دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تکثیر پیچ اناری و روش های رشد و پرورش آن

  • سحر بهرامی
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

کاشت و تکثیر پیچ اناری و یا همان شیپوری یکی از مناسب ترین گزینه های است که می توان برای زیبا سازی فضای بیرون از خانه از آن استفاده کرد و فضای چشم نوازی را ایجاد کرد، و از آنجایی که این گیاه دارای ریشه های هوایی هستند قادرند در هر محیطی به رشد خود ادامه دهند.

پیچ اناری، از جمله گیاهان گلداری است که به عنوان یک درختچه رونده رشد می کند، این گیاه همانند گل رز رونده رشد می کند و دارای گل های بسیار زیبایی است که با تکثیر این گیاه می توانید در زیبا سازی فضای سبز از آن استفاده کنید.

راه های کاشت و تکثیر پیچ اناری

گیاه شناسی : پیچ اناری از جمله درختچه های بالا رونده و چند ساله، خزان شونده است که همانند درخت پالونیا جزء گیاهان زینت دهنده فضای سبز محسوب می شود، زمان گلدهی آن در اواسط بهار تا اوایل شروع فصل سرما ادامه دارد، به دلیل شباهت زیادی که گل های آن به انار دارد به پیچ اناری معروف شده است، گل های این گیاه زیبا به رنگ نارنجی و یا قرمز است. گل های زیبای این گیاه در انتهای ساقه شکوفا می شود و همچنین برای آن به رنگ سبز تیره بوده که به صورت نامنظم رشد می کند.

گونه های متفاوت پیچ اناری

پیچ اناری دارای ریشه های هوایی هستند که قابلیت آن را دارند که با چسباندن ریشه های خود به اجسام بالا بروند و رشد کنند، پیچ اناری دارای رشد بسیار زیادی است از این رو یکی از مهم ترین نکات در پرورش این گیاه هرس و کنترل شاخ و برگ های آن است. بهترین مکان برای کاشت پیچ اناری، در نزدیک دیوار و یا نرده است که با کمک گرفتن از آنها بتواند به صورت بالا رونده رشد کند.

طریقه تکثیر پیچ اناری

تکثیر این گیاه به صورت زیر انجام می شود که بهترین راه و متداول ترین راه کاشت و تکثیر از طریق بذر آن است.

بذر: تکثیر پیچ اناری از این طریق باید در فصل پاییز انجام شود. در روش کاشت از طریق بذر باید ابتدا به مدت۶۰ روز بذر ها را در معرض سرما قرار دهید این کار به دلیل افزایش یافتن قدرت گل دهی در فصل رشد انجام می شود. بعد از گذشت ۶۰ روز باید به مدت ۲۴ ساعت بذر ها را در آب بخیسانید و سپس بذر ها را در یک بستر نشاء گیری قرار دهید، بستر نشاء باید دارای خاکی نرم و سبک باشد. ( نشاء گیری باید در خانه و در فضای گل خانه ای انجام شود) توجه داشته باشید که بذر به اندازه ۱ سانت داخل خاک باشد. سپس بعد از آن بذر را آبیاری کنید، تا زمانی که به مرحله جوانه زنی برسد باید همواره خاک را مرطوب نگه دارید. بعد از بزرگ شدن جوانه ها آن را به مکان دائمی و اصلی خود انتقال دهید.

  •  آرون گروپس

نحوه کاشت و تکثیر پیچ اناری

از دیگر رو های تکثیر پیچ اناری استفاده از ساقه است که در طول همین سال رشد کرده باشد، ابتدا باید انتهای ساقه را به اندازه ۱۰ سانت جدا کنیم و انتهای ساقه را از پوشش برگ خالی می کنیم و فقط می گذاریم برگ های قسمت بالای ساقه باقی بماند، سپس قلمه را در بستر خاک فرو می کنیم طوری که برگ ها روی ساقه در قسمت بالا قرار گرفته شوند، بهتر است قلمه را در یک گلدان قرار دهید و گلدان را هم در دمای ۲۱ الی ۲۴ درجه قرار دهید.

گیاه پیچ اناری گیلهی زینت بخش

نیاز های محیطی برای پرورش پیچ اناری

آبیاری: این گیاه تا حدی به کم آبی و خشکی مقاومت دارد، اما زمانی که تازه اقدام به کاشت پیچ اناری کرده اید باید آبیاری آن به صورت منظم انجام شود. در مورد گیاه تازه کاشته شده بهتر است به محض از دست دادن رطوبت آبیاری شود اما در مورد گیاهان بالغ تر بهتر است بگذارید تا ۲ سانت از سطح خاک خشک شود و سپس آبیاری شو.

نور: نیاز نوری پیچ اناری باید به طور کامل فراهم شود، این گیاه به نور مستقیمی احتیاج دارد، اگر این گیاه در مکانی با سایه کاشته شود از میزان گل دهی آن کاسته می شود، نور مستقیم برای گل دهی این گیاه بسیار ضروری است.

انواع مختلف پیچ اناری

دما: بهترین دما برای پرورش و تکثیر این گیاه دمایی متعادل است، جوری که هم به سرما مقاوم است و هم گرما اما افراط هر دو می تواند به گیاه آسیب بزند، پس بهتر است گیاه را در مقابل دمای پایین و همچنین دمای بالا محافظت کنید. در فصل گرما ممکن است میزان گل دهی گیاه کم شود که برای در امان ماندن گیاه از گرما بهتر است به طور منظم آبیاری شود.

خاک: پیچ انار قابلیت آن را دارد که در هر خاکی رشد کند اما ترجیها خاکی با بافت متوسط را بیشتر می پذیرد، شما می توانید برای پرورش و تکثیر پیچ اناری از خاک معمولی باغچه، و مقداری خاک برگ و شن برای زهکشی بهتر استفاده کنید. جهت کود دهی گیاه می توانید از کود های کامل و ملایم استفاده کنید.

کاشت و تکثر پیچ اناری به سادگی

هرس: بهترین زمان هرس برای این گیاه فصل پاییز تا ابتدای فصل بهار است، در انجام عملیات هرس باید شاخه های خشک شده را از سطح خاک ببرید، و همچنین شاخه های که بسیار مسن هستند را هم باید هرس کنید تا جا برای رشد شاخه جوان تر وجود داشته باشد. این گیاه به دلیل تشکیل پاجوش هابی فراوان رشد گیاه را محدود می کند از این رو هرس کردن برای این گیاه بسیار ضروری می باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع پرورش گل گیاه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *