دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص سیاه دانه و مهمترین مزیت های درمانی این دانه های معجزه گر

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

خواص سیاه دانه برای سلامتی بسیار زیاد است و از آن به عنوان ادویه استفاه می شود که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

سیاه دانه به عنوان یک درمان سنتی محسوب می شود که از سال ها پیش برای درمان برخی بیماری ها از آن استفاده می شد، این داروی گیاهی به روش های مختلفی استفاده می شود که در واقع استفاده به‌ عنوان ادویه، استفاده از روغن آن، استفاده از کپسول‌های مکمل غذایی حاوی پودر سیاه دانه، کپسول‌های ژله‌ای و عصاره روغنی سیاه دانه از روش‌های مصرف سیاه دانه می باشد در ادامه مطلب شما را با خواص سیاه دانه آشنا خواهیم کرد.

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه و فواید دارویی و درمانی آن

سیاه دانه می تواند درمان بسیاری از بیماری ها باشد و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی نیز می باشد اما قبل از مصرف آن به منظور درمان بیماری باید با پزشک مشورت کنید.

  • درمان درد گوش و سرگیجه

یکی از فواید سیاه دانه تسکین درد گوش و سرگیجه می باشد بنابراین یک قاشق مربا خوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کنید و این ترکیب را هر صبح به صورت ناشتا میل نمایید از این روش حداقل به مدت یازده روز استفاده کنید.

  • درمان دیابت نوع دو

مصرف فقط دو گرم در روز سیاه دانه باعث کاهش سطح قند خون و هموگلوبین گلیکوزیه (HbA1C) می شود همچنین می تواند عملکرد سلول بتا را افزایش دهد در حالی که مقامت به انسولین را کاهش دهد.

خواص سیاه دانه

  • درمان اسهال

از دیگر فواید سیاه دانه کمک به درمان اسهال می باشد بنابراین یک قاشق غذا خوری سیاه دانه ی آسیاب شده را همراه با نصف استکان عصاره ی شاهی با هم مخلوط کنید و این مخلوط را در سه وعده پس از صرف غذا استفاده کنید.

  • درمان فشار خون بالا

سیاه دانه باعث درمان فشار خون بالا طی مدت دو ماه می شوند بنابراین باید دو بار در روز ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم عصاره سیاه دانه را استفاده کنند.

  •  آرون گروپس

پایین آورن فشار خون

  • درمان آسم

از دیگر فواید سیاه دانه این است که آزمایشات نشان داده است مصرف آب جوش به همراه عصاره سیاه دانه تاثیر بسیار مطلوبی را بر روی افرادی که مبتلا به آسم هستند می گذارد.

  • درمان ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات بسیار ناراحت کننده می باشد که با استفاده از خواص سیاه دانه برای مو می توانید این مشکل را درمان کنید بنابراین پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کنید و بر روی سر بمالید.

  • درمان ناراحتی های کبدی

از دیگر مزایای سیاه دانه درمان ناراحتی های کبدی می باشد بنابراین مقداری از پودر سیاه دانه و عسل را با گیاه صبر زرد ( آلوئه ورا ) با هم مخلوط کنید و هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق مربا خوری از آن را استفاده کنید این  روش را به مدت هفت روز انجام دهید.

  • درمان سر درد و میگرن

یکی دیگر از فواید سیاه دانه این است که تسکین دهنده سردرد و میگرن می باشد بنابراین نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون و سه تکه میخک کوبیده شده با هم مخلوط کنید سپس این مخلوط را با یک لیوان شیر بجوشانید البته بهتر است مقدار کمی عسل خالص نیز اضافه کنید، در زمان شروع سردرد و میگرن می توانید یک فنجان از این معجون دارویی را بنوشید همچنین با روغن سیاه دانه، شقیقه و گیجگاه خود را چرب کنید تا سردر شما بهتر شود.

  • بهبود درد و ناراحتی کلیوی

سیاه دانه به برطرف شدن درد و ناراحتی کلیوی کمک می کند بنابراین یک استکان سیاه دانه را داخل یک لیتر آب بجوشانید سپس با عسل شیرین کنید و صبح به صورت ناشتا به مدت یک هفته آن را میل کنید.

درمان ناراحتی های کلیوی

  • درمان بی اختیاری ادرار

از دیگر فواید سیاه دانه درمان بی اختیاری ادرار می باشد، پوسته تخم مرغ را به صورت کامل بشویید سپس روی حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کنید و بکوبید تا نرم شود و حالا یک قاشق چایخوری از این مخلوط را داخل یک لیوان شیر بریزید و آن را هم بزنید، صبح و شب از این مخلوط به مدت یک هفته استفاده کنید.

  • درمان دل پیچه و درد های روده ای

به مقدار مساوی نعنا، زیره و انیسون را بجوشانید سپس هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن اضافه کنید و با استفاده از عسل خالص آن را شیرین کنید و در زمان دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.

  • درمان جوش های چرکی

از دیگر خواص سیاه دانه کمک به برطرف کردن جوش های چرکی می باشد بنابراین دو قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کنید و آن را به صورت ماسک روی صورت تان استفاده کنید استفاده از این روش با گذشت زمان جوش ها را خشک و برطرف می کند.

درمان جوش های چرکی

  • کاهش دهنده سطح کلسترول

سیاه دانه از آن دسته غذاهایی می باشد که میزان کلسترول خون را کاهش می دهد بنابراین باید استفاده از آن را در برنامه غذای تان بگنجانید.

  • سلامت قلب و عروق

از دیگر خواص سیاه دانه این است که به دلیل داشتن پتاسیم، سدیم اضافه در بدن را حذف می کند درنتیجه به بهبود سلامت قلب کمک می کند.

سلامت قلب

  • تقویت کننده دندان و استخوان

سیاه دانه سرشار از کلسیم و روی می باشد به هم دلیل برای تقویت استخوان ها و دندان ها بسیار مناسب است.

  • تقویت دستگاه ایمنی بدن

از دیگر خاصیت های فوق العاده سیاه دانه تقویت دستگاه ایمنی است زیرا دارای مواد آنتی اکسیدانی، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که از بدن در مقابل عفونت ها محافظت می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

  • تسکین درد مفاصل

سیاه دانه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای درمان درد مفاصل گزینه بسیار مناسبی است.

خواص شگفت انگیز سیاه دانه

  • کاهش وزن

یکی از موثرترین داروهای سنتی و طبیعی برای کاهش وزن روغن سیاه دانه می باشد سیاه دانه با کاهش اشتها، کلسترول و تری گلیسیرید و قند خون تاثیر شگفت انگیزی بر کاهش وزن دارد. خواص سیاه دانه برای لاغری این دانه های جادویی را محبوب تر نیز کرده اند.

فواید روغن سیاه دانه

  • رفع تهوع

به منظور درمان ناراحتی های معده مانند نفخ و حالت تهوع روغن سیاه دانه بسیار مناسب است بنابراین یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با یک قاشق چای خوری آب زنجبیل با هم مخلوط کنید و این مخلوط را دوبار در روز بنوشید.

  • سیاه دانه در بارداری و شیردهی

اگرچه مصرف سیاه دانه در مقادیر کم در دوران بارداری می تواند بی خطر باشد، اما مقادیر بیشتر آن می تواند برای سلامت جنین خطرناک باشد، این ماده غذایی ممکن است منجر به کند شدن و یا جلوگیری از انقباضات رحم شود.

با توجه به اینکه اطلاعات زیادی در رابطه با مصرف این گیاه دارویی در دوران شیردهی وجود ندارد، بنابراین بهتر است، این مادران از مصرف سیاه دانه خودداری کنند.

  • سیاه دانه برای چشم

روغن سیاه دانه دارای خاصیت زیادی بوده و غنی از امگا ۳ و امگا ۶ می باشد، محتوای داخل این گیاه موجب شده تا از آن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی استفاده شود، مقدار بالای ویتامین E موجود در آن و نیز خاصیت ضد التهابی قوی این گیاه دارویی به کاهش سیاهی زیر چشم کمک زیادی می کند.

خاصیت سیاه دانه

  • سیاه دانه و عسل برای ناباروری مردان

مصرف سیاه دانه و عسل به صورت ناشتا دارای خاصیت بی نظیری بوده و با افزایش تعداد اسپرم در مردان می تواند موجب افزایش احتمال باروری آنها شود، استفاده از این ترکیب دارویی با نام دوسین موجب افزایش میل جنسی مردان و درمان ناباروری آنها می شود.

برای آگاهی از مصرف این معجون بهتر است به یک پزشک طب سنتی مراجعه کنید، البته دستور کلی آن به این صورت است که آن را هر ۲۴ ساعت یکبار، یک قاشق مرباخوری به صورت ناشتا مصرف نمایید.

موارد منع مصرف دوسین (عسل و سیاه دانه)

اگرچه دوسین خاصیت زیادی دارد اما به دلیل داشتن طبع گرم، برای افرادی که طبیعت گرمی دارند توصیه نمی گردد، ضمن اینکه مصرف این ترکیب ممکن است با اختلالاتی همچون افزایش فشار خون و بی خوابی همراه شود. از این رو لازم است حتما قبل از مصرف سیاه دانه و عسل با یک پزشک طب سنتی مشورت کنید تا با توجه به طبع شخص و بیماری وی, مقدار و نحوه مصرف این ترکیب دارویی تعیین گردد.

فواید سیاه دانه

موارد احتیاطی که در هنگام مصرف روغن سیاه دانه باید در نظر داشته باشید :

 ۱. اگر برای بار اول از روغن سیاه دانه برای درمان بیماری پوستی استفاده می کنید بهتر است به منظور اطمینان از اینکه به آن حساسیت ندارید قبل از مصرف ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست تان امتحان کنید.

۲. در دوران حاملگی در صورتی که سیاه دانه به صورت متعادل مصرف شود بی خطر است، سیاه دانه به عنوان ادویه و همچنین ماده غذایی در غذا ها مشکلی ندارد اما  اگر می خواهید در این دوران از مکمل های روغنی آن استفاده کنید حتما با پزشک مشورت کنید.

۳. برخی مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل های سیاه دانه ممکن است تداخل دارویی با داروهای ضد انعقادی و رقیق کننده خون داشته باشند.

نکته مهم : قبل از مصرف سیاه دانه به منظور درمان بیماری های گفته شده حتما با پزشک تان مشورت کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *