دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تحمل درد زایمان طبیعی و روش های کاهش این درد

  • مهتاب علی پناه
  • ۲ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

تحمل درد زایمان یکی از نگرانی های دوران بارداری می باشد که با روش های طبیعی و خانگی می توانید بدون هیچ نگرانی و دردی نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

تحمل کردن درد زایمان، یکی از سختی های می باشد که برای داشتن یک فرزند سالم باید تجربه کرد، اما در دوران بارداری نیازی به نگرانی و ترسیدن نیست زیرا با انجام یک سری روش ها می توانید این درد را کاهش دهید، در ادامه مطلب شما را با روش های طبیعی جهت تحمل این درد آشنا خواهیم کرد.

تحمل درد زایمان

تحمل درد زایمان

بسیاری از خانم ها ترس درد زایمان وجود آن را فرا گرفته است که ترجیح می دهند زیر تیغ جراحی سزارین بروند اما زایمان طبیعی را که بارها متخصصان از مزایای آن نسبت به سزارین گفته اند را تجربه نکند که این روزها روش هایی برای تحمل درد زایمان وجود دارد که با زایمان طبیعی می توانید به راحتی نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

تحمل درد زایمان

گرما

یکی از روش هایی که باعث از بین رفتن درد ها و آرام شدن ماهیچه های منقبض شده می شود استفاده از کیسه آب گرم می باشد که این روش به گرم شدن کمر، شکم و یا کشاله ران کمک می کند بنابراین، یک بطری آب داغ ( در حال جوش نباشد) فراهم کنید و آن را درون حوله و یا پوشش نرمی قرار دهید تا باعث سوختگی نشود سپس بر روی کمر ماساژ دهید این کار باعث گرم شدن پوست و تحریک بدن برای آزاد کردن مسکن طبیعی می شود.

نفس کشیدن

یکی دیگر از روش های تحمل درد زایمان، نفس کشیدن می باشد بنابراین زمانی که احساس درد می کنید یک نفس عمیق بکشید و به آرامی هوا را خارج کنید البته بهتر است که عمل دم و بازدم انجام دهید یعنی هوا را به وسیله بینی داخل بکشید سپس به وسیله دهان خارج کنید البته لازم نیست دهانتان را کاملا ببندید، زمانی که درد تان شروع می شود دم و باز دم انجام دهید فقط سعی کنید دم طولانی تر از بازدم نباشد و همچنین میزان عمیق بودن نفس ها خیلی مهم نیست سپس زمانی که درد تان تمام شد به خوبی استراحت کنید.

تنفس عمیق در دوران بارداری

استراحت کردن

یکی دیگر از روش های تحمل درد زایمان استراحت کردن می باشد بنابراین در اطراف صندلی و یا تخت تان بالشت بپوشانید تا نرم و راحت باشد و یک نوشیدنی داغ و شیرین میل نمایید و به تلویزیون یا موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید با انجام این کار ها می توانید با درد های زایمان مقابله کنید.

  •  آرون گروپس

استراحت کردن در دوران بارداری

 ماساژ

از روش های دیگری که به کاهش درد زایمان کمک می کند ماساژ می باشد بنابراین، از همسر تان بخواهید که شما را ماساژ دهد و شاید در زمان زایمان متوجه اثرات آن نشوید اما زمانی که همسرتان شقیقه ها، پشت، دست و پاهایتان را ماساژ می دهد احساس تنهایی در زمان زایمان به شما دست نمی دهد.

ماساژ دادن در دوران بارداری

ورزش کردن

ورزش در دوران بارداری از اهمیت بالایی بر خوردار است و از بالا رفتن وزن و افسردگی های در طول مدت بارداری پیشگیری می کند بنابراین، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید سپس زیر نظر مربی با تجربه، حرکات ایروبیک را انجام دهید، احتیاجی به طولانی شدن حرکات نمی باشد و در طول روز ۳۰ دقیقه انجام حرکات ایروبیک مناسب است که با این روش طاقت شما برای درد زایمان آسان می شود.

تحمل کردن درد زایمان

جابه جا شدن

از روش های دیگری که به طاقت درد زایمان کمک می کند ایستادن و یا راه رفتن می باشد بنابراین اگر احساس خستگی دارید به پشت نخوابید زیرا این کار باعث افزایش درد می شود پزشک، شما را با موقعیت های مختلف آشنا می کند تا بهترین موقعیت ها را بدانید و جنین نیز به راحتی بچرخد، در زمان درد زایمان به پهلو بخوابید و اگر جنین در حالت پشت به پشت قرار دارد در این حالت، موقعیت تولد خود را تغییر می دهد راه رفتن و ایستادن نشان دهنده ی این است که مادر به سزارین نیاز ندارد و همچنین نشان می دهد که جنین نیز به مراقبت های ویژه احتیاجی ندارد.

 آب درمانی

آب گرم یکی از روش های طاقت درد زایمان می باشد که به کاهش انقباضات کمک می کند به همین دلیل باعث کاهش درد شکم و پشت می شود بنابراین می توانید به محض شروع درد دوش آب گرم بگیرید.

آماده کردن شرایط روحی و روانی مادر

اکثر مادران باردار که برای اولین بار می خواهند زایمان را تجربه کنند از فیزیولوژی و مسیر زایمان اطلاعات کافی ندارند به همین دلیل دچار نگرانی می شوند بنابراین، با شرکت کردن مادران در کلاس های آموزشی به منظور بالا بردن اطلاعات مادران باردار در زمینه زایمان باعث ایجاد آرامش و همچنین اعتماد به نفس مادر می شود.

شرکت در کلاس های بارداری

داشتن یه مامای خوب

داشتن یک مامای خوب می تواند شما را با روش های طبیعی جهت تحمل درد زایمان آشنا کند و همچنین شما را با داروهای پزشکی به منظور کم کردن درد زایمان راهنمایی و آشنا کند البته بعضی از ماما ها در ماساژ و … تخصص دارند که بسیار موثر است.

داشتن یک موقعیت راحت هنگام زایمان طبیعی

خانم هایی که زایمان طبیعی دارند، می توانند در مکانی که زایمان می کنند، به دنبال پیدا کردن موقعیتی که در آن احساس راحتی بیشتری دارند، باشند، حال این حالت ها و موقعیت ها می تواند شامل موقعیت سجده کردن و یا به صورت نشستن معمولی باشد، در چنین شرایطی نباید نگرانی از بابت نگاه دیگران نسبت به خود داشته  باشید.

در رابطه با ترس از زایمان طبیعی با دیگران حرف بزنید.

صحبت کردن خانم باردار با یک دوست مورد اعتماد و یا فردی آگاه در رابطه با ترس خود از زایمان طبیعی، می تواند احساس آرامش بخشی ایجاد نماید، زیرا تجربه نشان داده است که مادران بعد از صحبت کردن با صدای بلند در رابطه با نگرانی های خود  برای کسی که به وی اعتماد دارند، آرامش خاطر بیشتری داشته و این کار می تواند بسیاری از مشکلات آنها را حل کند.

نحوه تحمل دردهای زایمان

کسب آگاهی بیشتر در مورد زایمان طبیعی

بهتر است مادران باردار از طریق مطالعه کتاب ها، مجلات، مراجعه به وب سایت ها و دیدن فیلم ها از مراحل زایمان طبیعی اطلاعات کسب کنند و در رابطه با سوالات و مشکلات خود, حتما با پزشک مشورت کنند، زیرا زمانیکه مادر باردار از مراحل و روشهای انواع زایمان و نکات دیگر از اولین روز تشکیل جنین تا زمان تولد در مراکز سلامت و بیمارستان ها اطلاعات کاملی داشته باشد، به منظور انتخاب روش زایمان خود تصمیمات آگاهانه تری خواهد گرفت، همواره بهتر است در رابطه با چنین مسائلی با افراد آگاه بحث و گفتگو کنید.

روشهای دیگر

گاهی مواقع در هنگام زایمان طبیعی، دیدن یک عکس و یا گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش و ملایم می تواند حال مادر را بهتر کند.

همچنین استشمام  رایحه های طبیعی همچون عطر گل شمعدانی، رز، اسطوخودوس و یا شنیدن آوای قرآن نیز می تواند از جمله راهکار های موثر در بهبود در های زایمان طبیعی باشد.

تحمل دردهای زایمان

سزارین و زایمان طبیعی

۱. مدت زمان بستری در سزارین یک الی چند روز می باشد، در زایمان طبیعی حداکثر یک روز می باشد.

۲. درد سزارین بعد از عمل روزها و گاهی هفته ها ادامه دارد ، در زایمان طبیعی درد با به دنیا آمدن بچه پایان می یابد.

۳. در سزارین مادر بچه خود را ساعت ها بعد از عمل و بیهوشی می بیند، در زایمان طبیعی پس از تولد مادر نوزادش را می تواند بغل کند.

۴. به هوش آمدن در سزارین ممکن است با عوارضی مانند درد، لرز، سرگیجه و استفراغ همراه باشد.

۵. در سزارین شیرخوردن نوزاد با تاخیر انجام می شود، در زایمان طبیعی مادر می تواند بلافاصله کودکش را بغل کند و به او شیر دهد.

۶. خونریزی در سزارین دو برابر زایمان طبیعی می باشد.

۷. هوش نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا آمده اند بیشتر از نوزادانی سزارینی می باشد و همچنین مشکلات مغزی مانند تشنج نیز در نوزادان با زایمان طبیعی کمتر است.

۸. در سزارین نوزاد پس از تولد می تواند مشکلات تنفسی داشته باشد زیرا آب موجود در دهان، مری، معده، روده ها و احتمالا ریه جنین به طور کامل خارج نمی شود.

تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

بنابراین مادران بارداری که به مدت نه ماه سختی های زیادی را تحمل کرده اند نباید نگران درد زایمان باشند زیرا با روش های خانگی و بدون عوارض می توانند درد زایمان را کاهش دهند و ثمره انتظار خود را به سلامت به دنیا آورند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *