دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش خلاقیت و رشد استعدادها با تکنیک های ساده و شگفت انگیز

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

خلاقیت یک مهارت ذاتی در افراد است که گاها با استفاده از برخی تکنیک ها قابل تقویت و شکل گیری است. تکنیک های افزایش خلاقیت ب شما کمک می کنند تا توانایی و مهارت های جدیدی را در در تقویت کنید.

خلاقیت در زندگی بسیاری از افراد وجود دارد، اما گاها ممکن است در وجود برخی از آن ها نهفته باشد که باید با استفاده از روش هایی به دنبال کشف و پیدا کردن آن ها بود. همانطور که می دانید خلاقیت به عنوان یک عامل مهم در دستیابی به موفقیت محسوب می شود و به رشد و شکوفایی افراد کمک می کند بنابراین با افزایش خلاقیت زمینه رشد استعدادها را در خود بیشتر می کنید. تکنیک هایی که برای تقویت و رشد خلاقیت در افراد ایجاد می شود موجب شناسایی توانایی ها و مهارت های افراد نیز خواهد شد.

خلاقیت جیست

چه کارهایی باعث افزایش خلاقیت می شوند؟

بی تردید یکی از گام های اساسی برای رشد خلاقیت در فرد شناسایی میزان توانایی ها و مهارت ها است بنابراین ابتدا باید علایق را شناسایی کرد و با کمک به رشد و پرورش آن ها خلاقیت را در فرد افزایش داد. در اینجا نیز با استفاده از برخی تکنیک های پیشنهاد می شود تا خلاقیت را در خود پرورش دهید.

وزش ذهنی و جسمی:

ورزش یک تمرین خوب برای تقویت ذهن است که هر قدر این تکنیک های ورزشی مناسب استفاده شود بیشتر به بروز خلاقیت کمک می کند. تقویت خلاقیت در ورزش با استفاده از تکنیک های یوگا، مدیتیشن و پیاده روی امکان پذیر است همچنین جالب است بدانید استفاده از این تکنیک های ورزشی ایده های بیشتری را در ذهن شما ایجاد می کند.

توجه به کودک درون:

کودک درون در بسیاری از ما نشان دهنده علایقی است که بر روی آن ها سرپوش نهاده ایم توجه به کودک درون به عنوان یک عامل مهم در رشد خلاقیت محسوب می شود. روانشناسان تاکید می کنند تا برای رشد کودک درون به آن بال و پر دهید و توجه بیشتری به آن داشته باشد این بدان معنا است که با شناسایی این علایق زمینه هایی را برای رشد و شکوفایی آن ایجاد کنید.

افزایش خلاقیت

نوشتن:

یک تکنیک بسیار کاربردی در بالا بردن خلاقیت نوشتن است. این کار را با نوشتن متن های ساده برای خود آغاز کنید و در نهایت می توانید با تلاش بیشتر متن های ادبی را ارائه دهید. نوشتن حتی متن های ساده موجب می شود تا ذهن شما بیشتر تکاپو داشته باشد زیرا با این کار اضطراب، نگرانی و افکار منفی را از خود دور خواهید کرد و با فکری باز به فعالیت های خود می پردازید.

استفاده از کلاس های آموزشی:

کلاس های آموزشی به رشد خلاقیت کمک خواهد کرد و موجب می شود تا نقاط ضعف شناسایی شوند و از جهت دیگر نیز نقاط قوت در افراد تقویت خواهند شد. اینگونه از کلاس های دارای دوره های آموزشی هستند که با شناسایی علایق در افراد به رشد و تقویت آن ها کمک می کنند.

همکاری با افراد خلاق:

یکی از راه های تقویت خلاقت استفاده از راهنمایی ها و مشورت افرادی است که در کارهای خود دارای علاقه و خلاقیت هستند این کار به عنوان یک برنامه راهبردی و کلیدی کمک کننده خواهد بود. داشتن فکر خلاق نیازمند آگاهی و تلاش است که باید با استفاده از تکنیک های مختلف به دنبال آن باشید.

  •  آرون گروپس

خندیدن:

خندیدن و شاد بودن راهی دیگر برای پرورش خلاقیت است روحیه مثبت شما بستگی به میزان شادی شما و لذتی دارد که از زندگی می برید. روابط دوستانه خود را تقویت کنید، طنزپرداز باشید، برنامه های کمدی مشاهده کنید و دیگر فعالیت ها که موجب خنده و تفریح شما خواهد شد.

تقویت خلاقیت

گوش دادن به موسیقی:

موسیقی می تواند احساسات مثبت و خوبی را در شما ایجاد کند گوش دادن به موسیقی های ملایم تر و آرام تر روشی است که ذهن خلاق تری را ایجاد می کند و یکی از تکنیک های تقویت خلاقیت محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که موسیقی تاثیرات مثبتی بر روی استرس و اضطراب افراد خواهد داشت.

شرکت در فعالیت های اجتماعی:

فعالیت های اجتماعی بیرون خانه دارای تاثیرات بسیار گسترده ای بر روی فرد ست که از جمله آن ها می توان به افزایش اعتماد به نفس، خودباوری، شادابی و خلاقیت اشاره کرد. داشتن اینگونه از روابط آگاهی اجتماعی شما را افزایش می دهد و موجب می شود تا فرد خلاق تر در زندگی باشید.

سفر کردن:

خلاقیت در سفر نیز ایجاد می شود زیرا با سفر می تواند تجربه های جدیدتری داشته باشید و بیشتر از زنگی خود لذت خواهید برد. بهتر است به مناطقی سفر کنید که تاکنون نرفته اید تا از این طریق تجربه های جدیدتری را تجربه کنید.

تنهایی:

خلوت کردن با خود یک تکنیک افزایش خلاقیت است زیرا می توانید در خلوت به موضوعات مختلفی فکر کنید که راه حل های متنوعی برای آن ها در ذهن خود خواهید داشت. سعی کنید تا در این مواقع ذهن خود را آزاد بگذارید تا فرصت بیشتری برای فکر کردن به موضوعات خلاقانه و جدید داشته باشید.

بالا بردن خلاقیت

فراهم کردن محیط:

محیط خلاقانه زمینه مناسبی برای رشد خلاقیت ایجاد می کند به عنوان مثال می توانید اتاقی تدارک ببینید که در آن کارهای خلاقانه کوچک و بزرگی انجام می دهید. در اتاق خود وسایل تزیینی، دورریختنی و … داشته باشید و کارهای دستی مختلفی را با آن درست کنید.

مطالعه کردن:

مطالعه کتاب های انگیزشی و آموزشی متنوع ذهن شما را بیشتر درگیر می کند و موجب تقویت خلاقیت خواهد شد همچنین مطالعه کردن موجب می شود تا آگاهی و دانش شما در زمینه های مختلف افزایش پیدا کند. بنابراین سعی کنید تا کتاب های متنوع تری را مطالعه کنید تا در زمینه های مختلف دانش و آگاهی داشته باشید.

آزادی عمل:

تمامی این راهکارها زمانی موثر است که آن را در حیطه عمل قرار دهید و توصیه می شود برنامه ریزی های خود را به شکلی ارائه دهید که واقع بینانه باشند و قابلیت عملی شدن را داشته باشند.

تقویت خلاقیت

ترفندهایی برای بالا بردن خلاقیت

خلاقیت یک مهارت مهم در محیط خانه و خارج از آن می باشد و داشتن تفکر خلاق به ما در ابداع راه حل های نوآور برای حل مشکلات و بدست آوردن نقطه نظر های جدید به هنگام انجام وظایف کمک می کند و می توانید این ویژگی ها را از طریق ترفند های مختلف بهبود ببخشید :

  • ترفند شش کلاه

ترفند ۶ کلاه تفکر که به معنای بررسی یک مشکل از شش زاویه متفاوت می باشد و از جمله تکنیک های بالا بردن خلاقیت است، حال از طریق این ترفند ایده های بیشتری, نسبت به زمانی که مسئله یا مشکلتان را مثلا از یک یا دو نقطه نظر نگاه می کردید، به جود می آورید. در زیر با این ترفند آشنا می شوید :

  • کلاه سیاه : از زاویه منفی استفاده شود. کدامیک از موارد در راه حل ارائه شده جواب نمی دهند ؟
  • کلاه آبی : فکر کردن با دید باز. بهترین راه حل کلی و همه جانیه چه می باشد؟
  • کلاه سبز : تفکر خلاقانه. ایده های جایگزین کدامند؟
  • کلاه قرمز : احساسی به وضعیت نگاه کنید. به احساساتتان گوش دهید که چه می گویند ؟
  • کلاه سفید : واقع بینانه به شرایط نگاه کردن. حقایق کدامند ؟
  • کلاه زرد : استفاده از زاویه مثبت. کدامیک از موارد در راه حل ارائه شده جواب می دهند ؟

بالا بردن خلاقیت

ترفند گلوله برفی

یکی دیگر از راه حل های بالا بردن خلاقیت، ترفند گلوله برفی می باشد، آیا تاکنون به این موضوع توجه کرده اید که چگونه ایده ای عالی به شکل مستقیم به ایده ای دیگر منتهی خواهد شد؟

به هنگام کار کردن بر روی تولید ایده ها در پروژه تان با بکارگیری ترفند گلوله برفی می توانید از این مزیت بهره گیرید و در صورتی که این ایده برای کار فعلی تان مناسب نیست، از این ایده صرفنظر کنید تا بعداً در پروژه ای دیگر از آن کمک بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *