دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علائم فشار خون پایین و روش های درمان آن

  • سحر بهرامی
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

علاوه بر اینکه فشار خون بالا می تواند سلامتی مان را تهدید کند فشار خون پایین هم می تواند برای ما خطر آفرین باشد، افت فشار خون وضعیتی است که باعث می شود فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب ۹۰ و ۶۰ و یا کمتر از این اعداد باشد.

فشار خون پایین می تواند برای انسان مفید باشد اما این موضوع تا زمانی خطر ساز نیست که از حد مجاز پایین تر نرود چرا که این افت می تواند وضعیت خطرناکی را برایمان به وجود بیاورد. ما در ادامه این مطلب به شرح علائم افت فشار خون و روش های درمان آن پرداخته ایم که با توجه به آن بتوانید هر چه زود تر اقدام به درمان کنید.

   درمان افت فشار خون پایین با راه های ساده

علائم فشار خون پایین

هنگامی که بدن ما دچار افت فشار خون شدید می شود ارگان های اصلی بدن مانند قلب، مغز ، کلیه ها قادر به عملکرد صحیح نیستند و یا حتی ممکن است از کار کردن بایستند به همین دلیل آشنایی با علائم فشار خون پایین برای هر کسی ضروری است.

سرگیجه و سبکی سر

زمانی که فشار خون در بدن ما افت می کند این امر موجب می شود از میزانی خونی که به سمت مغز می رود کاسته شود این خون رسانی کم موجب می شود از میزان اکسیژن داخل مغز کم شود که در نتیجه باعث به وجود آمدن سرگیجه می شود در برخی از مواقع ممکن است فرد غش کند.

فشار خون پایین ، علائم و علت ها

تشنگی شدید

تشنگی نشانه ای است که بدن به شما می فهماند که نیاز به آب دارد اما زمانی که میزان آب موجود در خون کم می شود بدن دچار افت فشار خون می شود که به صورت تشنگی های متوالی پدیدار می شود. البته هر نوع احساس تشنگی را نمی توان به پای افت فشار خون گذاشت. اگر این نشانه همراه با دیگر نشانه ها بود می توان علتش را کاهش فشار خون دانست.

احساس خستگی

فشار خون پایین می تواند روی میزان انرژی بدن تاثیر گذار باشد. فشار خون پایین معمولا با احساس خستگی در فرد پدیدار می شود، زیرا زمانی که میزان فشار خون در سر تا سر بدن پایین است دیگر بدن قادر به تامین اکسیژن و همچنین مواد ضروری برای بدن نیست به همین دلیل فرد احساس ضعف و خستگی فراوانی می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مقابله با کاهش فشار خون پایین

تند شدن ضربان قلب

زمانی که به میزان لازمی خون به قلب نرسد قلب با تند تر کردن ضربانش قصد جبران کمبود خون را دارد به همین دلیل کسانی که دچار تبش قلب سریع هستند احتمال افت فشار خون در آن ها بسیار زیاد است. از دیگر علائم فشار خون پایین که همراه با تند شدن ضربان قلب است می توان به تند شدن نبض و همچنین تند تر شدن تعداد تنفس هم اشاره کرد.

رنگ پریدگی و سردی پوست

یکی دیگر از علائم افت فشار خون پریدن رنگ از روی صورت و تغییر دمای پوست است که به راحتی قابل تشخیص می باشد. این اتفاق با افت شدید فشار خون همراه است ممکن است با تند شدن ضربان قلب هم همراه باشد.

درمان فشار خون پایین

کاهش قدرت تمرکز

یکی از دلایل نداشتن تمرکز کافی بر روی مسائل مختلف افت فشار خون است، زیرا مغز برای کارکرد صحیح خود نیازمند به اکسیژن و پمپاژ صحیح خون می باشد زمانی که به میزان لازمی خون و اکسیژن به مغز نرسد باعث کاهش کارکرد مغز می شود و به سختی می تواند بر روی یک موضوع تمرکز کند. اگر شما به چنین مشکلی دچار هستید بهتر است فشار خونتان را اندازه گیری کنید.

تاری در دید

ناتوانی در شفاف دیدن از دیگر علائم افت فشار خون است، نبود اکسیژن کافی در خون قادر است بر توانایی دید چشم تاثیر بگذارد و باعث به وجود آمدن دیدی تار می شود که اگر افت فشار خون درمان نشود باعث می شود که تاثیرات آن بر روی چشم دائمی شود.

روش های درمان افت فشار خون

برای درمان افت فشار خون علاوه بر روش های دارویی درمان روش های طبیعی و بی خطری وجود دارد که می تواند کمک زیادی به درمان فشار خون پایین بکند.

رزماری

گیاه رزماری قادر است تا نشانه های مربوط به افت فشار خون را از بین ببرد. گیاه رزماری باعث تحریک بیشتر گردش خون می شود فقط کافیست این گیاه را در بین وعده های غذایی خود جای دهید و. یا اینکه می توانید به راحتی از عصاره رزماری به طور روزانه استفاده کنید.

ریحان

سبزی ریحان به دلیل دارا بودن مواد مغذی اعم از منیزیم، پتاسیم و… تاثیر زیادی بر بهبود نشانه های فشار خون پایین می گذارد. برای استفاده از این سبزی سعی کنید به صورت روزانه ۱۰ برگ از آن را شسته و با عسل نوش جان کنید، و یا می توانید هر روز صبح برگ ریحان را بجوید. این روش را هرروز تکرار کنید.

نسخه های خانگگی در مان فشار خون پایین

زنجبیل

زنجبیل علاوه بر اینکه می توان در درمان فشار خون پایین در منزل دخیل باشد از آن می توان جهت جلوگیری از لخته شدن خون و التهابات استفاده کرد. برای استفاده از زنجبیل باید تازه آن را رنده کنید و از پوره آن در تهیه دمنوش استفاده کنید و سپس نوش جان کنید.

آب لیمو

شما می توانید با استفاده ترکیب آب لیمو با یک لیوان آب و مقداری شکر کمک زیادی به برطرف شدن علائم فشار خون پایین تان کنید. از این روش بیشتر در جهت درمان تشنگی شدید که ناشی از افت فشار خون اتفاق می افتد استفاده می کنند.

روش ها مقابله با کاهش فشار خون

ریشه شیرین بیان

زمانی که سطح کورتیزول خون پایین باشد افت فشار خون رخ می دهد. زیرا کورتیزول باعث می شود تا ادرنالین عملکرد خود را به درستی انجام ندهد. در این بین استفاده از پودر ریشه شیرین بیان همراه آب جوش می تواند کمک زیادی به درمان افت فشار خون کند.

آب نمک

سدیم موجود در نمک می تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود اما باید به این نکته توجه کنید که در مصرف آن نباید زیاده روی کنید چرا که خود نمک باعث تشنگی بیشتر و کم آبی بدن می شود. سعی کنید به اندازه نصف قاشق چای خوری از نمک را داخل آب حل کرده و جهت بهبودی میل کنید.

درمان های خانگی فشار خون پایین

قهوه

شاید خیلی ها این گزینه را مناسب نداند اما باید گفت که کافئین موجود در قهوه باعث می شود که سرعت جریان خون در بدن افزایش یابد و در جهت کاهش علائم افت خون پایین موثر باشد.

کشمش

یک از عالی ترین روش های طبیعی  برای درمان فشار خون پایین استفاده از کشمش است. سعی کنید  صبح ها قبل از اینکه صبحانه بخورید یک مشت کشمش میل کنید، شما می توانید کشمش ها را یک شب در آب بخیسانید و سپس استفاده کنید.

*برای دست یابی به نتیجه ای سودمند باید تمامی این روش ها را برای مدتی طولانی به صورت مداوم استفاده کنید.

باید ها و نباید های مهم برای بیمارانی که دچار بیماری کاهش فشار خون هستند.

  • اگر دچار افت شدید فشار خون شدید فورا از غذاهای نمکی استفاده کنید.
  • استفاده از نوشیدنی هایی که دارای پتاسیم بالایی هستند.
  • یک راه دیگر برای کنترل افت فشار خون پایین دراز کشیدن و قرار دادن پاها بالاتر از سطح زمین.
  • ورزش منظم جهت بهبود گردش خون.
  • استفاده از جوراب های ساق دار برای نگه داشتن خون در قسمت بالا تنه.
  • نوشیدن آب و مایعات زیاد در هوای گرم.
  • از ایستادن  در مدت زمان زیاد بپرهیزید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید
  • از روی هم انداختن پاها به صورت ضربدری خودداری کنید.
  • از غذاهایی استفاده کنید که  سرشار از ویتامین B12 و اسید فولیک هستند.
  • عدم بلند کردن اشیاء سنگین.
  • قرار نگرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی.
  • اگر مدام دچار افت فشار خون می شوید به همراه خود وعده های کوچکی داشته باشید.
  • به صورت ناگهانی تغییر وضعیت ندهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *