دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت صدای یخچال چیست و چطور تعمیر می شود؟

  • محسن محمدی
  • ۸ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

شاید شما هم سالها پس از خرید یخچال با صدای عجیبی که از طرف این دستگاه بلند می شود. این سوال را از خود کرده باشید که علت صدای یخچال چیست؟ در این مقاله قصد داریم به مهمترین دلایل این مشکل بپردازیم بلکه راه حلی برای آن پیدا شود.

همان گونه که شما نیز می دانید یکی از دستگاههایی که مدام در زندگی روز مره مشغول به کار کردن و فعالیت می باشد دستگاه یخچال شما است. حتما برای شما نیز پیش آمده است که پس از طی مدت زمانی که از عمر مفید دستگاه یخچال می گذرد ممکن است صداهای ناهنجاری از طرف این دستگاه به گوش برسد. و با توجه به کار کردن دایمی این دستگاه در طول شبانه روز شرایط را برای زندگی کردن شما سخت می کند. ما برای کمک به رفع این مشکل که دلیل صدای یخچال چیست سعی بر این داریم که در این مقاله به علل مختلف این موضوع رسیدگی کنیم. تا شما بتوانید به راحتی مشکل دستگاه یخچال خود را پیدا کرده و اقدام به رفع آن نمایید. پس ما را در این مقاله برای آموختن آموزش های لازم همراهی کنید.

علت صدای یخچال به چه عواملی ممکن است وابسته باشد

علت صدای یخچال

اگر شما از مسائل فنی انواع دستگاه های موجود در منزلتان در حد ابتدایی یا پیشرفته با خبر باشید، می توانید در مواقع ضروری که نیاز به تعمیرات جزئی و کلی این دستگاهها پیدا می شود در اولین فرصت اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از این دستگاهها یخچال است که گاهی نیز دارای سر و صدای عجیبی نیز می باشد. اما علت صدای یخچال هر یک از موارد زیر می توانند باشد.

علت صدای یخچال و موتور فن تبخیر

علت صدای یخچال

بر اثر استفاده طولانی مدت از یخچال موتور فن تبخیر این دستگاه دچار فرسودگی می شود که یکی از دلایلی می تواند باشد که یخچال به سر و صدا می افتد. اما راه تشخیص آن این گونه است که اگر این صدا همراه با خشک نکردن فضای داخلی یخچال باشد احتمال این که این مشکل برای دستگاه شما پیش آمده باشد بسیار است. و گاهی نیز به دلیل شل شدن انواع اتصالات موتور فن تبخیر ممکن است این بخش از یخچال به درستی کار نکند و منجر به ایجاد آلودگی صوتی شود.

موتور فن کندانسور

علت صدای یخچال

  •  آرون گروپس

در تعریف کندانسور این گونه به شما بگوییم که این بخش از یخچال وظیفه خنک کردن گازی که برای خنک سازی فضای داخلی یخچال استفاده شده است را بر عهده دارد. توجه داشته باشید که در تعدادی از یخچالها برای خنک کردن آن از فن استفاده می شود. با توجه به شرایط مختلف نظیر ایجاد آلودگی بیش از اندازه بر روی این قسمت یخچال که در قسمت زیرین این دستگاه تعبیه شده است از درست کار کردن این بخش از یخچال جلوگیری کند و ممکن است به طور کامل از کار بیفتد.

در صورتی که یخچال شما در فواصل زمانی کوتاه خاموش و روشن می شود و یا در قسمت زیرین آن آب تجمع می کند. ممکن است صدای یخچال مربوط به این بخش از این دستگاه باشد. توجه داشته باشید که برای تعمیر این بخش از یخچال باید با متخصصین این امر مشاوره کرده و تعمیر آن را به این افراد بسپارید.

موتور یخچال و اتصالات آن

دلایل سر و صدای یخچال

یکی دیگر از عواملی که منجر به ایجاد صدای ناهنجار در یخچال می شود شل شدن اتصالات یخچال به خصوص در بخش موتور آن می باشد. جهت محافظت از موتور و همچنین عایق کردن آن از محفظه ای استفاده می شود که این محفظه به این بخش از یخچال به وسیله اتصالات مختلفی متصل شده است. همانگونه که شما نیز ممکن است تاکنون متوجه شده باشید در صورتی که این اتصالات که بنا به دلیل استفاده طولانی مدت از یخچال ممکن است شل شده باشند هنگام کار کردن یخچال موتور دچار لرزش شده و سر و صدایی را ایجاد می کند. که در صورت عدم پیشگیری از آن می تواند منجر به خرابی موتور یخچال شود.

پره های فنهایی که در اجزای مختلف یخچال ممکن است موجود باشند

سر و صدای یخچال و دلایل آن

یکی از شایعترین عواملی که ممکن است موجب ایجاد سر و صدا در یخچال شود پره های موجود در فنهای مختلف یخچال می باشد. همان گونه که می دانید از انواع فنها برای خنک کردن قسمت های مختلف یخچال استفاده می شود. در صورتی که به هر دلیلی این پره ها به درستی کار نکنند می توانند عامل ایجاد سر و صدا در یخچال باشند. توجه داشته باشید که هزینه مربوط به این عامل از خرابی احتمالی یخچال می تواند بسیار کم باشد و شما به راحتی به تعمیر و یا تعویض کردن آن بپردازید.

فن کمپرسور و اواپراتور و علت صدای یخچال

علت صدای یخچال

در بعضی موارد به دلیل طولانی کار کردن یخچال فن کمپرسور و اواپراتور این دستگاه می تواند علت صدای یخچال باشد. همچنین در صورتی که میزان روغن لازم برای کارکرد صحیح فن در دسترس نباشد این صدا های ناهنجار یخچال ایجاد می شود. در صورت بروز چنین مشکلی با روغن کاری فن این بخش از یخچال یا تعویض آن مشکل حل خواهد شد.

صدای گاز داخل یخچال

صداهای یخچال مربوط به چیست

گاز یخچال یا همان گاز مبرد که در داخل لوله های گاز یخچال مدام در حال گردش است و وظیفه خنک سازی یخچال را بر عهده دارد بر اثر فرسودگی یا جنس نامناسب لوله ها ممکن است رسوباتی از موتور یا لوله ها را با خود به گردش در آورد که این موضوع می تواند دلیل صدای یخچال باشد. تعمیر کاران یخچال می توانند این گاز را خالی کنند و با شستن لوله های مسیر این گاز و شارژ مجدد گاز مبرد به یخچال باعث رفع این عامل از ایجاد سر و صدا در یخچال شوند.

جمع بندی

در صورتی که در یخچال محل زندگی شما سر و صداهایی شنیده می شود که قبلا از آن خبری نبوده می توانید با بررسی هر یک از موارد گفته شده در بالا به رفع صدای یخچال بپردازید. اما بهتر است برای حل هر گونه مشکل احتمالی برای این دستگاه از متخصصین در این باره کمک بگیرید تا بتوانید با هزینه ای بسیار پایین مشکل دستگاه خود را به طور کامل رفع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *