دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص هویج برای پوست، مو و زیبایی و نحوه بهره بردن از آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

خواص هویج برای پوست بسیار زیاد می باشد، این سبزیجات یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین سبزیجات است که به رنگ های زرد، نارنجی، سفید و قرمز می باشد.

هویج یکی از سبزیجات پرکاربرد در آشپزخانه می باشد که به دلیل داشتن مقدار فراوان ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان ها فواید بسیار زیاد برای پوست و مو دارد و از آن در تهیه ماسک صورت استفاده می شود که در واقع هر دو شکل خام و پخته آن خواص زیادی دارد، در ادامه مطلب شما را با خواص هویج برای پوست و مو آشنا خواهیم کرد.

 

تقویت ریشه مو

خواص هویج برای پوست و مو

هویج دارای خواص زیادی برای پوست و مو می باشد که در ادامه با خواص این سبزیجات محبوب آشنا می شوید.

درخشندگی پوست

هویج به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان ها به داشتن پوستی سالم و پرطراوت کمک می کند، می توانید از این سبزیجات برای تهیه ماسک استفاده کنید بنابراین یک عدد هویج را رنده کنید و آن را با عسل مخلوط کنید سپس به عنوان ماسک بر روی پوست قرار دهید.

درخشندگی پوست

سفید کردن پوست

یکی دیگر از خواص هویج برای پوست این است که چند درجه پوست را روشن تر می کند بنابراین برای سفید کردن پوست مقداری آب هویج بردارید و یک قاشق چای خوری به آن عسل اضافه کنید سپس این ماسک را بر روی صورت و گردن بمالید و به آرامی ماساژ دهید، مقداری سودای معمولی بردارید و به آب اضافه کنید و بعد از زمان بیست دقیقه با این آب صورت تان را بشویید.

محافظت از پوست در برابر خورشید

هویج به دلیل داشتن ویتامین A به باز سازی بافت های پوست کمک می کند همچنین آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئید ها، پوست را تقویت می کنند در نتیجه ایمنی پوست در برابر نور خورشید افزایش می یابد و از سوختگی جلوگیری می کند، در حقیقت مصرف آب هویج در تابستان از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

درمان خشکی پوست

از دلایلی که باعث خشکی پوست می شود کمبود پتاسیم است در صورتی که هویج سرشار از پتاسیم می باشد، بنابراین مصرف آب هویج می تواند این مشکل را برطرف کند و پوست شما را هیدراته کند.

برطرف کردن خشکی پوست

 درمان لکه‌ و جای زخم

از دیگر خواص هویج برای پوست این است که برای برطرف کردن لکه ها و زخم ها گزینه بسیار عالی می باشد همچنین برای از بین بردن لکه ها می توانید از خمیری از هویج استفاده کنید.

جلوگیری از آکنه از جمله خواص هویج برای پوست

هویج از ایجاد آکنه جلوگیری می کند بنابراین در برنامه روزانه تان آب هویج را قرار دهید تا تاثیرات شگفت انگیزی آن را ببینید و به دلیل اینکه دارای ویتامین های زیادی می باشد به سم زدایی بدن کمک می کند در نتیجه از ایجاد آکنه جلوگیری می کند.

جلوگیری از آکنه

درمان بیماریهای پوست

خواص هویج بیماری های پوستی که ناشی از ویتامین A می باشند را درمان می کند اما در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا ممکن است پوست تان را به صورت موقت نارنجی و زرد کند.

هویج دارای خواص ضد پیری برای پوست است

 از دیگر خواص هویج برای پوست این است که به دلیل داشتن ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که در واقع کلاژن نوعی پروتئین می باشد که مانع از ایجاد چین و چروک بر روی پوست می شود و روند پیری را کند می کند، همچنین به دلیل داشتن ویتامین A که نوعی آنتی اکسیدان می باشد به رادیکال های آزاد حمله می کند تا مانع از به وجود آمدن نشانه های پیری مانند تیره و ناصاف شدن پوست و چین و چروک شود.

جلوگیری از پیری

درمان پوست چرب

از دیگر فواید هویج برای پوست کنترل چربی پوست می باشد که به تمیز شدن و شفاف شدن پوست چرب کمک می کند.

مرطوب کننده پوست

 دو قاشق چایخوری هویج رنده شده را با یک قاشق غذا خوری عسل، یک قاشق چایخوری شیر و چند قطره روغن زیتون با هم مخلوط کنید سپس این ماسک را بر روی صورت تان پخش کنید و بعد از زمان ده تا پانزده دقیقه صورت تان را با آب سرد بشویید.

مرطوب کننده پوست

ضخیم شدن تار های مو

هویج باعث قوی شدن ریشه مو و ضخیم شدن تارهای مو می شود بنابراین مصرف آب هویج باعث می شود موهای سالم و زیبایی داشته باشید.

رشد منظم مو

یکی از خواص هویج برای مو این است که نوشیدن یک لیوان آب هویج در طول روز به رشد منظم مو ها کمک می کند، همچنین به دلیل داشتن ویتامین های موثر در بهبود گردش خون در پوست سر باعث جلوگیری از سفید شدن زود رس مو ها می شود.

محرک رشد مو

درمان ریزش مو

هویج موها را قوی و ضخیم می کند در نتیجه مانع از ریزش مو می شود بنابراین نوشیدن آب هویج به شما برای داشتن موهای سالم کمک می کند.

جلوگیری از ریزش مو

تقویت ناخن ها

بسیاری از خانم ها می خواهند ناخن های زیبا و سالمی داشته باشند که مصرف هویج و آب هویج باعث تقویت ناخن ها می شود در نتیجه باعث درخشندگی و یک دستی آن ها می شود.

ارزش غذایی هویج

در هر ۱۰۰ گرم از هویج خام:
انرژی: ۴۱ کیلو کالری
کربوهیدرات: ۵۸/۹ گرم
پروتئین: ۹۳/۰ گرم
کلسترول: ۰ گرم
فیبر: ۸/۲ گرم
ویتامین A: 16706 واحد
ویتامین C: 9/5 میلی گرم
بتا-کاروتن: ۸۲۸۵ میکرو گرم
سدیم: ۶۹ میلی گرم
پتاسیم: ۳۲۰ میلی گرم
کلسیم: ۳۳ میلی گرم

خواص شگفت انگیز هویج

خواص هویج برای سلامتی

  • مراقبت از چشم
  • پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی
  • جلوگیری از سرطان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پاکسازی بدن
  • کاهش روند پیری
  • جلوگیری از سکته مغزی
  • درمان عفونت ها
  • کنترل فشار خون
  • سلامت استخوان ها
  • کمک به هضم
  • کنترل سطح قند خون

 خواص هویج برای پوست

عوارض و مضرات هویج

همانطور که از خواص هویج برای پوست و مو گفته شد اما هر چیزی در حد تعادل باید مصرف کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید، مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند برای انسان سمی باشد و ممکن است باعث تغییر در رنگ پوست شود همچنین افرادی که از داروهای دارای ویتامین A مانند ایزوترتینوئین برای درمان آکنه یا آیتورتین برای درمان پسوریازیس استفاده می کنند نباید در مصرف هویج زیاده روی کنند زیرا با این دارو تداخل دارویی دارد.

نکته : اگر می خواهید از ماسک هویج و یا هر نوع ماسک دیگری استفاده کنید هرگز ماسک را بر روی پلک یا زیر چشم نزنید و اطراف چشم را از ابرو تا زیر چشم به صورت دو دایره خالی ماسک قرار ندهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *