید از کود، و آهک برای خاک آن استفاده کرد.
  • بعد از آن نوبت به کاشت پیاز رسیده است برای این کار باید در وسط ظرف یک سوراخ ایجاد کنید تا پیاز را در آن بکارید. پیاز را گونه ای در خاک قرار دهید که فقط قسمت پیاز در داخل خاک قرار بگیرد و ساقه آن بیرون از خاک قرار داشته باشد.
  • بعد از اتمام  مراحل تکثیر ونوس حشره خوار با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب شاهد رشد خوب آن خواهید بود.

آموزش کامل و جامع تکثیر ونوس حشره خوار

تکثیر از طریق بذر:

  • برای تکثیر این گیاه از طریق بذر باید یک تنگ شیشه ای تهیه کنید و درون آن را با خاک مخصوص برای گیاهان گوشت خوار پر کنید.
  • بعد از آن بذر های ونوس را روی خاک قرار دهید و دوباره یک لایه خاک به اندازه ۳ میلیمتر روی بذر بریزید.
  • بعد از کاشت بذر ها باید بستر را مرطوب نگه دارید برای این کار از آب مقطر استفاده کنید. زیرا آب های معمولی سرشار از املاح هستند که برای آبیاری ونوس مناسب نیستند.
  • بعد از اتمام کاشت ظرف را در محیطی با دمای مناسب قرار دهید بهترین دما برای جوانه زنی و تکثیر ونوس حشره خوار ۲۷ الی ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد.
  • شما می تواند در هر تنگ ۱۰ عدد بذر بکارید و زمانی که کمی رشد کرد هر کدام را به ظرف جداگانه ای انتقال دهید.

تکثیر ونوس حشره خوار

نیازهای محیطی ونوس حشره‌خوار

خاک: همانگونه که گفتیم ونوس در خاکی فقیر و عاری از مواد غذایی بهترین رشد را دارد، اما در کل نیاز مند خاکی نسبتا سبک است، ۱ قسمت پیت ماس+ ۱ قسمت پرلیت+ ۲ قسمت شن و یا ترکیبی دیگر از ۵ قسمت پیت ماس+ ۳ قسمت شن + ۲ قسمت پرلیت استفاده کرد. به هیچ عنوان از خاکی سنگین برای کاشت آن استفاده نکنید.

آبیاری و رطوبت: ونوس حشره خوار به رطوبت بسیار بالایی نیاز دارد. بهترین آب برای آبیاری آن استفاده از آب مقطر است. زمانی که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد بهتر از برای خشک نشدن کامل خاک یک ظرف پر از آب در زیر گلدان بگذارید.

دما و نور: ایده آل ترین دما برای رشد ونوس ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است، البته می تواند در دمای ۷ الی ۳۶ درجه رشد کند. نیاز نوری این گیاه ۱۲ ساعت در طول روز است که حداقل باید ۴ ساعت آن مستقیم و ما بقی غیر مستقیم باشد.

تغذیه: همانطور که می دانید بیشتر گیاهان برای رشد بهتر خود نیاز به کوددهی دارند که باید گفت گوددهی برای این گیاه لازم نیست زیرا این گیاه تمام نیاز های خود را از طریق تغذیه حشراتی همچون مگس، پشه، عنکبوت و موجودات بسیار ریز بدست می آورد. اگر می خواهید به تغذیه این گیاه کمک کنید می توانید در ماه ۴ مرتبه به اون کرم بدهید و اگر کرم در دسترس نبود یک تکه بسیار کوچک گوشت خام به اون بدهید.

زمانی که گیاه یک موجودی را به دام می اندازند دهانه آن تا زمانی که به طور کامل حذف شود بسته می ماند. مدت هضم آن ممکن است ۵ تا ۱۰ روز طول بکشد.

چگونگی تکثیر ونوس حشره خوار

نکات مهم در مورد نگهداری از ونوس حشره خوار

  • ونوس حشره خوار یکی از حساس ترین گیاهان نسبت به بیماری های قارچی است پس بهتر است آن را جدا از دیگر گل های آپارتمانی نگه دارید.
  • در زمستان این گیاه دچار رکود می شود و ممکن است بعضی ها گمان کنند که گیاه مرده است زیرا در این دوران برگ های آن خشک می شود و از بین می رود.
  • شایع ترین آفات آن شامل: کنه تار عنکبوتی، شته، و پشه های خاکزی است.
  • اگر در محلی که از آن نگهداری می کنید حشره ای نبود خودتان باید با یک تکه گوشت خام کوچک آن را تغذیه کنید.
  • بهتر است از دست زدن به این گیاه خودداری کنید. با دست زدن به پرز هاتی این گیاه به مرور از بین می رود.
  • بهتر است خاک گلدان را هر ۲ سال تعویض نمایید.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با انواع کاشت و پرورش گل و گیاهان دیگر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *