دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان افسردگی خفیف با راهکارهای موثر در خانه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

افسردگی این روزها در زندگی بسیاری از ما رخنه دوانده و نتایج تاثیرگذاری را بر روی زندگی و کیفیت آن داشته است. درمان افسردگی خفیف که یکی از انواع افسردگی است دارای راهکارهای مناسبی در این زمینه است.

افسردگی ناشی از عوامل متعددی است که هر یک زمینه ساز افسردگی می باشند هر یک از این عوامل به میزان شدتی که دارند می تواند شدت افسردگی را افزابش دهند. همانطور که می دانید افسردگی دارای انواع متعددی است که افسردگی خفیف از شایع ترین آن ها است که می توان گفت در میان افراد بسیاری وجود دارد که در اینجا در رابطه با افسردگی و شیوه های درمان افسردگی خفیف بیشتر توضیح خواهیم داد.

درمان افسردگی

درمان افسردگی خفیف:

افسردگی خفیف نوعی از افسردگی است که اصولا بدون سروصدا و به آرامی در فرد ایجاد می شود این نوع افسردگی با وجود شدت کمی که دارد می تواند احساساتی از قبیل غم و ناامیدی را در فرد ایجاد کند و به همین جهت است که روانشناسان توصیه می کنند تا از همان ابتدا از بروز این اختلال جلوگیری شود. هر اختلال روانی دارای نشانه هایی است که اختلال افسردگی خفیف نیز از آن برخوردار است و می توان با استفاده از این نشانه ها آن را شناسایی کرد.

علائم:

علائم و نشانه های ظاهری برای درمان افسردگی خفیف که در افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد شامل این موارد می باشد: کم اشتهایی یا پرخوری در فرد، کم خوابی یا بدخوابی،  نداشتن انرژی کافی، احساس خستگی مفرط و دائم، ذهن مشغول، منفی بافی و منفی نگری، احساس یاس و ناامیدی، نداشتن اعتماد به نفس و بی علاقگی

هر یک از نشانه های ذکر شده در فوق می تواند در کنار عوامل ژنتیکی و محیطی موجب شدت بیماری افسردگی در فرد باشد. بنابراین در اینجا با ارائه تکنیک های موثر به بهبود افسردگی خفیف در افراد کمک خواهیم کرد این تکنیک های به تکنیک های خانگی شناخته می شوند.

درمان افسردگی خفیف

رژیم غذایی مفید و سالم:

داشتن یک رژیم غذایی سالم و بدون ضرر یکی از گام های اساسی برای مقابله با افسردگی های خفیف در بیماران است. پزشکان توصیه می کنند تا برای پیشگیری از ابتلا به اینگونه از اختلالات ویتامین d، b، منیزیم، فولاد، آهن، اسیدهای چرب، ید، سلنیوم و امگا ۳ را در وعده و رژِیم غذایی خود قرار دهید.

داشتن رژیم غذایی از این رو می تواند در درمان اختلالات افسردگی موثر باشد که به سوخت و ساز مناسب بدن کمک می کند و در نهایت موجب می شود تا سیستم عصبی فرد به شکل بهتری فعالیت داشته باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پیاده کردن افکار بر روی کاغذ:

یکی از تکنیک های بسیار موثری که بیشتر روانشناسان برای مقابله و درمان افسردگی خفیف به آن اشاره می کنند نوشتن احساسات و افکار بر روی کاغذ است. این کار موجب می شود تا شما آگاهی خود بر روی افکار مثبت و منفی خود را بیشتر و در نهایت بهتر بتوانید در مدیریت آن ها تلاش نمایید. نوشتن افکار منفی گاهی موجب می شود تا شما به این نتیجه برسید که مسائل و مشکلات چندان بزرگ و غیرقابل حل نیستند و این کار احساس مطلوبی را در شما ایجاد می کند.

تغییر نگرش:

اگر به این نتیجه رسیده اید که برخی از افکار در زندگی شما تاثیرات منفی را ایجاد کرده است و لذت زندگی را از شما سلب می کند می توانید با استفاده از تکنیک هایی آن ها را تغییر دهید و نگرش های جدید و مثبت تری را در زندگی خود ایجاد کنید.

روابط اجتماعی:

یکی دیگر از ابعاد موثر در درمان افسردگی خفیف توجه به روابط اجتماعی فرد است زیرا تحقیقات نشان می دهد افراد افسرده از روابط اجتماعی پایین تری برخوردار هستند و این موجب می شود تا به مرور زمان این افراد دچار افسردگی و انزوا شوند.

افسردگی خفیف چیست

تقویت ارتباط معنوی:

ارتباط معنوی با خدا یکی از عوامل موثر دیگری است که موجب می شود تا احساسات مثبت تری در شما ایجاد شود احساساتی که توانایی شما را برای مقابله با مشکلات و ناامیدی ها افزایش می دهد. زیرا افراد افسرده دچار ناامیدی و بی انگیزگی نسبت به زندگی هستند و وجود راه هایی که این احساس را در آن ها کاهش می دهد می تواند بسیار موثر عمل کند. علاوه بر این می توان گفت انجام دادن کارهایی که به آن علاقه مند هستید و در شما احساس خوبی را ایجاد می کند می تواند به عنوان یک راهکار درمانی برای افسردگی خفیف محسوب شود.

مسافرت، پیاده روی و طبیعت گردی:

انجام دادن کارهایی از این قبیل می تواند به شما کمک کند تا خود را از مشکلات و مسائل اطراف دور نگه دارید و انرژی بیشتری را برای مقابله با آن ها و نیز کاهش افسردگی دریافت نمایید.

تکنیک های مدیتیشن:

استفاده از تکنیک های مدیتیشن موجب افزایش تمرکز در فرد می شود استفاده از این تکنیک های استرس و اضطراب را از افراد دور می کند. برای انجام اینگونه از تکنیک ها باید محیط آرام را انتخاب و با چند نفس عمیق اضطراب و افکار منفی را از خود دور نگه دارید.

نشانه افسردگی خفیف

روان درمانی:

یکی از تکنیک هایی که برای بهبود افسردگی خفیف پیشنهاد می شود مراجعه به مشاور و روانپزشک است استفاده از شیوه های درمانی مشاور کمک می کند. برخی از پزشکان برای مقابله با این مشکل داروهای ضد افسردگی را پیشنهاد می کنند که بسیار موثر است.

مصرف مواد غذایی:

مصرف مواد غذایی ضد افسردگی و نشاط آور همچون سیب، گل رز، زعفران، قهوه، هل، چای سبز، زردچوبه، سیر، زنجبیل، بادام زمینی و تخمه کدو و … می تواند در درمان بیماری های افسردگی مفید است.

خندیدن:

خنده در افزایش انرژی و از بین بردن استرس می تواند موثر باشد تاثیرات خنده در تحقیقات بسیاری نشان داده شده است که از تکنیک های درمان افسردگی خفیف است.

درمان های جایگزین برای افسردگی

درمانهای افسردگی به صورتی که موفقیت آمیز باشد، نیازمند روشهایی فراتر از تغییر سبک زندگی می باشد، گام بعدی؛ پیدا کردن دیگر روشهای درمان جایگزین برای افسردگی می باشند، در زیر با چند مورد از این درمانها آشنا می شوید :

درمان افسردگی

درمان های مغناطیسی : روشهای درمانی جدید می توانند کمی افسردگی را برطرف کنند، در یکی از روشهای درمانی با نام TMS از مغناطیس برای این منظور استفاده می شود به این صورت که یک سیم پیچ مغناطیسی را بر روی پوست سر قرار می دهند، سیم پیچ با ارسال پالس مغناطیسی به سمت مغز بیمار، موجب می شود که این نیروی مغناطیسی بر روی قسمتی از مغز برای کاهش فعالیت های مربوط به افسردگی اثرگذار باشد.

طب سوزنی : این روش نیز یکی دیگر از درمانهای جایگزین برای افسردگی می باشد که برگرفته از طب چینی می باشد؛ در واقع در طب سوزنی، سوزن هایی در نقاط خاصی از پوست تان وارد می شوند.

از دیدگاه سنتی؛ طب سوزنی انرژی را در بدن فعال می کند، البته امروزه به عقیده متخصصان طب سوزنی در غرب؛ تاثیر این نوع طب از طریق تاثیرات آن بر روی دستگاه عصبی و دستگاه هورمونی ایجاد خواهد شد و با استفاده از این نوع درمان می توانید به کاهش افسردگی کمک کنید.

توجه داشته باشید که در صورت به کار بردن همه درمان های افسردگی، اگر روشهای طبیعی تاثیری نداشته باشند، استفاده از روش های درمانی بالینی افسردگی مورد توجه قرار می گیرند، حال این روشها باید حتما با تایید پزشک و روانپزشک یا روان درمانگر و نیز دیگر متخصص آن در این زمینه انجام گیرد.  رفع افسردگی خفیف

برخی دارو های تجویزی برای اختلال افسردگی که باید زیر نظر پزشک بوده و البته ممکن است با عوارضی نیز همراه باشند؛ شامل موارد زیر هستند :

  • دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای
  • دارو های ضد افسردگی آتیپیک (غیر معمول)
  • SNRIs
  • SSRIs
  • MAOIs

نوع دارو های تجویزی برای افسردگی به عوامل زیادی بستگی دارد که بعداز تشخیص پزشک صورت می گیرد و دوز مصرف آن متناسب با هر فرد مشخص می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *