دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره قرص بوسپیرون و عوارض این داروی ضد اضطراب

  • سحر بهرامی
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

قرص بوسپیرون از جمله دارو های ضد اضطراب و از گروه دارویی مکمل بنزودیازپین‌ها محسوب می شود. این قرص برای درمان مشکلاتی همچون نشانه های اضطراب، تنش، ترس و کج خلقی و … استفاده می شود.

از آنجایی که برهم خوردن تعادل مواد شیمیایی داخل مغز باعث به وجود آمدن اختلالاتی همچون استرس و اضطراب می شود، قرص بوسپیرون که داروی ضد اضطراب است باعث می شود بر روی مواد شیمیایی مغز تاثیر بگذارد و تعادل عوامل شیمیایی را در مغز برقرار کند.

    نحوه عملکرد قرص بوسپیرون

همانطور که می دانید بیشترین علت ابتلا به انواع امراض مختلف داشتن اضطراب و استرس بیش از حد است به همین دلیل بهترین راه دور بودن از تمامی عواملی است که باعث اضطراب ما می شود، اما ممکن است شرایط مقابله با اضطراب سخت باشند به همین دلیل با مراجع به پزشک برای شما این قرص را تجویز خواهد کرد که با توجه به شدت بیماری شما مصرف این دارو با دوز معین برای شما تجویز می شود.

اطلاعات دارویی قرص بوسپیرون

داروی بوسپار یا ونسپار، که با نام عمومی بوسپیرون، در بین مردم معروف و شناخته می شود، این دارو مستقیما بر روی انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد که باعث می شود شما فکری راحت و آرام به دور از نگرانی ها داشته باشید. این قرص در دوز های ۵ میلی گرم و ۱۰ میلی گرمی وجود دارد که از ویژگی های آن بالا بودن قدرت جذب سریع این دارو است، این دارو ممکن است به صورت سریع اثرات خود را نشان ندهد که به همین دلیل برای دیدن اثرات این دارو باید ۲ الی ۳ هفته منتظر بمانید، در ادامه بیشتر با این قرص آشنا می شویم.

آشنایی کامل با قرص بوسپیرون

مقدار و نحوه مصرف

  • از آنجایی که مصرف این دارو باید مطابق با شدت بیماری تان باشد باید پزشک دوز مصرفی را برایتان تعیین کند.
  • مصرف این دارو برای بزرگسالان به طور معمول برای درمان اختلال اضطرابی دو مرتبه در طول روز به صورت خوراکی با دوز ۵/۷ میلی گرم است.
  • هر ۲ الی ۳ روز می توان به اندازه ۵ میلی گرم دوز مصرفی را بالا برد.
  • مقدار مصرف این قرص نباید بیش از ۶۰ میلی گرم در طول بیشتر شود.
  • شما می توانید قبل و یا بعد از غذا خوردن این قرص را مصرف کنید، اما ممکن است مصرف آن همراه با غذا جذب آن به کندی اتفاق بیافتند پس بهتر است با شکم خالی ان را مصرف کنید. توجه داشته باشید که اگر به مصرف این دارو قبل از غذا پرداخته اید بقیه روز ها هم به همین منوال قرص را استفاده کنید و زمان مصرف آن را تغییر ندهید.
  • این قرص باید مطابق با دستور پزشک مصرف شود و به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه مصرف آن را ۲ برابر کنید.
  • اگر نوبت مصرفی تان را فراموش کرده اید، در صورت نزدیک بودن به نوبت بعدی از مصرف آن خودداری کنید.

قرص بوسپیرون چیست

موارد احتیاط مصرف بوسپیرون

این دارو دارای ترکیبات غیر فعال بوده و می تواند موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود، بنابراین در صورت وجود حساسیت به آن یا هر حساسیت دیگر باید پیش از مصرف دارو حتما با پزشک تان مشورت کنید.

  •  آرون گروپس

در صورت داشتن سوابق پزشکی به خصوص سابقه اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی و بیماری پارکینسون حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک تان را در جریان قرار دهید. برای افرادی که مشکلات کلیوی و یا کبدی دارند نیز باید پزشک در جریان قرار داده شود.

مصرف قرص بوسپیرون می تواند موجب تاری دید و خواب آلودگی شود، حال مصرف الکل و ماری جوآنا می تواند این مشکلات را زیادتر کند، بنابراین به هنگام مصرف این دارو از کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند, خودداری کنید، ، ضمن اینکه قبل از هر گونه جراحی، پزشک تان را از دارو های مصرفی خود مطلع سازید.

در صورت مصرف دارو های ضد اضطراب به جز در مواقعی که پزشک توصیه می کند، آن را یکباره قطع نکنید، مصرف این دارو نمی تواند از عوارض مصرف آن جلوگیری کند، دوز مصرفی خود را در زمان شروع درمان با این دارو کاهش دهید و در صورتی که عوارص قطع دارو را در خود مشاهده کردید، فوراً با پزشک تان تماس بگیرید.

برای خانم های باردار تنها در صورت ضرورت می توانند از بوسپیرون استفاده کنند، حال در صورتی که باردار بوده و یا قصد بارداری دارید، حتما پیش از مصرف دارو این موضوع را با پزشک تان در میان بگذارید.

وارد شدن مواد شیمیایی این دارو به داخل شیر مادر نامعلوم است، اما بهتر است زنان شیرده از مصرف آن خودداری کنند.

قرصهای بوسپیرون

مکانیسم اثر بوسپیرون

با وجود اینکه مکانیسم اثر این دارو  به طور دقیقمشخص نشده است اما بر طبق شواهد، این دارو تمایل زیادی برای اتصال به گیرنده های سروتونین (HTA-5) و نیز تمایلی به اتصال به گیرنده  دوپامین (D2) دراد، از این رو این انتظار به وجود می آید که از طریق تاثیر بر انتقال دهنده های عصبی موجود در مغز موجب درمان اختلالات اضطرابی خواهد شد.

نکات مهم در مورد مصرف این دارو

  1. قرص بوسپیرون برای درمان اختلال فعلی شما تجویز شده است به همین دلیل از پیشنهاد کرد آن به دیگران جدا خودداری کنید.
  2. این دارو ممکن از برای شما اختلالات شناختی را به وجود بیاورد به همین دلیل از کار هایی که نیازمند توجه و دقت هستند خودداری کنید.
  3. بیمارانی که مشکلات کبدی و کلیوی بسیار جزئی دارند بهتر است قبل از مصرف این دارو این مشکل را با پزشک خود درمیان بگذارند و در صورت نیاز با احتیاط فراوان از آن استفاده کنند. اما در صورت مشکلات جدی کبدی و کلیوی به هیچ عنوان نباید از این دارو استفاده کنند.
  4. بیمارانی که سابقه بیماری اپی لپتیک دارند و یا اینکه سابقه ابتلا به این بیماری را دارند نباید به مصرف قرص بوسپیرون بپردازند.
  5. استفاده از مشروبات الکلی همراه با این دارو می تواند اثرات جانبی آن را ۲ برابر کند.
  6.  اگر به طور همزمان از دارو هایی از قبیل دارو های ضد اضطراب مهار کننده منوآمین اکسیداز مانند: سلژیلین، پروکاربازین، فنلزین، ایزوکربوکسازید و سایر دارو ها مانند اریترومایسین و ترانیل سیپرومین پزشک خود را حتما مطلع کنید.
  7.  استفاده از این دارو در کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود.

آشنایی با نحوه مصرف قرص بوسپیرون

عوارض جانبی

اگر چنین علائمی را در خود دیدید بهتر است هر چه سریع تر به پزشک خود مراجعه کرده: تب، اختلالات هوشیاری، درد در قسمت قفسه سینه، عوارض عصبی، کهیر، گلو درد، افسردگی و بثورات پوستی.

عوارض رایج قرص بوسپیرون: حساس شدن به نور، سرگیجه، سندرم ناآرامی، تهوع، سردرد، بی خوابی، خشکی دهان، ضعف غیر طبیعی این علائم با عادت کردن بدن به این دارو از بین می رود.چ

معرفی کامل قرص بوسپیرون

تداخلات دارویی

داروهایی که با این قرص تداخل دارویی دارند عبارت اندز:

  • داروی ضد افسردگی نفازودون
  • دیازپام و تمازپام و دیگر انواع قرص خواب آور
  • ریفامپین
  • مهارکننده‌های CYP3A4 مانند: کلاریترومایسین و تلیترومایسین
  • بنزودیازپین‌ها مانند ایتراکونازول و کتوکونازول

شرایط نگهداری: این دارو را دو از دست کودکان و در دمایی کمتر از ۳۰ درجه نگهداری کنید. توجه داشته باشید که از مصرف دارو های تاریخ گذشته جدا خودداری کنید.

شما می توانید برای کاهش اضطراب و استرس از روش های مختلف دیگری هم کمک بگیرید که که برای داشتن زندگی سالم و به دور از نگرانی آشنا بودن با این روش برای شما سودمند خواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *