دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های کودک خجالتی و روش های کمک به وی

  • مریم صبوری
  • ۳ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

بسیاری از افراد درک درستی از این خصوصیات ندارند و فکر میکنند این خصلت ناشی از کمبود های عاطفی است که در واقع یکی از ویژگی های شخصیتی کودک است و ما در این مطلب به چند مورد از نشانه های کودک خجالتی و روش های کمک به وی آشنا خواهیم کرد.

یکی از مشکلات رفتاری کودکان کمرویی است که بر خلاف سایر مشکلات ظاهرا رفتاری آزار دهنده نیست ونه برای خانواده و نه محیط مدرسه مشکل ساز نیست اما متاسفانه استمرار یک اختلال رفتاری است که در بسیاری از مواقع مانعی برای شکوفایی قابلیت ها، خلاقیت ها و ایفای مسئولیت های کودک در آینده می شود. در خجالتی بودن کودکان فقط به خود توجه داشته و از مواجه شدن با دیگران دچار ترس و نگرانی می شوند. این حالت گاهی به قطع ارتباط و گاهی به ارتباط ناقص تبدیل شده و موجب آزار فرد خجالتی می شود و کم کم اعتماد به نفس وی کاهش یافته و دچار مشکلات دیگر رفتاری نیز خواهد شد که در این جا با چندین خصوصیات کودک خجالتی آشنا می شوید.

روش کمک به کودکان خجالتی

بررسی علل های خجالتی بودن کودکان زیر پنج سال

ژنیتیک یکی از علل خجالتی بودن کودکان است برای مثال ممکن است در خانواده ای پدر یا مادر بگویند ما هم در این سن به این صورت بودیم. یکی دیگر از علت های مهم “شخصیتی” است و برگردد به رویداد های دوران نوزادی که در این مورد هنوز تحقیقات کامل به ثبت نرسیده است، نوزادانی که احساسی و تحریک پذیرند دائم جیغ می زنند و خیلی گریه می کنند احتمالش است که در آینده در عدم بر قراری زمینه های ارتباط درست در ردیف کودکان خجالتی و کم رو قرار گیرند. رفتار های آموخته شده از بزرگتر ها در معرض سرزنش های مرتب کودک از سوی والدین در روابط خانوادگی تنبیه یا حمایت بی اندازه کردن از کودک را از علل دیگر تاثیر گذار در خجالتی بودن است که یکی از نشانه های کودک خجالتی و روش های کمک به وی می باشد.

کمک به کودکان خجالتی

خجالتی بودن کودکان به صورت ژنیتیکی قابل حل است اگر…

اگر خجالتی بودن کودکان به صورت ژنیتیکی باشد قابل حل است اگر والدین در برقراری تعاملات اجتماعی کودک با دیگران کمک کنند و مرتب کودک را وارد محیط های جمع کنند یا مرتب بیرون یا پارک ببرند این اوامر باعث برقراری ارتباط بیشتر کودک با جامعه شده و باعث حس “خجالت ژنیتیکی” در اثر اکتسابات و تمرین هایی که منجر به تعاملات می شود از بین خواهد رفت وز مهم ترین نشانه های کودک خجالتی روش کمک به آن است.

نقش مهد کودک ها در خجالتی شدن کودک

باید به این مسئله توجه داشت که آیا این مهد کودک تعاملات کودکان را ترغیب می کند یا این که مرتب به کودکان گوشزد کرده و با امر و نهی نشستن و حرف زدن را یاد می دهد. باید مربی های مهد با کمک گرفتن از روانشناس و مشاوره در هفته دو یا سه بار روی اخلاق کودکان کار کنند و با توضیحات والدین در محیط خانواده و محیط های جمعی چگونه با این کودکان برخورد شوند تا بتوانند بر مشکلات کم رویی کودکان غلبه کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نشانه های کودک خجالتی و کم رو

عدم کارایی تست های نقاشی در تشخیص خجالتی بودن کودکان

تست های نقاشی برای مشخص کردن بهره هوشی کودکان و اختلال روحی و روانی و ارتباط بین کودک و والدین بر قرار است مورد استفاده قرار می گیرند نه برای کشف نشانه خجالتی بودن کودکان. کودک پدر مستبد و زور گو را خیلی بلند تر از همه می کشد یا استفاده زیاد کودک از رنگ مشکی نشان دهنده زمینه های افسردگی در اوست که باید علت در گرم بودن و محیط سالم بین کودک و والدین بررسی کرد که یکی دیگر از خصوصیات کودک خجالتی و روش های کمک به وی می باشد.

نشانه های کودک خجالتی و کمرو

درمان کم رویی در گرو عدم تحقیر یا برچسب نزدن

یکی دیگر از نشانه های کودک خجالتی; برچسب هایی مانند این که دائم جلوی دیگران عنوان کنیم بچه ما خجالتی است “سلام کردی ؟” و پدر و مادر از طرف بچه به دیگران سلام کنند از بدترین نوع رفتار ها محسوب می شود. در حقیقت کار چسباندن یک سطح رفتاری به کودک است و کودک این حرف را در خود می پذیرد که “من بچه خجالتی هستم”. از دیگر راه های درمان کم رویی را بردن کودکان به پارک و محیط های شلوغ است که برای تقویت ارتباط تعاملات اجتماعی گام اول این است که اگر بچه ما ۵ ساله است در ابتدا با بچه های کم سن و هم سال خودش ارتباط برقرار کند.

کودکان خجالتی و روش درمان

تقویت شناسایی نقاط قوت در کودکان خجالتی

انگشت روی نقاط ضعف کودکان نگذارید و از کلمات “نمی توانید” “برو کنار” “ولش کن” “تو اصلا نمی توانی صحبت کنی” را استفاده نکنید زیرا با این کار کودکان را روز به روز تحقیر و ضعیف تر می کنید. در حقیقت دوران کودکی دوران زود گذری است که ممکن است یک کودک در مقطعه ای کم رو و خجالتی باشد ولی این والدین هستند که با رفتار خود این حس و شخصیت را برای دوران بزرگسالی تثبیت می کنند. اعتماد به نفس از همان دوران ۵ سالگی باید تشخیص داده شود پس با درمان درست و صحیح با این کودک برخورد شود.اگر والدین در خود ضعف دارند که نمی توانند کاری در کم رویی کودکان دلبند خود انجام دهند باید برای کنترل استرس روانی کودک به روانشناس کودک رجوع کنند زیرا کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند مرتبا دچار عصبانیت و استرس می شوند.

والدینی که بر کودکان کم روی خود کاری نکرده باشند یا از خصوصیات کودک خجالتی برخورد درست برای تقویت اعتماد به نفس کودک خود نداشته باشند و از مشاوره روانشناس هم کمک نگرفته باشند همه این عوامل یاد شده باعث می شود که کودک شان در آینده یک فرد تو سری خور و مبتلا به شکست های پی در پی در زندگی شود و همچنین بک یک فرد افسرده تبدیل شود که در بزرگسالی هزار مسئله در محیط زندگی و کارش تجربه خواهد کرد و در کودکی باید تمرینات آرام سازی عضلانی را در کودک پرورش داد تا با تکرار و شرکت در جلسات مشاوره آموزشی و مهارت اجتماعی یاد بگیرند.

عوامل خجالتی بودن کودکان

امیدواریم در این بخش از مجله ارگا شما عزیزان را با نشانه های کودک خجالتی آشنا کرده باشیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *