دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خصوصیات کودک ۵ ساله و نحوه صحیح رفتار با وی

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

کودک ۵ ساله به قدری بزرگ شده است که اهمیت امنیت را درک کند و از قوانین ساده در مورد آن پیروی نماید، اما یکی از ویژگی های کودکان در این سن، بی پروا بودنشان می باشند. آنها معمولا خطر را تشخیص نمی دهند، به همین دلیل باید همواره مراقب کارهایی که کودک در این سن انجام می دهد، باشید، در ادامه با برخی دیگر از خصوصیات کودک ۵ ساله آشنا خواهید شد.

پنج سالگی زمان آغاز مدرسه رفتن برای کودکان است و اگر چه وی در این سن  باید با بچه های دیگر بازی کند و رابطه دوستی برقرار کند، اما هنوز هم وابستگی عاطفی دارد، برای همین اغلب آنها در موقع رفتن به مدرسه دچار اضطراب شده و به خاطر دور شدن از خانواده واهمه دارند، در مطالب قبلی شما را در مورد چگونگی کاهش اضطراب جدایی در کودکان آشنا کرده ایم، در این بخش قصد داریم، خصوصیات کودک پنج ساله را معرفی نماییم، بنابراین تا پایان همراه ما باشید.

خصوصیات کودک ۵ ساله چگونه است؟

شناخت رفتار ها و خصوصیات کودک ۵ ساله می تواند به والدین کمک نماید تا بهترین شیوه نگهداری از فرزندشان را شناسای نمایند؛ کودک ۵ ساله از آنچه که در زندگی شان رخ می دهد، لذت برده و با هر اتفاق منحصر به فرد و جدیدی که به وقوع می پیوندد، انواع جدیدی از چالش های خاص خود با والدین را تجربه خواهند کرد.

خصوصیات بچه 5 ساله

مشاهده یک کودک ۵ ساله، زمانی که شخصیت نوپا را پشت سر گذاشته و به این دوران از زندگی خود می رسد، با حساسیت هایی برای والدین همراه است، کودکان در ۵ سالگی، چشمه ای از بزرگسالی خود را نشان داده و اینکه در آینده چه اتفاقی برای آنها رخ خواهد داد، بنابراین در این سن مسائل زیادی وجود دارد که در رشد کودک مشارکت داشته و نیز نقاط عطف عمومی وجود دارد که می تواند در زندگی کودک پنج ساله اتفاق بیافتد.

تولد سلولی، نه ماه قبل از به دنیا آمدن رخ می دهد، تولد زیستی در شروع تولد بوده و یک سالگی را نیز تولد روانی کودک می دانند، بتابراین تولد اجتماعی کودک در سن ۵ سالگی اتفاق می افتد، بدین معنا که او دارای توانایی درک حس و احساس دیگران شده و می تواند خود را جای آنها بگذارد، می تواند حالات و نیازهای دیگران را تشخیص دهد و در برقراری ارتباط با آنها از نوعی اصول انسانی و اخلاقی در سنین کودکی برخوردار شده و در عمل مورد استفاده قرار دهد.

ویژگی های کودک 5 ساله

  •  آرون گروپس

کودک در سن ۵ سالگی از بودن در کنار بچه های دیگر لذت می برد و با آنها همکاری های خوبی دارد و نیز نسبت به دوستانش مهربان و همدل می باشد. در ادامه به برخی دیگر از خصوصیات کودک ۵ ساله اشاره می کنیم.

  • سن ۵ سالگی، اوج خیالپردازی و فکر کردن کودک است و کودکان در این سن، می توانند تصاویر ترسناک و وحشتناکی را در ذهن خود تصور کرده و نیز تمایزی بین خیال پردازی و واقعیت قائل شوند.
  • آنها در این سن، مهارت های اجتماعی و نیز روش هایی را برای نشان دادن هیجانات شان از طریق مشاهده کردن بزرگتر ها و یا کودکان دیگر یاد می گیرند.
  • ضمن اینکه کودکان می توانند در بین قرارداد های اجتماعی با قوانین فردی و قوانین اخلاقی تمایز قائل شده و به تدریج قوانین مختلف در محیط پیرامونشان را درک نمایند.
  • از دیگر خصوصیات کودک ۵ ساله این است که وی بسیار مستعد برنامه ریزی و استدلال کردن می باشد. همچنین آنها آماده فهمیدن و درونی کردن قوانین اجتماعی شده و می توانند مطابق با این قوانین رفتار و عمل نمایند.
  • کودک به تدریج و با نزدیک شدن به سن ۵ سالگی، احساس هویت قومی در وی تقویت شده و می تواند رفتار های گروه اجتماعی خود را مورد بررسی و بازبینی قرار دهد.
  • کودکان در این سن، این موضوع را درک خواهند کرد که هرگونه تشویق و سرزنش می تواند نتیجه رفتار و اعمال آنها باشد. همچنین آنها از همکاری و کمک کردن به دیگران لذت برده و تمایل دارند تا با نشان دادن رفتار خوب، مورد تشویق دیگران و بزرگتر ها قرار گیرند.
  • کودکان تفاوت بین کار عمد و تصادفی را متوجه می شوند، آنها بر روی نتیجه یک رفتار یا عمل (آسیب و صدمه) تمرکز کرده و به هدف از رفتار، توجه کمتری دارند.
  • کودک ۵ ساله به اندازه ای بزرگ شده است که اهمیت امنیت را درک کرده و از قوانین ساده آن پیروی کند، اما بی پروا بودن، یکی از ویژگی های کودکان در این سن  می باشد که معمولا خطر را تشخیص نمی دهند، از این رو باید همواره مراقب کارهایی که وی در این سن انجام می دهد، باشید.

پیشرفت در مهارت های احساسی و اجتماعی کودک

برای کودک ۵ ساله، خانواده به عنوان مرکز دنیا شناخته می شود و اگر چه در این دوران از زندگی خود، دوست دارد با کودکان دیگر بازی کند و با آنها روابط صمیمانه و اجتماعی برقرار نماید، اما با این وجود هنوز هم وابسته به والدین و خانواده بوده و زندگی عاطفی و احساسی وی در محیط خانواده جریان دارد، بنابراین به هنگام رفتن به مدرسه امکان دارد، دچار اضطراب و نگرانی شده و در روز های اول مدرسه، برای والدین و خانواده اش بی قراری کند.

کودک در مدرسه با عقیده ها و رفتار های مختلف و نیز با یک سیستم جدید مواجه می شود که با قوانین موجود در خانه اش بسیار متفاوت است. بنابراین اگر در کودکتان تغییراتی مشاهده کردید، مثلا اینکه بعد از مدرسه به شما چسبید و یا گریه کرد، نگران نشده و تعجب نکنید، همچنین با وی با تحکم صحبت نکنید، زیرا هر کودکی در برابر مشکلات و فشار ها، به روش خود واکنش نشان خواهد داد.

خصوصیات کودک پنج ساله

یکی دیگر از ویژگی ها و خصوصیات کودک ۵ ساله ، احساس همدردی و دلسوزی وی در این سنین است و نسبت به آن واکنش هایی را از خود نشان می دهد. ضمن اینکه در این سن، کودک به جنسیت خود (دختر یا پسر بودن)، اهمیت زیادی داده و اغلب ترجیح می دهد که با هم جنس خود، همبازی شود. همچنین وی بازی گروهی را به تنهایی بازی کردن ترجیح می دهد.

کودک پنج ساله بسیار می تواند بر روی رفتارش کنترل داشته باشد، به عنوان مثال اگر قبلا بسیار لجباز و بهانگیر بود، اکنون این رفتار ها کمتر در وی دیده می شود و همچنین وی در این سن معنای عادلانه را متوجه می شود و قانون های بازی را سعی می کند، رعایت کند. اگر چه وی در هنگام بازی با دیگران، ممکن است با خیلی مسائل کنار آید، ولی هنوز هم این امکان وجود دارد که جر زنی کند، عصبی و ناراحت شود و یا اینکه بگوید؛ اصلا نمی خواهم با تو بازی کنم.

خصوصیات کودک 5 ساله

از خصوصیات کودک ۵ ساله ، زیاد پرسیدن سوال های پی در پی است. او در این سن، سوالات کاملا جدی پرسیده و منتظر شنیدن جواب های قانع کننده می باشد. ضمن اینکه وی ممکن است قبل از انجام هر کاری از شما اجازه بگیرد، به این دلیل که وی به تازگی،  شروع به یادگرفتن قوانین کرده و می خواهد، بداند که انجام کدام کار صحیح و کدام اشتباه است.

کودک ۵ تا ۶ ساله، دید خوبی نسبت به دنیا پیدا کرده و متوجه می شود که چیزهای متفاوت زیادی در کنار هم در دنیا وجود دارند. همچنین ارزش ها را درک کرده و این موضوع را متوجه می شود که خانواده های مختلف، ممکن است ارزش های مختلفی داشته باشند.

همانطور که گفتیم، کودکان در این سن، قوانین را درک کرده و آنها را دوست دارند، دیدگاه آنها به دنیا گسترده تر شده و متوجه می شوند که به دلیل وجود این قوانین، نباید بی نظمی در دنیا به وجود آید.

کودک، مفهوم زمان و مکان را درک می کند و می تواند به خوبی اشیاء را براساس شکل، رنگ و اندازه مرتب نماید، ضمن اینکه می تواند چهار رنگ را نام برده و ۱۰ تا ۱۲ رنگ را هم تشخیص دهد و زمانی که یک کودک ۶ ساله شود، قادر خواهد بود، اشیاء را به ترتیب از کوچک به بزرگ، کوتاه به بلند و سبک به سنگین مرتب نماید.

وی همچنین می تواند در این سن، تصویر یک انسان را نقاشی کند و برای آن سر، چشم و بینی و دست و پا و دیگر قسمت های مختلف بدن بکشد. همچنین توانایی نقاشی کردن خانه ای با در، پنجره و سقف را دارد. ضمن اینکه می تواند حروف و اعداد را تشخیص دهد و حتی آنها را در ذهن سپرده و بعدا بنویسد.

انجام فعالیت های بدنی از جمله خصوصیات کودک ۵ ساله است، به گونه ای که انجام این فعالیت ها برای کوکان ۵ تا ۶ ساله بسیار لذت بخش بوده و آنها تمایل زیادی به لی لی، یادگرفتن شنا، رقصیدن، دویدن و … دارند.

خصوصیات و ویژگی های کودک 5 ساله

پیشرفت در مهارت های گفتاری نیز یکی دیگر از ویژگی های کودک ۵ ساله می باشد، آنها در این سن، زبان مادری را به خوبی فرا گرفته اند، اگر چه ممکن است در بیان افکار و یا اتفاقات پیچیده کمی دچار مشکل شده و به خوبی نتوانند جملاتشان را کامل کنند، اما اغلب به صورت واضح صحبت کرده و می توانند اسم خود، سن، تاریخ تولد و نیز آدرس شان را بگویند. آنها معنای کلمات را متوجه شده و مفهوم جملات را می توانند، درک نمایند.

خصوصیات کودک 5 ساله

در این سن، کودکتان می تواند قصه بگوید، با دوستانش صحبت کند، وی گوش دادن به قصه را بسیار دوست دارد و از خواندن آواز، ترانه، شنیدن جوک و معما لذت زیادی خواهد برد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *