دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی نطنز و زیبایی های متفاوت این شهر تاریخی را بهتر بشناسید

  • بهار خوشرو
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

این مطلب در مورد مکان های دیدنی نطنز می باشد و اطلاعاتی را در زمینه جاذبه های گردشگری و مناطق تفریحی این شهر در اختیار گردشگران قرار می دهد.

شهر نطنز متعلق به استان اصفهان می باشد که یک شهر گردشگری و تاریخی است ، به علت جذابیتی که مناطق دیدنی نطنز دارد تعداد زیادی گردشگر هر ساله به این شهر سفر می کنند. نطنز در فاصله ۱۲۰ کیلومتری استان اصفهان و در قسمت شمال شرقی و در دل کویر واقع شده است و از مکانهای دیدنی حومه اصفهان به شمار می آید.

معرفی مکان های دیدنی نطنز

اطراف نطنز شهرهای بیابانی و کویری قرار دارد که این شهر به دلیل سرسبز بودنش مانند یک نگین میان آن ها می درخشد ، مناطق دیدنی نطنز یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان محسوب می شود و دارای ارزش توریستی می باشد. با ما همراه باشید تا با زیبایی های متفاوت این شهر آشنا شوید.

جاذبه های تاریخی نطنز

۱. روستای ابیانه

روستای تاریخی ابیانه در قسمت شمال غربی و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر نطنز، واقع شده است ، این روستا در دامنه زیبای کوه کرکس قرار گرفته که رودخانه فصلی به نام برزرود در آن جریان دارد. خانه های این روستا از معماری منحصر به فردی برخوردار است به این صورت که از آجر و تیر چوبی و خشت ساخته شده و سرخ رنگ است و میان گردشگران خارجی و داخلی به عنوان یکی از مکان های دیدنی اصفهان محبوبیت زیادی دارد.
از جاذبه های دیگر روستای ابیانه می توان به پوشش زنان و مردان روستا اشاره کرد که لباس مردان شبیه لباس های ایل بختیاری می باشد و لباس زنان به دوره صفویه تعلق دارد.

روستای تاریخی ابیانه

۲. آتشکده نطنز

این آتشکده یک بنای تاریخی است ، دارای ۴ اتاق می باشد و به دوره ساسانیان تعلق دارد که در باغ امام جمعه و در کوچه پشتی مسجد جامع شهر نطنز قرار گرفته است. راه دسترسی به این آتشکده بسیار سخت است و برای اینکه این بنا را بهتر ببینید بهتر است روی بام مسجد جامع بروید تا بقایای این گنبد از بین رفته را مشاهده نمایید.

آتشکده نطنز

  •  آرون گروپس

۳. مسجد جامع نطنز

این مسجد جامع نمایانگر نوع معماری و تاریخ ارزشمند اسلامی در دوره ایلخانی می باشد که مربوط به مکان های دیدنی نطنز است ، نام معروف آن بقعه شیخ عبدالصمد اصفهانی است. مسجد جامع نطنز مجموعه ای می باشد که از سر در خانقاه ، بقعه شیخ عبدالصمد ، شبستان هشت ضلعی گنبددار و یک مناره بلند به طول سطح بام مسجد تشکیل شده است.

مسجد جامع نطنز

۴. اکو کمپ کویری متین آباد

این منطقه گردشگری نخستین اکو کمپ ایران می باشد که در شمال نطنز و در فاصله ۲۵ کیلومتری این شهر واقع شده است. این مجموعه دارای چادرهای دائمی در شن ، شتر سواری ، سوئیت ، رستوران و مزرعه کاملا ارگانیک می باشد که گردشگران و طرفداران علم نجوم را مجذوب خود ساخته است.

اکو کمپ متین آباد

۵. روستای قدیمی هنجن

این روستا از مکان های دیدنی نطنز می باشد که اطراف آن را رودها و کوه ها احاطه نموده اند و به همین دلیل دارای شرایط آب و هوایی مطلوب می باشد. خانه های این روستا از معماری قدیمی بهره می گیرند و اغلب آن ها از سنگ و چوب و گل بنا شده اند. از جاذبه های گردشگری روستای هنجن می توان پل و قلعه تاریخی هنجن ، امام زاده داود ، باغ و کاخ عباس آباد ، رودخانه هنجن ، ۲ قنات ، چند چشمه و بی بی زینب خاتون را نام برد.

روستای قدیمی هنجن

۶. شکارگاه عباسی ( گنبد باز )

در کنار جاده قدیم نطنز به کاشان و بالای کوه کرکس ، بنایی گنبدی شکل و هشت ضلعی در منطقه شکارگاه عباس آباد وجود دارد که از گل و خشت ساخته شده است و گنبد باز نام دارد. تاریخچه این بنای تاریخی به دوره شاه عباس صفوی باز می گردد که در آن زمان مکانی برای شکار و تفریح شاهان صفوی بوده است. برای مشاهده این بنای تاریخی باید اندکی کوهنوردی نمایید.

گنبد باز نطنز

۷. کاروانسرای میرابوالمعالی

یکی از مناطق گردشگری نطنز کاروانسرای میرابوالمعالی می باشد که این بنا به شکل مستطیل می باشد و ۴ ایوان دارد و متعلق به دوره شاه عباس اول است. این بنا توسط یکی از امیران مقرب پادشاه به نام میر ابوالمعالی برزرودی نطنزی ساخته شده و قلعه کوهاب نیز نامیده می شود.

قلعه کوهاب نطنز

۸. محله افوشته

در قسمت جنوب شرقی شهر نطنز محله ای فوق العاده زیبا وجود دارد که افوشته نامیده می شود ، این مکان ۹ اثر تاریخی نفیس را در خود جای داده است و میان درختان سر به فلک کشیده و سرسبز قرار دارد. آثار تاریخی ارزشمند مانند مقبره میر سید واقف ، خانه سورگاه ، حمام تاریخی ، آب انبار ، مسجد ، شربت خانه ، خانقاه و حسینیه در این بنای بی نظیر واقع شده اند.

محله افوشته نطنز

۹. غار پریان از دیگر مکان های دیدنی نطنز

یکی از غارهای بی نظیر استان اصفهان غار پریان می باشد که در فاصله ۸ کیلومتری روستای تاریخی ابیانه و در دره ای به نام پری هول واقع شده است. غار پریان در سال ۱۳۷۹ شمسی کشف شده است و هنوز هم کشفیات تازه ای از این مکان پیدا می شود. برای مشاهده این غار دیدنی لازم است که در ابتدا فردی را به عنوان راهنمای آشنایی با غار همراه خود داشته باشید و به ابزار و وسایل غارنوردی نیز مجهز باشید.

غار پریان نطنز

۱۰. محوطه باستانی و تاریخی اریسمان

این منطقه اولین مکان ذوب فلز در جهان محسوب می شود که قدمتی ۶۰۰۰ ساله دارد و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر نطنز واقع شده است. در این محوطه تاریخی کانسنگ های مس ، کوره های بسیار بزرگ ذوب مس ، قالب ها و قطعات ریخته گری وجود دارد که باعث شده یک جاذبه گردشگری به شمار آید. یک گورستان و یک بنای آجری نیز در این منطقه کشف شده است.

منطقه تاریخی اریسمان نطنز

۱۱. دهکده تفریحی و گردشگری رایان

این دهکده یکی از مناطق دیدنی نطنز می باشد که در دامنه رشته کوه های کرکس واقع شده و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر نطنز قرار دارد. دهکده توریستی رایان یک منطقه نمونه گردشگری می باشد که از روستاهای طرق رود و کشه نیز چشم انداز دارد و به همین خاطر میان گردشگران پر طرفدار است.

دهکده رایان نطنز

در این مطلب مکان های دیدنی نطنز را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار دادیم ، اگر قصد سفر به استان اصفهان را دارید بهتر است به شهر نطنز نیز بروید تا از جاذبه های تفریحی و گردشگری آن لذت ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *