دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه برخورد با کودک ترسو و شجاعت بخشیدن به وی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

ترس یکی از احساسات متدوال در اغلب کودکان است که در صورت عدم پیشگیری می تواند به شکلی افراطی در آن ها گسترش پیدا کند. بنابراین توصیه می شود تا برخورد با کودک ترسو از همان سنین اولیه کودکی صورت بگیرد.

ترس در کودکان دارای علت های مختلفی است همچنین نوع ترسی که در کودک وجود دارد نیز اغلب متفاوت است به عنوان مثال ممکن است برخی از کودکان ترس از تاریکی داشته باشند برخی دیگر ترس از حیواناتی از قبیل گربه یا سگ و در برخی دیگر نیز ترس هایی از قبیل ترس از آمپول، شهربازی، ترس از غریبه ها و … باشد. در هر صورت رفتار با کودک ترسو دارای راهکارهای یکسانی است و از یک سری اقدامات پیشگیرانه برخوردار است که مانع رشد ترس در کودک می شود و از سویی دیگر آن را کنترل نیز خواهد کرد. برای آشنایی با نحوه صحیح برخورد با کودک ترسو می توانید در ادامه همراه ما شوید.

 برخورد اصولی با کودک ترسو

نحوه صحیح و اصولی برخورد با کودک ترسو:

در بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که ترسو بودن می تواند ریشه وراثتی نیز داشته باشد هر چند این عامل به قطع نمی تواند تعیین کننده شجاعت یا ترسو بودن کودک باشد اما اغلب کودکانی که والدین آن ها از شجاعت بیشتری برخوردار هستند، می توانند شانس بیشتری برای شجاع بودن داشته باشند. نداشتن امنیت یکی از علت های رایج ترس در کودکان است زیرا اغلب کودکان زمانی که از چیزی یا کسی احساس امنیت دریافت نکنند نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند و در نهایت نسبت به آن احساس ترس و خودداری دارند.

نحوه برخورد با کودک ترسو

علت های ترس در کودکان :

در تحقیقاتی که از والدین صورت گرفته است دلایل مختلفی برای ترس کودکان بیان شده است برخی از والدین اینگونه اشاره کرده اند که از زمانی که والدین مشغول به کار خارج منزل شده اند کودکشان به دلیل تنهایی دچار ترس شده است. که دلیل این نوع از ترس عدم احساس امنیت در کودکان است و برای برخورد با ترس کودک باید والدین امنیت را به او بدهند.

یکی دیگر از دلایل ترس کودک خطر است به عنوان مثال کودکی که در تصادف شاهد صحنه ای وحشتناک بوده است در آینده دچار ترس خواهد شد. جدا شدن از والدین در مدرسه، تغییر خانه و قرار گرفتن در محیط هراسناک، دیدن فیلم های وحشتناک، نجربه تلخ و …از جمله دلایل ترس کودکان خواهد بود.

مقابله با ترس کودک

۱- او را نصیحت نکنید:

اینکه کودکتان را وادار به شجاع بودن کنید کاری بسیار اشتباه است و می تواند در او تنشی ایجاد کند که موجب افسردگی نیز می شود از سوی دیگر با این شیوه کودک اعتماد به نفس خود را نیز از دست می دهد زیرا این تصور با او است که دیگران او را فردی ترسو قلمداد می کنند. به کودک اجازه دهید تا از ترس هایش با شما صحبت کند و به او حق بدهید که ترس های او علت دار هستند.

۲- امنیت دادن:

برای برخورد با کودک ترسو باید به او این احساس امنیت را بدهید که به عنوان والدین در کنار او هستید همچنین می توانید بیشتر کودک را در موقعیت های ترس قرار دهید تا او را با ترس هایش رو به رو کنید و در نهایت آن را کنترل نمایید.

درمان کودک ترسو

۳- صبور بودن:

یکی از نکات بسیار کلیدی برای برخورد با کودک ترسو صبور بودن والدین است زیرا یک کودک نمی تواند به راحتی با ترس هایش مواجه شود و والدین نیاز دارند تا با صبر و حوصله بیشتری با کودک خود برخورد کنند. برای والدین پیشنهاد می شود تا با استفاده از بازی کودک را با ترس مواجه کنند این شیوه یک را مقابله با ترس در کودکان است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۴ – اصرار نکردن :

از مجبور کردن کودک خود به کاری که از انجام دادن آن می ترسد، خودداری کنید، زیرا این کار موجب می شود تا کودک دچار صدمه روانی شود.

۵ – عامل ترس را رفع کنید :

می توانید با مراجعه به یک روانشناس و مشورت گرفتن از وی به رفع ترس های کودکتان که حتما از نوع نگران کننده است، کمک نمایید.

رفتار با کودک ترسو

۶ – بازی کردن با کودکتان و قصه خواندن برای وی :

بازی کردن با کودک، استفاده از فیلم و نیز قصه گویی برای وی روشهای موثری برای کاهش ترس کودک می باشد،به این دلیل که کودک از بازی کردن و شنیدن قصه علاوه بر لذت بردن، یادگیری بهتری خواهد داشت.

۷ – بر ترس های خود غلبه کنید :

از آنجا که والدین الگوی کودکانشان هستند، بنابراین آنها باید در ابتدا با ترس های خود غلبه کنند و شجاع باشند.

۸ – در مورد ترس هایتان صحبت نمایید.

درباره ترس کودک خود با وی صحبت کنید، زیرا کلمات دارای قدرت هستند و گاهی از طریق جادوی کلمات می توانید احساسات منفی را از شخص دور کرده و ترس وی را کاهش دهید.

۹ – نباید عامل ترس فرزندتان شوید :

رفتار شما با کودکتان باید با توجه و مراقبت باشد تا توانایی مواجهه با موقعیت های دلهره آور را داشته باشد، بنابراین نباید هیچگاه شرایط ترس کودکتان را فراهم کنید، به عنوان مثال وقتی کودک شما از سگ می ترسد، از عبور کردن در مسیری که با سگ رو به رو می شوید، خودداری کنید.

برخورد با بچه ترسو

۱۰ – به وجود آوردن حس استقلال در کودک :

یک راهکار دیگر نحوه برخورد با کودک ترسو اینکه، کودکانتان را مستقل بار بیاورید، چون کودک وابسته نسبت به کودکان دیگر بیشتر دچار ترس می شود.

۱۱ – از مقایسه کودک خود با دیگران پرهیز کنید :

برخی از پدر و مادرها فرزند خود را با دیگران مقایسه می کنند؛ مثلا در مورد ترس که ممکن است کودک را سرزنش کرده که فلانی از تو کوچک تر است، اما از چیزی نمی ترسد، این کار علاوه بر اینکه ترس کودک را کاهش نمی دهد، بلکه در نتیجه مقایسه با همسالانش ممکن است عزت نفس خود را از دست بدهد. برای آشنایی با روشهای تقویت عزت نفس در کودکان می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *