دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مجازات اعاده حیثیت چیست و چگونه می توانیم اعاده حیثیت کنیم؟

  • محسن محمدی
  • ۶ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

هنگامی که فردی به فرد دیگری افترا می زند و موجب از دست رفتن آبروی وی در اذعان عمومی می شود. پس از این که عدم جرم فرد افترا زده شده ثابت می شود. وی می تواند برای بازگرداندن آبروی خود اعاده حیثیت کند. که ما در این مقاله به بررسی مجازات اعاده حیثیت می پردازیم.

با توجه به این که افراد در یک جامعه زندگی می کنند و ممکن است گاهی دچار اختلافاتی شوند منجر به افترا زدن فردی به فردی دیگر شود. و با این کار باعث از بین رفتن آبروی دیگری شود. قانون در این مواقع برای بازگرداندن فرد افترا زده شده فکری کرده است که با نام اعاده حیثیت برای افراد قابل بررسی می باشد. توجه کنید که اعاده حیثیت دارای مجازاتهایی می باشد. که ما در این مقاله به لیست کردن مهمترین این مجازاتها خواهیم پرداخت. در صورتی که شما نیاز به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می توانید با خواندن ادامه مطلب به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید.

مجازات اعاده حیثیت را چگونه بدانیم و راه های اعاده حیثیت چیست

ادعای شرف و مجازات آن

در ابتدا لازم می دانیم که به تعریف افترا بپردازیم تا شما به خوبی با این مقوله آشنا شوید. افترا از لحاظ لغتی به معنای بهتان زدن و از لحاظ حقوقی به معنای نسبت دادن عمل مجرمانه بر خلاف حقیقت به شخص یا اشخاص دیگر به یکی از طرقی که در قانون ذکر شده است. به این شرط که عمل مجرمانه نسبت داده شده در مراجع قانونی ثابت نشود که صحت داشته است.

انواع افترا

مجازات اعاده حیثیت

افترا دو گونه شفاهی و رسانه ای دارد که به تشریح این دو مورد خواهیم پرداخت. در افترا شفاهی فرد مفتری به وسیله جملات و اشارات بدنی عملی را به فرد دیگر نسبت می دهد که صحت ندارد. و در افترا رسانه ای باید بگوییم که در نوشتار یا رسانه های پایدار دیگر مانند تصویر های گرافیکی، مقالات روزنامه، نامه ها، صوت های ضبط شده، ایمیل (روش های ثبت نام ایمیل)، پخش رادیو و تلویزیون و موارد این چنینی اتفاق می افتد.

تفاوت دو نوع افترا

مجازات ادعای شرف

از جمله تفاوت های دو نوع افترا این است که در افترا شفاهی از آنجا که آسیب های وارد شده به فرد شاکی پایدار نمی باشند فرد شاکی باید این آسیبها که  به اعتبار و آبروی او وارد شده است را اثبات کند. در حالی که در افترا رسانه ای دادگاه برای اثبات آسیب های وارد شده نیاز به اثبات نخواهد داشت. چرا که این آسیب های وارد شده به اعتبار او مفروض می باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مجازات اعاده حیثیت و راه های دریافت ادعای شرف

ممکن است روزانه افراد زیادی دچار طرح شکایاتی شوند که واقعی نیستند و در این بین آبروی آنها لکه دار شود. این افراد معمولا به دنبال مجازات فرد افترا زننده می باشند تا بتوانند حیثیت از دست رفته خود را با ثابت کردن بی گناهی خود به خوبی بازگردانند و ادعای شرف کنند و با فرد افترا زننده مقابله کنند.

مجازات اعاده حیثیت

با وجود ماده ای از قانون مجازات اسلامی یعنی تعزیرات و مجازات های بازدارنده فرد می تواند با مراجعه به دادسرا و طرح شکواییه تحت عنوان توهین و افترا از حقوق خود به خوبی دفاع کند.

توجه داشته باشید که مجازات اعاده حیثیت و شخص مفتری حبس و شلاق می باشد. شخص مفتری به مدت یک ماه حبس تا یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از این دو مورد گرفتار و مجازات خواهد شد. شما قبلا با جرم نشر اکاذیب نیز آشنا شده اید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *