دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی لردگان و جاذبه های طبیعی این منطقه

  • مریم صبوری
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۸
  • ۰

شهر لردگان یکی از شهرستان های زیبا استان چهارمحال و بختیاری است به علت
داشتن آب و هوای مساعد و محیط مناسب برای زندگی یکی از مکان های زیستی بشری در ایران به شمار می رود. که در این مطلب مکان های دیدنی لردگان را بیشتر برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

لردگان بهشت گمشده در جنوب غربی کشور می باشد که سرزمین چشمه و رود و درخت خاستگاه بکرترین منظره های طبیعی کشور می باشد. لردگان شهری باستانی در چهارمحال بختیاری است این شهر از قدیم مناسب برای یکجا نشینی بوده طبق اسناد موجود قدمت سکونت در این منطقه به دوره ایلامی ها می رسد. می توان گفت لردگان یا لردگان در نزدیکی چشمه برم در دوران لر بزرگ ساخته شده و مرکز مبادلات عشایری بوده است که به چند نمونه از اماکن  گردشگری لردگان شما دوستان را آشنا می کنیم.

مکان های شهرستان لردگان

معرفی شهر لردگان

شهرستان لردگان یکی از شهر های زیبا و دیدنی چهارمحال بختیاری است این شهر با وسعت ۱۷۰۰ متر ارتفاع از دریا در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته است. با وجود وسعت کمی که دارد بسیاری از مکان های تفریحی و گردشگری و توریستی ایران را در خودش جا داده است مردم این منطقه بسیار خون گرم و مهمان نواز هستند که به زبان لری سخن می گویند.

این منطقه دارای جاذبه های طبیعی سحرانگیزی است که می توان به مکان هایی از قبیل: سبزکوه، دریاچه، پل بارز،حاشیه دریاچه سد کارون، چشمه سندگان، پارک جنگلی چهار طاق، آبشار میلان، چشمه میلان،قلعه پاک دشت، قدمگاه شاه عبدالعظیم، امامزاده عباسعلی برچویی، امامزاده شیرمرد،سید محمد،حسن علی اکبر، امامزاده شهسوار، امامزاده جعفر و امامزاده حسن شوار اشاره کرد. سوغات منطقه لردگان گلیم، قالی بختیاری، لباس های محلی، قارا، چنته و بنه است. مردمان این منطقه گویش و آداب و رسوم و موسیقی بختیاری دارند.

مکان های دیدنی لردگان

جاذبه های گردشگری لردگان

آبشار تنگ زندان

این آبشار در دره تنگ زندان در منطقه حفاظت شده سبز کوه روبه روی قله کلار قرار دارد. در زبان محلی کرودی کن مرکب از کلمه های کر یعنی مه و دی به معنای دود می باشد نام زیبای این آبشار که به خاطر ریزش آب از ارتفاع بالا و باد که باعث معلق شدن ذرات ریز آب در آسمان می شود نام گرفته است. این آبشار در ۵۵ کیلومتری شمال لردگان در چهارمحال و بختیاری قرار دارد این آبشار در بین دیواره های سنگی بلند در میان دره واقع شده است که به دلیل سختی دسترسی به این مسیر نام دره تنگ زندان گذاشته شده طول آبشار ۱۲۰ متر و طی دو مرحله ۷۰ و ۵۰ متری سرازیر می شود که از مکان های دیدنی لردگان می باشد.

  •  آرون گروپس

دیدنی های جذاب لردگان

منطقه بارز و شوارز

این منطقه در جنوب غرب استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و درست بین سه استان خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری قرار دارد که بارز در حقیقت مجموعه ای از چند روستا می باشد و خیلی ها مردم بارز و شوارز را با هم می شناسند که در فاصله ۲۵۰ کیلو متری جنوب غرب شهر کرد قرار دارد. در این منطقه آثار تاریخی قلعه ای به چشم می خورد که متعلق به دوره ساسانیان بوده است.
مکان های گردشگری

آبشار آتشگاه

آبشار لردگان طولانی ترین آبشار ایران نام دارد و به آبشار مینیاتوری ایران معروف است که یکی از بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد که با پستی و بلندی خود آبشار های کوچک متعددی را ایجاد می کند از زیبا ترین مکان های دیدنی لردگان به حساب می آید. سنگ های آهی و گچی و درختان گردو و چنار و بلوط و چه چه گنجشکان فضای پیرامون را پر کرده است. روستای آتشگاه که خاطرات سرداران عیلامی را به یاد می آورد دره تنگ و زیبا و بکر است که در میان آن نهر خروشانی جاری است.
شهرستان جذاب لردگان

پارک جنگلی پروز

این پارک در ۵۰ کیلو متری شهرستان لردگان و ۱۵۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. گردشگاه زیبای پروز با طبیعت بهشت گونه خود و قرار گیری در امتداد دره ای سرسبز سالانه میزبان هزار گردشگر از داخل و خارج استان می باشد که محیط دنج و خلوت و سایه درختان بلند و قد برافراشته و چشمه های زلالش از ویژگی های جالب توجه این گردشگاه به شمار می روند. فضای سبز، جاده آسفالته، سکوی نشیمن، پارکینگ و سرویس بهداشتی و دسترسی به واحد های اقامتگاهی لردگان از مهم ترین این منطقه دلنشین است.
مکان های دیدنی لردگان

آبشار معدن

این آبشار یکی از آبشار های پر آب این منطقه می باشد که در نزدیکی روستای معدن و درمیان صخره های کوهستانی منطقه واقع شده است. یکی از معادن مس در روستای معدن لردگان و معدن کبالت یکی از معادن استراتژیک دنیاست که در فاصله ۵۰ کیلو متری شمال لردگان قرار دارد.
از جمله روستای دوپلان در این مسیر با وجود عبور رودخانه کارون کمپینگ رفتینگ و فعالیت های ورزشی بانجی (سقوط آزاد) از دره عمیق در روستای دوپلان قرار دارد. بعد از این مسیر روستا تاریخی دزپارت که راه قدیمی ترین ایل راه منطقه است مشاهده می شود و قدمت آن به دوره اتابکان می رسد که محل عبور عشایر بختیاری است.

جاذبه های دیدنی لردگان

منطقه حفاظت شده سبزکوه

منطقه حفاظت شده سبز کوه که در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان واقع شده تعدادی آبشار پرآب و دیدنی به نام تنگ زندان و معدن وجود دارد که این منطقه با مساحت حدودی ۵۶۵۰۰ هکتار شهرستان بروجن و لردگان و کیار واقع شده و چشم انداز های طبیعی، جنگلی و کوهستانی دارد.
جاذبه های گردشگری شهر لردگان

تپه کندر

 از دیگر جاذبه های باستانی بخش فلارد تپه به نام کندر که در گویش محلی به آن تل کندر می گویند. این تپه مربوط به دوران قبل از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان لردگان بخش فلارد روستای کندر واقع شده که در سال ۱۳۸۲ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. در زمان های قدیم دور خانه های این منطقه به صورت مطبق روی هم بنا شده بوده که در طول زمان تخریب شده است.
مکان گردشگری لردگان

چشمه برم لردگان

جوشش چشمه های خالص و ناب برم در مرکز شهر لردگان گردشگاهی با همین نام را به وجود آورده که این چشمه علاوه بر تامین آب کشاورزی، یکی از سرشاخه های کارون به حساب می آید و چشم انداز بسیار زیبایی را برای شهر لردگان به ارمغان آورده است.
       جاذبه های طبیعی لردگان

منطقه جنگلی بازفت

یکی دیگر از مناطق گردشگری لردگان منطقه جنگلی بازفت می باشد؛ این منطقه خوش آب و هوا در غرب شهر لردگان و ۱۸۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده که ۵۳۰۰۰ هکتار وسعت دارد از شمال به مرز لرستان و از جنوب به اردل، از شرق به شهرکرد و از غرب به مرز خوزستان محدود می باشد.

امیدواریم در این بخش از مجله آرگا شما عزیزان را با مکان های دیدنی لردگان و جاذبه های طبیعی این منطقه آشنا کرده باشیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *