دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره کاشت سویا و پرورش این محصول

  • سحر بهرامی
  • ۷ مرداد ۱۳۹۸
  • ۰

معمولا برای کاشت سویا کسانی باید اقدام کنند که منطق زندگی شان دارای آب و هوایی گرم است، زیرا سویا برای رشد خود نیاز به دریافت گرما دارد و از آنجایی که سویا یک گیاه تابستانه است کاشت آن باید در اول تابستان صورت گیرد.

یکی از محبوب ترین و مغذی ترین مواد غذایی که در دسته حبوبات جای دارد سویا است، سویا به دلیل دارا بودن انواع مواد مغذی اعم از کلسیم، منیزیم، فیبر، آهن، ویتامین و پروتئین دارای ارزش غذایی بالایی است، کاشتن سویا برای کشاورزان می تواند یک منبع تجاری خوب به حساب بیاید و شما هم می توانید با راهنمایی گرفتن از این مطلب اقدام به کاشتن و پرورش سویا برای مصرف خود بپردازید.

راهنمای کاشت سویا

همانطور که می دانید سویا دارای کاربرد هایی فراوانی در دنیای آشپزی است که هم می توان از پخته آن و هم خام آن استفاده کرد، پس قطعا کاشتن سویا ارزش آن را دارد تا بتوانید به راحتی از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

آموزش کاشت سویا

۱. در مراحل اولیه کاشت سویا باید به سراغ تهیه بذر مرغوب برویم، باید گفت که سویا دارای انواع و گونه های مختلفی می باشد، شما برای کاشت و پرورش سویا باید بذری را انتخاب کنید که خوراکی باشد که در این صورت بذر های آن به رنگ سبز است، و اگر قصد دارید شیر سویا تهیه کنید باید بذری متفاوت از نوع خوراکی آن را تهیه کنید که بذر آن به رنگ زرد است، نوع دیگر از بذر سویا وجود دارد که به رنگ سیاه است که این نوع بذر را برای تهیه کردن سویا خشک انتخاب می کنند.

همانطور که دیدید بذر های سویا با توجه به رنگ های آن برای کاشتن انواع سویا استفاده می شود. که در همان ابتدا برای کاشتن سویا باید نوع سویایی که قصد دارید بکارید را انتخاب کنید.

همه چیز در باره کاشت سویا

۲. بعد ار اینکه بذر مورد نظر خود را انتخاب کردید به سراغ انتخاب کردن یک خاک مناسب و مرغوب برای کاشتن سویا می رویم. باید به این نکته توجه کنید که انتخاب خاک مناسب برای رشد سویا بسیار مهم است زیرا می تواند در مرغوبیت سویا تاثیر فراوانی داشته باشد، بهترین خاک برای کاشتن سویا خاکی لومی با قدرت زهکشی بالا است.

  •  آرون گروپس

۳. سپس باید سویا را در زمان مناسب خودش بکارید همانطور که گفتیم بهترین زمان برای کاشتن سویا از اوایل بهار تا تابستان است. برای مثال شما اردیبهشت ماه را برای کاشت در نظر بگیرید زمانی که دمای خاک به ۱۵ درجه و دمای هوا به ۲۱ درجه برسد.

۴. بعد از گذراندن مراحل بالا به سراغ تهیه یک بستر مناسب برای کاشتن سویا می پردازیم. به این نکته باید توجه سویا برای رشد به میزان زیادی مواد مغذی درون خاک دارد، زیرا اگر این مواد مغذی داخل خاک کم باشد به حد قابل قبولی رشد نمی کنند. برای غنی سازی خاک از املاح و مواد غذایی از کود های قدیمی و کمپوست استفاده کنید به خصوص در سال های اولیه کاشت.

۵. گام بعدی کاشتن سویا، تلقیح کردن بذر های سویا است. برای انجام این کار ابتدا تمام بذر ها را باکتری به نام Bradyrhizobium japonicum تلقیح کنید، شما می توانید این نوع باکتری را از فروشگاه های مخصوص گل و گیاه تهیه کنید. این باکتری حاوی نیتروژن است ماده ای که سویا برای رشد خود به آن نیاز دارد.

کاشت داشت و برداشت سویا

برای تلقیح کردن بذر های سویا تمام بذر ها را در یک ظرف بزرگ ریخته و سپس باکتری ها را روی آن بریزید سپس با استفاده از یک بیل کوچک تمام بذر ها را با یکدیگر مخلوط کنید، سپس بگذارید تا به مدت یک شبانه روز بذر ها به همین شکل باقی بمانند البته دور از نور خورشید.

۶. زمان کاشتن بذر ها فرا رسیده برای این کار باید هر بذر را به اندازه ۴ سانتی متر داخل خاک بکارید، سعی کنید فاصله کاشتن هر بذر از یکدیگر ۳ سانتی متر باشد. بعد از کاشتن بذر های سویا را آبیاری کنید تا حدی که خاک مرطوب شود، البته به این نکته هم باید توجه داشت که در مراحل اولیه کاشتن از آبیاری زیاد خودداری کنید.

اصول روش کاشت سویا

نکات مهم در پرورش سویا

  • بعد از این که سویا ها جوانه زدند اقدام به حذف جوانه هایی که ضعیف هستند بکنید تا گیاهان قوی تر قادر به رشد باشند برای این کار جوانه های سویا را با ریشه از خاک درنیاورید بلکه آن ها را از سطح زمین ببرید. ( بهتر است قبل از کاشت بذر ها برای جلوگیری از رشد علف هرز از علف کش ها استفاده کنید)
  • مرتبا علف های هرز را از بین ببرید زیرا در زمینی که علف هرز رشد می کند سویا نمی تواند رشد کند در نتیجه سویا از بین می رود. البته این موضوع تا زمانی نگران کننده است که سویا به صورت جوانه است.
  • سویا برای رشد خود در ۳ مرحله بیشترین نیاز آبی را دارد، مرحله اول زمانی است که بذر ها هنوز جوانه نزده اند، مرحله دوم زمانی است که غلاف های سویا در حال رشد هستند و سومین مرحله زمانی است که گیاه سویا دارای گل می شود. سعی کنید در طول این ۳ مرحله آب کافی به گیاه برسانید و نگذارید خاک آن زیاد خشک بماند.

نیاز های پرورشی کاشت سویا

مرحله برداشت سویا

۱. زمانی که گیاه سویا به اندازه کافی رشد کردند و بالغ شدند زمان برداشت غلاف های سویا فرا رسیده، این کار در شهریور ماه انجام می شود زمانی که غلاف ها سبز و گوشتی هستند نشانگر رشد کامل دانه های سویا است، غلاف ها را تا زمانی که سبز هستند برداشت کنید.
مراحل کاشت سویا
۲. پس از جدا کردن کامل غلاف ها از گیاه باید به آن ها شوک وارد کنید، برای اینکار ابتدا تمام غلاف ها به مدت ۵ دقیقه در آب جوش و سپس ۵ دقیقه در آب یخ قرار می دهیم. این قسمت از کار بسیار مهم است زیرا کمک زیادی به هضم شدن آسان آن در بدن می کند و همچنین باعث می شود تا سویا ها به راحتی از غلافشان جدا شوند.
۳. بعد از شوک دادن به سویا ها با فشار دادن قسمت انتهای غلاف دانه سویا به راحتی بیرون می آید. بعد از اتمام در آوردن تمام دانه های سویا آن را درون یک کاسه قرار دهید. شما می توانید علاف هارا دوباره به خاک برگردانید.
روش کاشت سویا
۴. بعد از در آوردن تمام دانه ها می توانید آن ها را به شیوه های متفاوت نگهداری و مصرف کنید. شما می توانید از طریق خشک کردن، فریز کردن، کنسرو کردن برای ذخیره کردن سال آینده آن ها را نگهداری کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *