دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بازدید از تخت سلیمان و زیبایی های آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

تخت سلیمان یکی از جاذبه های تاریخی بسیار مهم در ایران است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است این منطقه در گذشته آتشکده آذرگشتسب بوده است و در یکی از روستاهای این استان واقع شده است.

محوطه تاریخی و بزرگ تخت سلیمان، در در منطقه ای نزدیک به تکاب واقع شده است که در فاصله ۴۵ کیلومتری از استان آذربایجان غربی است. این آتشکده در گذشته یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و عبادتگاهی بوده است که در سال ۶۲۴ مورد حمله هراکلیوس ها قرار گرفته است و تخریب شده است. با اسلام آوردن هلاکوخان بر ویرانه های این بنا مسجدی بنا گشته که در معماری آن از کاشی کاری استفاده شده است.

تخت دیدنی سلیمان

آشنایی با تخت سلیمان

بنای این آتشکده به قدری دارای قدمت است که اکنون تنها بخش هایی از آن باقی مانده است علاقه مندان می توانند در موزه رضا عباسی بخش هایی از کاشی کاری های این بنا را مشاهده کنند. شاید جالب است بدانید که این منطقه تاریخی محل سکونتی برای اقوام گوناگون در طول تاریخ ایران بوده است اقوام مادها، اشکانیان، مغولان، ساسانیان و هخامنشیان هر یک در این منطقه سکونت داشته اند.

قدمت و ارزش تاریخی این بنا همواره یادآور تمدن دیرینه و کهن ایرانی است همچنین باید اشاره کرد که نام اصلی این منطقه “شیز” است و توسط بسیاری از مورخان بزرگ مورد بررسی قرار گرفته است و آنطور که محققان حدس می زنند این منطقه محل تولد زرتشت بوده است.

تخت سلیمان

هنوز حقایق کشف نشده ای در رابطه با این اثر تاریخی وجود دارد و این موجب شده است تا این مکان به عنوان یک اثر تاریخی مهم در یونسکو به ثبت برسد. گردشگران با وارد به این منطقه چشم اندازهای مختلفی را می توانند مشاهده کنند در این منطقه دریاچه ای با عمق ۱۲۰ متر وجود دارد که از درون آن چشمه های جوشان سر بیرون آورده اند.

تخت و دریاچه سلیمان

  •  آرون گروپس

در این منطقه چشم اندازهای طبیعی و تاریخی هر یک از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند آثار و اشیای کشف شده از آن دوران اطلاعات بسیار مهمی را در رابطه با نسل بشر در اختیار محققان قرار داده است به ویژه اجسادی که از آن دوران باقی مانده است.

تخت زیبای سلیمان

این آتشکده مورد محافظت است و برای بازدید از این بناها باید بلیط ورودی دریافت نمایید و در برخی از روزهای سال نیز این منطقه تعطیل است و ورودی نمی پذیرد. زندان سلیمان نیز یکی از جاذبه های دیدنی است که در نزدیکی تخت سلیمان قرار دارد این منطقه با استفاده از حصارهایی محافظت شده اند و در کوه ها زندان هایی اخته شده است که بسیار قدیمی هستند. این زندان دارای گودال هایی عمیق هستند که عمق هر یک ۸۰ متر است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *