دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهکارهای کاهش تنش در خانواده که هر خانواده خوشبختی باید بداند

  • محسن محمدی
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در خانواده خود دچار ایجاد تنش های بیجا می باشید ما در این مقاله سعی داریم به راه کارهای کاهش تنش در خانواده بپردازیم می توانید از آن استفاده لازم را ببرید.

حتما شما هم با این موضوع موافق هستید که هنگامی که افراد در جمع های زیادی زندگی می کنند ممکن است رفتار ناخواسته برخی از آنها موجب ایجاد تنش های مختلفی در آن جمع شود. یکی از این جمعها خانواده است که اگر درست مدیریت نشود می تواند مشکل ساز باشد. کم کردن تنش در خانواده یکی از مسائلی است که افراد حاضر در جمع خانواده می باید راه کار های برخورد صحیح با آن را آموزش دیده باشند. در این مقاله به برخی از این راه کارها به طور مختصر اشاره خواهد شد. تا افراد علاقه مند بتوانند با استفاده از آنها به کم کردن تنش در خانواده خود دست پیدا کنند.

کاهش تنش در خانواده و راه های مقابله با آن

کاهش تنش در خانواده

چگونه با ایجاد تنش در خانواده مقابله کنیم:

مشورت کردن

اولین گزینه ای که در این اقدام می تواند به شما کمک بسیاری بکند مشورت کردن و همچنین همدل بودن اعضای خانواده با یکدیگر می باشد که می تواند تاثیرات بسزایی در روابط خانوادگی برای شما داشته باشد.

آموختن مهارت های ارتباطی

شما می باید نحوه ایجاد ارتباط با سایر افراد خانواده را به خوبی فرا بگیرید. به عنوان مثال شما باید بتوانید به حرف های دیگران به خوبی گوش داده و عقیده و نظر های دیگران احترام بگذارید.

یافتن راه حل برای مسائل

در صورتی که در مورد خاصی دچار اختلاف نظر و سوء تفاهم شدید نمی باید به سرزنش کردن یکدیگر بپردازید. بلکه با شناسایی این موردی که موجب سوء تفاهم شده است اقدام به رفع و حل آن نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مقابله سریع با سوء تفاهم ها

راهنمای برخورد با تنش در خانواده

در صورتی که دچار سوء تفاهم در مورد خاصی شده اید می باید در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام کنید. چرا که ماندن در شک باعث ایجاد اثرات مخرب تری خواهد شد که که درست کردن آنها به مراتب سنگین تر از مقابله با آنها است.

حفظ حریم افراد

در صورتی که مایل به تشویق افراد می باشید می باید آنها را در جمع تشویق کرده و اگر انتقادی از آنها دارید باید این انتقاد را در خفا و به صورت خصوصی با وی مطرح نمایید تا حریمها حفظ شوند.

پرسیدن از یکدیگر یکی از راه های کاهش تنش در خانواده

در صورتی که هدف از انجام کاری را که توسط یکی از افراد خانواده شما انجام شده است و شما نمی دانید بهترین کار قبل از هر گونه قضاوت پرسیدن از قصد وی برای انجام این کار می باشد که می تواند بسیار سازگار باشد.

پیشداوری نکنید

کاهش تنش در خانواده

در برخورد با مشکلات مختلف از پیشداوری کردن پرهیز کنید. و نقاط قوت کار را مشاهده فرمایید. طبق ضرب المثل معروف به جای توجه به نیمه خالی لیوان نیمه پر آن را ببینید.

با یکدیگر گفت و گو کنید

هر فرصتی را که به دست می آورید می توانید با گفت و گو کردن با اعضای خانواده مشغول شوید. این کار نه تنها برای شما لذت بخش خواهد بود بلکه می تواند به روابط عاطفی شما نیز کمک بسیاری بکند.

ارزیابی رفتار یکدیگر

کاهش تنش در خانواده

بعد از گذشت مدت زمانی مشخص افراد می توانند در فضایی محبت آمیز به ارزیابی رفتار یکدیگر بپردازند. و برای داشتن رفتار های مناسب با تصمیم های درست اقدام به انجام آنها کنند.

با همسرتان درد و دل کنید

یکی از راه های کاهش تنش در خانواده درد و دل هایی است که میان زن و شوهر انجام می گیرد. که می تواند علاوه بر بهبود بخشیدن به فضای عاطفی در جلوگیری از ایجاد تنش نیز موثر باشد.

از سوء ظن های مختلف بپرهیزید

اگر رفتار یا کار خاصی که از جانب یکی از افراد خانواده فکر شما را مشغول کرده است بهترین راه کار این است که به طور صریح به گفت و گو با وی بپردازید. از هر گونه سوء ظن نسبت به دیگری پرهیز کنید.

افراد را به خوبی بشناسید

چگونه از زندگی خود لذت ببریم

برای زندگی کردن در خانواده ای سالم و نداشتن هر گونه تنش در آن می باید با روانشناسی افراد خانواده آگاهی داشته باشید همچنین شما می توانید با روانشناسی دروغ نیز آشنا شوید. و آنها را همانگونه که هستند بشناسید و بدانید که چه چیز هایی می تواند برای آنها ارزشمند باشد و آنها به آن بها می دهند.

متلک پرانی نکنید

از صحبت کردن با کنایه و داشتن منظور خاص در رفتار خود با سایرین برای کاهش تنش در خانواده دوری کنید. چرا که متلک پرانی می تواند به افزایش مقاومتها در برابر یکدیگر دامن بزند.

گذشت داشته باشید

اگر هر یک از افراد خانواده دچار اشتباهی می شوند می باید سریع آن خطا از طرف سایر افراد خانواده بخشیده شود و به زندگی عادی خود ادامه دهید.

آراسته زندگی کنید

نحوه اداره صحیح خانواده

افراد خانواده باید به وضع ظاهری خود در زندگی مشترک رسیدگی کنند. چرا که همه افراد از پریشانی و به هم ریختگی وضع دیگران احساس بدی کسب می کنند.

حس مرد سالارانه یا زن سالاری نداشته باشید

اگر هر یک از طرفین زندگی مشترک خود را صاحب این زندگی بدانند و به دیگر بها کافی ندهند همین امر موجب می شود بین طرفین زندگی تنش ایجاد شود.

از مقایسه کردن با دیگران بپرهیزید

شما برای این که بتوانید در زندگی اجتماعی خانوادگی پیشرفت های موثری داشته باشید می باید هر یک از افراد خانواده را با خود آن شخص مقایسه کرده و از انجام مقایسه با سایرین خودداری کنید.

گرفتن تصمیمات صحیح در زندگی

هیچ گاه در حالی که عصبانی هستید نسبت به سایر افراد خانواده تصمیم گیری نکنید. چرا که تصمیم گیری در این حالت می تواند باعث بروز اشتباه در آن شده که می تواند به افزایش تنش در خانواده منجر شود.

به یکدیگر برچسب نزنید

کاهش تنش در خانواده

از این که دیگران را با لقب های منفی مورد خطاب قرار دهید پرهیز کنید. چرا که این کار در روحیه آنها تاثیرات منفی به جای می گذارد و باعث ناراحتی افراد می شود.

داشتن احساس مسئولیت

یکی از راه های کاهش تنش در خانواده داشتن احساس مسئولیت در قبال کارهای انجامی و آنچه که باید انجام شود می باشد.

همچنین شما می توانید با راه کار های ارتباط برقرار کردن با فرد ناسازگار در خانواده نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *