دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با قرص زیپتین و نکات مهمی که باید درباره این دارو بدانید

  • سحر بهرامی
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

نام تجاری قرص زیپتین، سیتاگلیپتین است که این دارو برای تنظیم میزان قند خون در افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند استفاده می شود.

قرص زیپتین به فرد بیمار کمک می کند تا میزان انسولین تولید شده پس از خوردن وعده غذایی که باعث افزایش قند خون بدن شده را کاهش دهد، در نتیجه پزشک این دارو را برای کسانی تجویز می کند که به بیماری دیابت نوع۲ مبتلا هستند.

همه چیز درباره قرص زیپتین

کنترل کردن قند خون باعث می شود تا شما  از ابتلا به بیماری های جدی در امان بمانید چرا که بالا بودن میزان قند خون می تواند مشکلات زیادی از جمله: آسیب به کلیه ، از دست دادن اعضای بدن، بالا رفتن ریسک حملات قلبی و مغزی، مشکل در عملکرد جنسی و از دست دادن بینایی برای فرد به وجود آورد.

مشخصات قرص زیپتین (سیتاگلیپتین)

طبقه بندی دارویی ⇐ دارو های کاهش دهنده قند خون

شکل ظاهری دارو ⇐ قرص های روکش دار

مواد تشکیل دهنده دارو ⇐ سیتاگلیپین و متفورمین

مکانیسم عمل ⇐ بلوکه کننده اختصاصی آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز ۴ و کاهش میزان مقاومت انسولین.

  •  آرون گروپس

ترکیبات دارویی ⇐ هر قرص حاوی ۱۰۰ میل سیتاگلیپتین و فسفات منوهیدرات است.

موارد مصرف ⇐ برای کنترل و اثر بخشی قند خون در دیابت نوع ۲ باید مصرف این دارو همراه با ورزش و رژیم غذایی باشد.

نحوه استفاده ⇐ ۱ مرتبه در روز طبق هر آنچه که پزشک دستور داده مصرف شود.

قرص زیپتین کاهش دهنده فشار خون

نکات مهم قبل از مصرف

اگر به سیتاگلیپتین و اجزای تشکیل دهنده این قرص حساسیت دارید از این دارو به هیچ عنوان استفاده نکنید. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر از مصرف این دارو خودداری کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • مشکلات و بیماری لوزالمعده
  • داشتن سنگ صفرا
  • بالا بودن سطح تری گلسیرید
  • دیابت از نوع ۱
  • کتواسیدوز دیابتی
  • مصرف الکل
  • مشکلات کلیوی
  • واکنش های آلرژیکی
  • دوران شیر دهی

توجه: در دوران استفاده از این قرص اگر احساس درد در ناحیه شکم داشتید باید مصرف آن را قطع کنید زیرا می تواند یکی از نشانه های پانکراتیت باشد که در این صورت باید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

موارد منع مصرف قرص زیپتین

نحوه مصرف

  • این قرص باید کاملا مطابق با دستور پزشک مصرف شود.
  • قرص زیپتین را می توان هم با معده خالی و یا همراه با غذا استفاده کرد.
  •  از جویدن این دارو خودداری کنید.
  • این دارو ممکن است به تنهایی تجویز شود و یا با دیگر دارو های کاهش دهنده گلوکز خون تجویز شود.
  • میزان استفاده طبیعی از قرص ۱۰۰ میلی گرم در روز است اما افرادی که مشکلات کلیوی دارند باید میزان دوز این قرص ۵۰ میلی گرم باشد.
  • رعایت کردن رژیم غذایی و داشتن تحرک و ورزش در کنار مصرف این قرص ضروری است.

قرص زیپتین کنترل کننده بیماری دیابت

توصیه های مهم

  • اگر از میزان دوز تهیه شده بیشتر از حد مجار مصرف کردید سریع به پزشک خود مراجعه کنید.
  • در صورت فراموش کردن مصرف آن در یک نوبت بعد از به یاد آوردن در صورتی که زمانی کمی از مصرف آن گذشته است دارو را استفاده کنید، اما اگر نزدیک به زمان بعدی استفاده بود از مصرف این قرص خودداری کنید.
  • در شرایطی مانند ضربه، عفونت، جراحی، تب میزان دوز استفاده از دارو تغییر می کند، که در صورت قرار گرفتن در چنین شرایطی پزشک خود را فوری در جریان بگذارید.
  • هر چند روز ۱ مرتبه میزان قند خون خود را چک کنید.
  • در بعضی شرایط باید با تشخیص پزشک مصرف این دارو را متوقف کنید، از جمله این شرایط کم آب شدن بدن، حجامت، درمان از طریق اشعه ایکس
  • تا زمانی به مصرف این دارو بپردازید که پزشک برایتان تعیین کرده است، به هیچ عنوان اقدام به قطع مصرف این دارو به صورت خودسرانه نپردازید.

مزایای استفاده

  1. کاهش میزان هموگلوبین
  2. تک درمانی بودن
  3. کنترل مطلوب تر قند خون نسبت به درمان مونو تراپی
  4. کاهش حملات ناشی از افت قند خون
  5. استفاده ۱ مرتبه از قرص
  6. عدم میزان تغییر و افزایش در وزن

موارد مصرف قرص زیپتین

عوارض جانبی

از جمله عوارضی که احتمال دارد پس از مصرف اتفاق بیفتد:

واکنش های آلرژیکی، این آلرژی در صورت حساسیت به اجزای تشکیل دهنده این دارو اتفاق می افتند که در این صورت باید مصرف آن را قطع کرده و از داروی دیگر که توسط پزشک تجویز می شود جهت کنترل دیابت استفاده کنید.

مفصل درد که در اثر مهار کننده ها اتفاق می افتد.

کاهش شدید افت قند خون این مشکل در صورتی به وجود می آید که قرص زیپتین را همراه با دیگر دارو ها مانند انسولین و سولفونیل مصرف شود که در این صورت باید دوز مصرفی این دارو ها توسط دکتر کمتر شود.

زمانی که شما دچار افت قند خون می شوید دچار علائمی مانند گرسنگی، سردرد، خواب آلودگی، سرگیجه، تعریق و افزایش ضربان قلب خواهید شد.

از مهم ترین و شایع ترین عوارض قرص زیپتین: گرفتگی بینی، گلو درد، سردرد، عفونت دستگاه تنفسی.

داروی زیپتین

تداخلات دارویی زیپتین :

اگر از دارو های زیر مصرف می کنید، حتما قبل از مصرف این دارو پزشک خود را در جریان قرار دهید :

مصرف همزمان دیگوکسین با این دارو، مقدار دیگوکسین در خون را کمی افزایش می دهد، از این رو بیماران تحت درمان با دیوگوکسین باید تحت نظارت باشند، تنظیم مقدار مصرف دیگوکسین یا سیتاگلیپتین توصیه نمی شود.

همچنین مصرف همزمان دارو های سولفونیل اوره با سیتاگلیپیتین به منظور کاهش خطر هیپوگلیسمی امکان دارد مقدار کمتر از داروی سولفونیل اوره مورد نیاز باشد.

موارد احتیاط مصرف دارو

داشتن رژیم غذایی صحیح و تمرینات ورزشی منظم تجویز شده توسط پزشک و نیز آزمایش مرتب قند خون در اثربخشی این دارو تاثیر زیادی دارد.

کنترل قند خون توسط پزشک انجام گیرد، در صورت افزایش یا کاهش قند خون به هنگام مصرف زیپتین با پزشک تان مشورت کنید. همچنین از افزایش خودسرانه دارو بدون دستور پزشک خودداری کنید.

قرصهای زیپتین

در شرایط تب، عفونت و یا جراحت کنترل میزان قند خون سخت تر است، بنابراین در چنین شرایطی با پزشک تان مشورت کنید و بدون تجویز وی از تغییر مقدار مصرف دارو اجتناب کنید.

پیش از انجام هر عمل جراحی و فوریت های پزشکی و نیز انجام مراقبت های پزشکی و دندانپزشکی، حتما پزشک و دندان پزشک خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

به هنگام مصرف این دارو، آزمایش های مربوط به قند خون ناشتا، هموگلوبین A1C و عملکرد کلیوی را انجام دهید، این آزمایش به منظور تحت نظر گرفتن بیماری و یا کنترل عوارض جانبی انجام می گیرد، حال در فواصل منظم باید به پزشک مراجعه شود.

مصرف قرص زیپتین اغلب قند خون را پایین نمی آورد و مصرف همزمان آن با دارو های پایین آورنده قند خون همچون انسولین و سولفونیل اوره، می تواند موجب افت قند خون شود، مصرف قند های سریع الاثر مثل قرص یا ژل گلوکز، به درمان افت قند خون کمک می کند، البته در صورت عدم دسترسی به این مواد می توان از خوردن یا آشامیدن حبه قند، عسل، آبنبات، آب پرتقال یا سودای غیر رژیمی استفاده کرد. برای جلوگیری از افت قند خون لازم است وعده های غذایی را در زمان های مشخص در طول روز مصرف کرده و هیچ یک از وعده های غذایی را از دست ندهید.

مصرف قرص زیپتین

در آخر باید به این نکته توجه کرد که هر چقدر هم یک دارو دارای کیفیت بالا و عملکرد خوبی برای درمان بیماری دیابت باشد کافی نیست زیرا هیچ دارویی به طور قطع به درمان این بیماری نمی پردازد، بیماری دیابت نوعی از بیماری است که فقط می توان آن را کنترل کرد که این کنترل باید توسط رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی انجام شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *