دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های افراد افسرده را بهتر بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

افسردگی از جمله بیماری های شایعی است که در آمار سازمان بهداشت جهانی به آن اشاره شده است این بیماری تاثیرات جدی بر روی روح و روان افراد دارد و از جمله مهم ترین نشانه های افراد افسرده می توان به همین موضوع اشاره کرد.

فرد افسرده به چه کسی گفته می شود؟ چرا فرد دچار افسردگی می شود؟ علائم افراد افسرده چیست؟ این قبیل از سوالات در جامعه کنونی ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کند زیرا با وجود استرس و فشار روانی که اخیرا افراد تحمل می کنند بیشتر از پیش در معرض افسردگی قرار دارند. بنابراین با بالا بردن آگاهی افراد جامعه در زمینه افسردگی و علائم و علت های ایجاد کننده آن می توان خطر ابتلا به این بیماری روانی را در افراد یک جامعه کاهش داد. برای آشنایی با نشانه های افراد افسرده خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نشانه های افراد غمگین افسرده

نشانه های افراد افسرده و علائم آن:

بسیاری از افراد در طول شبانه روز با استرس و فشار روانی مختلفی مواجه هستند فشار کاری و خانوادگی در زندگی هر فردی دیده می شود که هر یک می تواند تاثیرات مهمی را در میزان کیفیت زندگی افراد داشته باشد. بسیاری از روانشناسان راهکارهای روان درمانی مناسبی را در این زمینه ارائه می دهند که می تواند خطر ابتلا به این مشکلات را کاهش دهد و همچنین به درمان این معضل کمک خواهد کرد.

پیش از هر چیز و برای حل این مشکل باید به دنبال نشانه های تشخیصی آن بود که در اینجا به نشانه های افراد افسرده اشاره خواهیم کرد و توضیحات کامل تری را برای درمان این معضل ارائه خواهیم داد.

نشانه های افراد افسرده

ناامیدی:

دکتر ونیک یکی از نشانه های رایج افسردگی را ناامیدی می داند و اشاره می کند که اغلب این افراد دچار ناامیدی از زندگی می شود و انگیزه خود را برای ادامه زندگی از دست می دهند. به همین علت است که این افراد دست به خودکشی و یا انتقام می زنند که باید امید به زندگی را در این افراد بالا برد.

لذت نبردن از زندگی:

این دسته از افراد توانایی و مهارت لذت بردن از زندگی را نمی دانند و اغلب در فعالیت های خود دچار بی میلی و بی رغبتی هستند. لذت بردن از زندگی است که می تواند کیفیت زندگی افراد را نشان دهد بنابراین زمانی که نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند دچار افسردگی می شوند.

خصوصیات افراد افسرده

اختلالات ظاهری:

یکی از علائم افراد افسرده، ایجاد اختلالات ظاهری و جسمی است این افراد اغلب دچار کم اشتهایی یا پرخوری می شوند و می توان اینگونه اشاره کرد که با اختلالات دیگری همچون کم خوابی، دردهای جسمانی، کم کاری و کندی روح و … درگیر می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خشم و عصبانیت:

رابرت لاندن اشاره کرده است که افراد افسرده دچار عصبانیت و خشم می شود زیرا نمی توانند بر شرایط محیطی خود تسلط پیدا کنند. نشان دادن خشونت در این افراد موجب بروز رفتارهای پرخاشگرانه زیادی در آن ها شده است.

نشانه های شخص افسرده

احساس خود کم بینی:

افراد افسرده کمبودها و کاستی هایی را در زندگی خود احساس می کنند که موجب می شود تا توانایی انجام کاری را نداشته باشند و در صورت مواجه شدن با مشکلات و شکست نمی توانند خود و شرایط را مدیریت کنند. احساس گناه و درماندگی نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های افراد افسرده باشد که شما با آن مواجه خواهید شد.

احساس غم و پوچی :

حس هایی همچون غم و پوچی معمولا چیز های عجیب و غریبی نیستند و فرد ممکن است بعد از دیدن یک فیلم و یا گوش دادن به آهنگ غمگین و یا حتی شنیدن خبری ناراحت کننده درباره شخصی که برای وی مهم است، می تواند احساسش برانگیخته شود و این حس اغلب به میزان همان آهنگ و یا مدتی بعد از شنیدن خبر در وی باقی بماند و بعد از مدتی حس دیگری جایگزین آن شود، اما برای اشخاص افسرده اینگونه نیست و این احساس ها  جزیی از عادات روزانه آنها می باشد که برای برانگیخته شدن آن نیازی به هیچ دلیل یا حادثه آغاز کننده ای ندارد، افراد افسرده, امیدی به آینده ندارند، سرنوشت شان را بسیار تیره و تار می بینند و در نتیجه این موضوعات حس پوچی و یأس را در آنها بیشتر می کند، این وضعیت اغلب به دلیل تعمیم دادن زیاد حقایق زندگی اش رخ می دهد و ممکن است بعد از مدتی تبدیل به یک عادت روتین برای فرد افسرده شود.

علائم افراد افسرده

بی انگیزگی در انجام کار و عدم توانایی در انجام فعالیت های مفید :

افسردگی می تواند یک بیماری فلج کننده باشد، فرد مبتلا به افسردگی در مدت زمان طولانی, انگیزه خود را برای انجام فعالیت های مفیدی همچون رسیدگی به خود، یادگیری و آموزش، کار کردن، معاشرت با دوستان و سایر فعالیت های مفید خود را از دست خواهند داد و این مساله تاثیرات جانبی زیادی همچون طرد شدن از جامع، قطع ارتباطات سازنده و کاهش کیفیت زندگی را به همراه دارد.

افکار خودکشی :

در شدیدترین مرحله بیماری افسردگی، شخص افسرده همه یا اغلب علائم ذکر شده در رابطه با افسردگی را دارد، از این رو کیفیت زندگی فرد به شدت کاهش می یابد و این فرد رابطه اش با دوستان و اطرافیانش از دست می دهد و امکان بروز مشکلات فیزیکی افزایش می یابد، شخص افسرده در گوشه و کنار زندگی اش زشتی و ناراحتی می بیند، در نتیجه داشتن افکار خودکشی برای چنین فردی چیز عجیب و بعیدی نیست.

نشانه افراد افسرده

با توجه به علائم افسردگی در افراد مختلف که بیان شد برای درمان این مشکل بهتر است تا از طریق شیوه های روان درمانی اقدام کنید که باید تحت نظر مشاوران صورت بگیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *