دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت اسلام و مسیحیت در چه چیزهایی است؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

عقل حکم می کند که دین خداوند در تمام دوران و زمانها دارای یک حقیقت باشد، چون حقیقت انسان ها و همه موجودات بشر در تمام زمانها یکی بوده و از فطرت یکسانی برخوردار می باشد و همه آنها در فطرت و حقیقت به رستگاری و هدایت یکسان نیاز دارند، بنابراین تفاوت اسلام و مسیحیت بی معنا می باشد. از سوی دیگر نزول ادیان مختلف و متضاد برای افراد بشر با نیازمندی یکسان آنها از سوی خدا، خلاف عقل است.

اسلام و مسیحیت هر دو از ادیان ابراهیمی می باشند، یعنی اینکه اصل دین مسیحیت، دین توحیدی بوده که به وسیله حضرت عیسی (ع) از سوی خداوند متعال به منظور هدایت بشر فرستاده شده است. همچنین اسلام نیز دین توحیدی است که بعد از دین مسیحیت، توسط حضرت محمد (ص) برای هدایت انسانها نازل شد. از دیدگاه قرآن، دین در نزد خداوند فقط دین اسلام است، بنابراین خدا در قران فرموده است : «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ؛ هر آینه دین در نزد خدا دین اسلام است» و در جایی دیگر می فرماید: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرین؛ و هر کس که دینی جز اسلام اختیار کند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیان دیدگان خواهد بود».

تفاوت دین اسلام و مسیحیت

تفاوت اسلام و مسیحیت

از نظر مسیحی ها ایمان یک امر قلبی است و در واقع این مساله فرق اسلام را با سایر ادیان الهی، مخصوصا مسیحیت آشکار می کند به طوری که تبلیغات گسترده آنها موجب شده است تا علاوه بر مسیحی ها، حتی بسیاری از مسلمان ها نیز بدون توجه به تضاد این موضوعات با دین اسلام به این قبیل حرف ها تاکید داشته باشند.

این افراد عقیده دارند، ایمان یک امر قلبی می باشد که به رابطه انسان با خدا مربوط می شود و جز آن نیز وجود ندارد، یعنی به رابطه انسان با انسان کاری ندارد. در واقع از نظر آنها، ایمان امری قلبی، وجدانی و مرتبط با رابطه انسان با خدا بوده، اما رابطه انسان با انسان به ایمان ارتباط ندارد. آنها می گویند؛ تو دلت را با خدا درست کن و رابطه خود با دیگر انسانها را به هر گونه دیگری که می خواهی تنظیم کن. برای آشنایی با تفاوت اسلام و مسیحیت در ادامه همراه ما شوید.

تفاوت بین اسلام و مسیحیت

مسیحی ها زمانی که می خواهند، ایمان شامل رابطه بین انسان با انسان نیز شود، نظر آنها به این صورت است که رابطه یک فرد مومن با همه افراد بشر علی السویه است، به طوری که با تمام انسانها باید دوستی و مودت داشته باشد و نباید هیچ فرقی بین انسانها قائل شود.

  •  آرون گروپس

این نوع خاص انسان دوستی آنها، یعنی فقط انسان دوست بودن و این عقیده آنها که ایمان فقط به رابطه انسان و خدا مرتبط است، اما رابطه انسان با انسان مرتبط با ایمان نبوده و طرف همانقدر که انسان باشد، کافی است که انسان هر گونه ارتباطی با وی داشته باشد و باید بین همه انسانها رابطه دوستی داشت، بدون اینکه بین فرد مومن و غیر مومن تفاوتی قائل شویم. در صورتی که این مطلب آنها با تعلیمات اسلامی جور در نمی آید و سیره و سنت حضرت ابراهیم که مورد قبول مسیحی ها و یهودی ها نیز می باشد، این گونه نیست و نباید این طور باشد و این یکی دیگر از تفاوت اسلام و مسیحیت می باشد که با دین جامعه ساز یعنی دینی که مسئولیت ساختن یک جامعه را عهده دار شده است، جور در نمی آید و میان تعلیماتی که صرفا جنبه اخلاقی و فردی دارد و تعلیماتی که ضمن جنبه فردی آن، جنبه اجتماعی آن نیز مدنظر است، تفاوت وجود دارد. به طوری که مطابق این تعلیمات نمی توان میان انسان مومن و غیر مومن فرقی قائل نشد و در قرآن نیز در بسیاری آیات این مساله مطرح شده است. در مورد اینکه آیا رابطه انسان فقط با انسانهای مومن باید رابطه خوب و دوستانه ای باشد و با هر کسی که غیر مومن و ضد ایمان شد، دشمنی و عداوت داشته و هیچ نیکی و احسان به وی نکند، در آیه هشتم سوره «ممتحنه» آمده است : «لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم»

خداوند شما را از نیکی کردن و دادگری با کسانی که در امر دین با شما نجنگیده و شما را از از دیارتان بیرون نکرده اند نهی نمی کند. ولی مسأله، مسأله دیگر است، کسانی که با اسلام و مسلمین سر ستیزه جوی دارند، کسانی که اگر شما با ساده دلی بخواهید با آنها رابطه دوستی بر قرار کنید، آنها زهر خودشان را حتما خواهند ریخت، آنها را ما داریم می گوییم، و چنین چیزی هست، آنها دشمن مسلکی شما هستند. آنچه که ما می گوییم، در واقع هشداری است به شما که از کینه توزی و کینه ورزی آنها غافل نمانید. در این جهت، آیات قرآن بسیار حساسیت دارد و هشدار می دهد که شما گاهی غافل می شوید و به اینها حسن ظن پیدا می کنید و یک وقت می بینید آنها کار شما را ساخته اند.

در ادامه مبحث تفاوت اسلام و مسیحیت ، آیه ای در سوره نساء می فرماید:

«ود الذین کفروا لو تغفلون عن اسلحتکم و امتعتکم فیمیلون علیکم میله واحده» (نساء/۱۰۲) : کافران دوست دارند که شما از ساز و برگ و سلاح هایتان غافل شوید تا یکباره بر شما بتازند.»

تفاوت اسلام و مسیحیت

اگر امروز آنها روی خوش به شما نشان می دهند، به این دلیل است که از قدرت شما می ترسند، اگر بتوانند شما را غافلگیر کرده و نابود خواهند کرد، بنابراین اینقدر از آنها غافل نباشید. از دیدگاه اسلام، جامعه اسلامی مانند یک پیکر واحد است، تفاوتی که میان مسلمان و غیر مسلمان وجود دارد، این است که با مسلمانان باید آن طور رفتار شود که با اعضای پیکر خودش رفتار می کند و با افراد غیر مسلمان باید طوری رفتار کنید که اگر خوبی و احسان هم که می کنید، توجه داشته باشید، وی فردی است خارج و بیرون از پیکره اسلام. در مورد تفاوت اسلام و مسیحیت و اینکه چرا دین اسلام، در نزد خدا به عنوان دین کامل شناخته می شود، مباحث مهمی ذکر کردیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد، در صورت تمایل برای خواندن سایر مطالب ارائه شده در این زمینه می توانید به بخش دانستی های مذهبی مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *